Do kin vtrhlo celkem nenápadně možná nejlepší milostné drama tohoto roku – The Words. Slova, která nás vtáhnou do spletitého děje o spisovateli, který si přivlastní cizí dílo a upozorní nás na skutečnost, že krást se nemá. Zdánlivě nebezpečná situace je ovšem pouhá fikce.
Mohlo by se zdát, že zlatá éra literatury je ta tam a vše, co bylo napsáno se v dnešní době přepisuje, či jinak upravuje a staré dobré klasiky se v Hollywoodské továrně ždímají stále dokola.
Naštěstí se jednou za čas najdou takoví jako pánové Brian Klugman a Lee Sternthal, kteří se svým debutem “The Words“ dokázali pravý opak.
Představili nám skvost, který je bez knižní předlohy a přesto dýchá originalitou. Jde totiž o propracovaný scénář, který nás vtáhne hned do tří časových rovin.
V té hlavní se mladý spisovatel Rory (Bradley Cooper) snaží prorazit se svou novou knihou, ale všechna vydavatelství mu zavírají dveře před nosem. Mezitím odjíždí se svou ženou (Zoe Saldana) na líbánky do Paříže, kde si v jednom vetešnictví koupí ošumělou brašnu. Ta ve svých útrobách skrývá rukopis z poválečné Paříže, který objeví právě Rory.
Od knihy se nedokáže odtrhnout a když dojde konce, finanční tísní zmítaný člověk, dostane nápad, jak z toho ven. Rukopis bez milosti přepíše a vydá za své dílo.
Kniha se skvěle prodává a kritika je nadšena. Příběh je originální a zdá se být nadčasový. Z Roryho se stává literární hvězda.
Na vrcholu jeho kariéry, jej vypátrá stařec (Jeremy Irons), který tvrdí, že to on napsal onu slavnou novelu. Vypráví Rorymu milostný, avšak tragický příběh z válečné Paříže, stojící za slovy, které ukradl.
Na scénu přichází Roryho svědomí a výčitky vůči starci. Začíná chápat, že nelze ukrást něčí dílo a s ním i autorův život. Jak se vyrovná s faktem, že je pouhý zloděj? Dokáže poslouchat chvalozpěv a žít se slávou, která mu nepatří? Řekni pravdu a uleví se ti. To zde rozhodně neplatí.
Film pokládá mnoho podobných otázek a přivádí nás do situací, nad kterými sami začínáme přemýšlet, jak bychom se zachovali my sami.
Zdá se, jako by se autoři inspirovali metodou ledovce, kterou ve svých dílech uplatňoval spisovatel Ernest Hemingway. Právě o něm je ve filmu nepatrná zmínka. Náhoda?
Avšak Roryho život a vzpomínky starce jsou jen fikcí. Za tím vším stojí vynikající spisovatel Clay Hammond (Denis Quaid), který o své novele diskutuje s mladou studentkou (Olivia Wilde) a poodkrývá skutečný význam těchto Slov.
Tři různé životy, tři milostné páry, jedna kniha. Máte-li obavy, že se v příběhu ztratíte, tak zcela zbytečně. Film šlape jako hodinky již od první minuty a skoky mezi časovými rovinami fungují.
Určitě se nejedná o nic podobného jako film Počátek. Autorům jde hlavně o to vcítit se do postav a vtáhnout vás tak do děje. K tomu jim dopomáhá skvělý herecký výkon hlavních hrdinů, kteří byli vynikající volbou.
The Words do jisté míry apeluje na budoucí i stávající spisovatele a varuje před plagiátorstvím. Předestírá možné následky takového činu a upozorňuje na to, že pokud přebíráme cizí slova, přebíráme s nimi i radost, utrpení či bolest a další pocity, které stály za jejich zrodem.