Vlaková doprava v České republice je tak trochu přehlídkou historie železniční dopravy v Evropě. Zatímco například v Itálii je vybíráno vstupné k prohlídce 40 až 60 let starých vlakových souprav, které už dávno dosloužily, u nás si koupíte jízdenku a máte možnost si vychutnat kus historie na vlastní kůži. Ba dokonce, budete-li mít štěstí a lokomotiva neexne během vaší cesty, je tu i dost velká pravděpodobnost, že se k vaší cílové stanici přeci jen dostanete, a to jen se standardním 30 minutovým zpožděním.
Pokud se ale nebojíte sáhnout hlouběji do kapsy, můžete využít služeb „nadstandartního“ Pendolina patřícího Českým drahám. Zaplatíte skoro dvakrát tolik s tím rozdílem, že jste v cílové stanici o necelou půl hodinu dřív a můžete se kochat interiérem.
Je zarážející, že teprve 20 let po revoluci se konečně objevil někdo, kdo by mohl konkurovat Českým drahám. Jaké divadlo to rozpoutalo když vstoupilo do hry RegioJet, toho jsme byli sami svědky. Snad poprvé si asi ČD uvědomily, že přepravují lidi a že by nebylo možná tak úplně od věci se pokusit jim cestu zpříjemnit. Ovšem jestli je podávání plechovky coly zdarma tou správnou cestou, to už je jiná věc.
Zatímco Pendolino sází na rychlost spojení, RegioJet se soustřeďuje především na služby a komfort zákazníků. Ve vlaku je poskytováno cestujícím jednoduché občerstvení, káva či voda zdarma, ostatní za nízkonákladové ceny. V každém voze je k dispozici jedna stevardka či stevard a v blízké době je v plánu nasazení zcela nového produktu tzv. „internetová kavárna“, která bude zaujímat celý vagon a součástí bude i pracovna, kde bude moct cestující pracovat u vymezeného stolu jen pro něj. Stále jde však o modernizované 30 let staré vozy.
Na scéně se tak objevuje třetí hráč – LeoExpress. Podle slov Leoše Novotného, majitele společnosti, se snaží LeoExpress přivést švýcarskou kvalitu za české ceny. V porovnání se stávající konkurencí by tak mělo jít o značně luxusnější přepravu cestujících.
Celkem se jedná o pět nových souprav z dílny švýcarského výrobce Stadler Rail AG, jejichž koupě se vyšplhala k částce 1,5 miliardy korun. Jedna klimatizovaná souprava pojme až 237 sedících pasažérů, obzvlášť velká pozornost byla věnována rychlému internetu pro všechny cestující a vagóny jsou přizpůsobeny k bezbariérovému přístupu. Vlak bude mít dále 3 třídy, z nichž v nejvyšší třídě „Premium“ bude jen 6 sedadel.
Soupravy momentálně procházejí testováním a podle plánu by se měli poprvé oficiálně objevit na českých kolejích během letošního prosince. Ovšem pouze na úseku mezi Prahou a Ostravou. Ceny jízdného prozatím nebyly zveřejněny. Už teď je ale jisté, že ve snaze poskytnout zákazníkovi co největší komfort za co nejnižší cenu se dočkáme dalšího zlevňování jízdného a rozšíření nabídek jak RegioJet tak ČD.