Notebooky do škol ano, nebo ne ? Je opravdu vhodné, aby si děti kazily oči už od základní školy? Nebo je notebook ve škole značné urychlení práce a modernizace školství? Otázka notebooků do škol je poměrně složitá. Na jedné straně je veliké plus přehlednost zápisků a ulehčení práce pro studenty. Na druhé straně je to dost velká investice v době finační krize a zadluženého státu.
Projekt notebooky do škol prosazuje Náměstkyně ministra vnitra pro evropské záležitosti Lenka Ptáčková-Melicharová, která kandiduje za KDU-ČSL. Kdo ví, jestli nejde o pouhé předvolební chvástání? Notebooky do škol mají být primárně určeny pro druhý stupeň základní školy a střední školy.
Pozitiva
- Jedna z hlavních výhod je už výše zmiňované ulehčení práce pro studenty, dále pak lepší přehlednost poznámek a tím také lepší prospěch.
- Na další straně stojí modernizace školství a s tím spojené vyrovnání se dalším zemím (notebooky ve školách již používají například v Portugalsku, Polsku a Dánsku).
- Navíc studenti o tuto novelu zájem mají – na Facebooku má skupina Notebooky do škol již 123 000 fanoušků.
- Tento projekt by pomohl smazat sociální rozdíly mezi studenty.
- Lehčí aktovky pro studenty – sešity i učebnice budou v digitální formě, takže studentům odbude nutnost tahat těžké školní aktovky.
Negativa
- Jako hlavní nevýhoda se jeví finanční náročnost. Má náš stát peníze na nakupování notebooků a softwaru v době finanční krize se státním dluhem přes jeden bilion?
- Další věcí je školení učitelů, protože i v dnešní době určitě ne každý učitel umí s počítačem. A navíc kdo bude zajišťovat technickou podporu pro tyto notebooky? To aby každá škola zaměstnala dalšího člověka, který bude zajišťovat chod těchto počítačů.
- Pak je zde otázka gramotnosti lidstva. To za pár let nebudeme umět psát jinak než na klávesnici? V dnešní přetechnizované době málokterý student píše ručně jinde než ve škole. Lidský rukopis je přeci jedinečný, můžete z něj poznat povahu člověka. Není škoda „mít všechna písmena stejná“ ?
- Je všeobecně známo že, když se člověk dívá do LCD displeje, podvědomě sníží frekvenci mrkání. Důsledkem toho je vysušování a následné poškození očí.
I když jsou notebooky do škol určitě dobrým krokem, ještě nenastal ten správný čas. Stát je zadlužený a navíc v ekonomické krizi. Všichni učitelé ještě s počítači pracovat neumí. S příchodem notebooků by se muselo „digitalizovat“ celé školství.
Více informací na stránkách Lenky Ptáčkové.