Určitě už jste někdy slyšeli o podprahové reklamě, jestli ne v následujích řádcích se vám tento pojem osvětlí.
Podprahová reklama se liší od reklamy normální hlavně tím, že působí na lidské podvědomí. Často si ani neuvědujeme, že jsme podprahovou reklamu viděli. Př.: řídíme auto a jen koutkem oka zahlédneme reklamu na jídlo. Za chvíli dostaneme na něco chuť a zastavíme na benzínové stanici. Zde si vybereme jídlo, které jsme viděli na billboardu.
Tato reklama je často využívána v písničkách ve filmech nebo na plakátech.
V hudbě
Snad nejznámější a nejdelší signál je vložen pozpátku do písničky slavné kapely Led Zeppelin Stairway to Heaven. Skupina zde prý v celé prostřední sloce uctívá ďábla.
Dále je také v písničkách:
Lady Gaga-Born This Way: Zde jsou pozpátku vloženy hlášky jako třeba: Jsem královna popu, lucifer je zde nebo nadržená na tebe.
The Eagles-Hotel California: V této písničce párkrát zazní věta: Satan to slyší, on mi věří.
V televizi
USA
Při projevu George Bushe byly krátce zobrazeny texty:„Bureaucrats“, „Rats“- Byrokrati a Krysy.
V minulosti hojně využívala společnost Walta Disneyho podprahovou reklamu, hlavně k propagaci slova „sex“.
Francie
V prezidentských volbách byla v televizi podprahově pravidelně vysílána fotografie kandidáta Françoise Mitterranda. Ten volby vyhrál.
ČSSR
V seriálu Břetislava Pojara Pojďte pane, budeme si hrát – díl „Jak jeli k vodě“. V průběhu se ukáže nachvíli text „Hlasuji pro mír !“
Hale Becker
Provedl pokus ve svém obchodním domě. Ke zpříjemnění nakupování návštěvníkům pouštěl hudbu do které vložil dvě věty, které nebyly normálně slyšet. Jsem čestný. Nebudu krást. Během půl roku klesl počet krádeží o 75%.
Další příklady
Mimochodem všimli jste si podprahové zprávy v úvodním obrázku? Pro ty, co tápou-hledejte ji mezi stonky.