Christopher Nolan opět šokoval filmovou veřejnost, když zaznamenal nemalý úspěch s vysokorozpočtovým nemainstreamovým filmem. V době krize se spoléhalo především na zaběhnuté značky, které by díky zvučnému jménu neměly v žádném případě šanci propadnout. Dámy a pánové, nahlédněte do své mysli v Počátku.
Christopher Nolan opět šokoval filmovou veřejnost, když zaznamenal nemalý úspěch s vysokorozpočtovým nemainstreamovým filmem. V době krize se spoléhalo především na zaběhnuté značky, které by díky zvučnému jménu neměly v žádném případě šanci propadnout. Dámy a pánové, nahlédněte do své mysli v Počátku.
Počátek je v mnohých ohledech matrixovější, než poslední dva díly Matrixu. Je doslova nacucán atmosférou a jeho páteř tvoří dokonale napsaná pravidla, která zabraňují vnesení nelogických situací do děje. Nolan dokázal, že je nejenom skvělý vypravěč, ale také dobrý scénárista, který se neostýchá přijít s originální myšlenkou.
Hlavní zápletka filmu se točí kolem geniálního zloděje Cobba. Ten za pomocí utajované armádní techniky proniká lidem do hlavy a krade jim důležité nápady či informace. Aby se mohl k nejtajnějším částem mysli své oběti dostat, musí za pomocí architekta vytvořit přesnou repliku skutečného světa a přinutit oběť, aby ho zavedla ke svému tajemství.
Cobba však jako kámen stahuje jeho temná minulost a obvinění z vraždy své manželky. Nemůže se vrátit domů ke svým dětem a navíc ve snech bojuje nejenom s myslí své oběti, ale zároveň s tou vlastní. Stále více se vzdaluje od reality, a proto se rozhodne přijmout poslední zakázku od obchodního magnáta Saita. Ten mu za její splnění slíbí smazání trestního rejstříku a umožní návrat k jeho rodině.
První polovina filmu se drží hesla: „Vysvětli co se dá.“ Kolikrát jsem měl nutkání si nespočet pravidel zapsat, abych si usnadnil při sledování filmu orientaci. Zapamatování pravidel hry je důležité nejen pro celkové pochopení příběhu, ale i toho, co se vlastně na plátně děje. Postavy se ponořují stále hlouběji do snu, kde je čeká nové prostředí a je nepřímo ovlivněné snem předchozím. Navíc v každé úrovni snu plyne čas jinak. Orientaci divákovi filmaři ulehčili pohledem na rozdílně tikající hodinky a komentáři postav, které mnohé situace osvětlují.
V Počátku uvidíte velmi silnou hereckou sestavu, která svými výkony přímo exceluje. Snad jen Ellen Page působí mezi hvězdami jako slon v porcelánu. Leonardo DiCaprio (Cobb), těží z většiny scén maximum, stejně tak i Joseph Gordon-Levitt (Arthur), jenž se představil jako sympatický pobočník hlavního hrdiny. V hereckém obsazení najdeme i několik tváří z předchozích Nolanových snímku – Temný rytíř a Batman Začíná. Jen tak namátkově lze jmenovat Michaela Caina a vždy perfektního Kena Watanabeho.
Vizuální zpracování filmu malinko připomíná starší snímek Smrtihlav. Nevýrazné barvy a temná atmosféra vyvolává v divákovi nepříjemně chladný pocit. U efektů odvedli grafici také velký kus práce, a i když moc speciálních efektů ve snímku nenajdeme, působí téměř fotorealisticky. Jako příklad lze uvést souboj v hotelu s nulovou gravitací. Dále musím vyzvednou povedený soundtrack, který ač není vhodný k běžnému poslechu, dokáže v divákovi vzbudit celé portfolio emocí.
Zhruba ve 2/3 filmu začíná být děj lehce předvídatelný. Tajemno se vytratí stejně rychle, jako když rozsvítíte světlo v tmou zahalené chodbě. Děj se ke konci stále zamotává, až diváka nechá tápat v tom, co je vlastně skutečnost a co realita. Otevřený konec s heslem: „ Nechme diváka ať si myslí co chce,“ proto není žádným překvapením. Pro řešení budete muset film shlédnout minimálně ještě jednou ale proč ne, když je film Počátek téměř bez chyb. Bohužel mě nevyrazil dech tak, jako první díl Matrixu a čekal jsem i hlubší neotřelou myšlenku celého snímku. V Top10 mého žebříčku se snímek neumístí, ale za shlédnutí určitě stojí. Pro labužníka dobrých filmů je to zatraceně dobré sousto, jehož chuť bude cítit na jazyku ještě několik dní. Pokud se tedy považujete za náročnějšího diváka, tak utíkejte rychle do kina, stojí to určitě za to!