Státní maturity jsou aktuální téma pro všechny mladé lidi, kteří se chystají v příštích letech (od)maturovat. Přestože je toto téma vyhledávané a mnoho lidí o něj má zájem, stále je kolem něj mnoho otazníků.
Na našich stránkách jsme státním maturitám věnovali už dva články. Já bych jejich počet ráda rozšířila, což bude jistě obtížný úkol a běh na dlouhou trať, protože problém státních maturit je velice složitý a obsáhlý. Vzhledem k tomu, že příští rok maturuji, mě toto téma zajímá a zapojila jsem se do projektu Studenti studentům. Proto doufám, že do celé věci alespoň trochu vidím, a budu schopna vám předat co nejaktuálnější informace okořeněné mým osobním pohledem na věc.
Na začátek je asi potřeba říct, proč státní maturity vůbec existují. Je to hlavně kvůli tomu, že současné maturity nemohou být objektivní.Neexistují žádná jednotná pravidla, každá škola si tvoří svá vlastní.A středních škol máme v ČR skoro 1300. Nejednotné jsou ovšem nejen zkoušky jako takové, ale i hodnocení. Jak jistě sami dobře víte, každý učitel zkouší jinak a má zcela jiné požadavky na studentovy vědomosti. Jistě záleží i na vztahu mezi žákem a učitelem. Mnoho lidí je tedy zvýhodněno, ale i znevýhodněno.
Rozdíl v hodnocení není jen od studenta ke studentu, ale i napříč školami. Na každé škole má jednička z maturity zcela jiný význam a známky se nedají porovnávat. Tím se jejich význam ztrácí.Většina vysokých škol k vašemu maturitnímu vysvědčení přihlížet nebude. A není to škoda? Jaká je motivace se na maturitu naučit dobře, když každého zajímá jen to, že maturitní vysvědčení máte, a ne to, co v něm je? Kdyby bylo známkování jednotné, mohlo by nás to ušetřit některých přijímacích zkoušek.
Další a možná největší výhodou je, že státní maturita je uznávaná forma zkoušky v zahraničí. Tento fenomén se šíří celou Evropou a už se k němu přidalo mnoho zemí. Českou maturitu vám v zahraničí jen těžko uznají. Se státní maturitou je to něco jiného. Uznána by byla alespoň část, časem možná maturita celá.
Bojíte se toho, že státní maturitu nemůžete zvládnout se vzděláním, které vaše škola poskytuje? I tomuto problému by mělo být zamezeno. Většina zkoušek bude mít volitelnost mezi základní a vyšší úrovní. Základní úroveň je jakýsi „průnik“ osnov učiva všech středních škol. Základní zkoušku by tedy měl zvládnout každý, ať už studuje gymnázium nebo jakýkoli jiný maturitní obor. Vše už je jen o vaší vůli se na zkoušku naučit. Vyšší úroveň se tohoto nedrží, je to zkrátka něco „extra“, co signalizuje zájem o další studium.
Samozřejmě, že ne všechny tyto pozitivní změny nastanou hned. Já osobně si troufám tvrdit, že k dosažení všech těchto cílů vede ještě dlouhá a klikatá cesta. Každopádně můžeme čerpat ze zkušeností (dobrých i špatných) jiných zemí.
Státní maturity by měly začít od příštího školního roku. Samozřejmě, že můžeme naříkat, proč zrovna my máme být první ročník, pokusní králíci. Někdo ale první být musí a čím víc se to bude odkládat, tím déle bude trvat, než začne být tato maturita efektivní. Proto by jsme se na ni měli dobře připravit místo toho, abychom si neustále jen stěžovali. V příštím díle si řekneme, jak vypadá model nové maturity.
Fotografii „Teenageři studují společně ve třídě“ sponzoruje česká fotobanka Pixmac.