Našli jste pracovní nabídku, která vás zaujala, poslali jste do firmy životopis a teď se vám z organizace ozvali a pozvali vás na pohovor. K tomu, abyste podpořili a prohloubili pozitivní dojem, který o vás zanechal váš životopis, by mohlo přispět i následující desatero.
První fázi jste zvládli. Váš životopis nadřízeného či personalistu v dané organizaci zaujal a jste pozvání k pracovnímu pohovoru. Co teď? Důkladnou přípravou určitě nic nezkazíte. Právě naopak, je velmi důležitá a nevyplácí se ji podceňovat.
1. Zjistěte si informace o firmě
Když už do nějaké firmy zašlete svůj životopis, předpokládá se, že máte skutečný zájem v ní pracovat. Nepůsobilo by moc dobře, kdybyste na pohovor přišli nepřipravení. Prostudujte si informace o organizaci, u které hodláte pracovat, projděte si její webové stránky a ujasněte si, proč jste na inzerát reagovali. Zamyslete se nad tím, čím byste právě vy byli pro firmu přínosem. Podobná otázka u pohovoru pravděpodobně zazní.
2. Vhodně se oblečte
Může se to zdát jako samozřejmost, přesto se najde mnoho těch, kteří svou přípravu v tomto směru podcení nebo vůbec neřeší. U pohovoru je velmi důležité, zanechat pozitivní první dojem. A když před ředitele firmy předstoupíte v jeansech nebo roztrhaném tričku a mikině, body vám to nejspíš nepřinese.
Dbejte na to, abyste byli upravení, čistí. Není nutné přijít přímo v kostýmku nebo v obleku (na druhou stranu pravděpodobně tím nic nepokazíte). Ať tak či tak, volte oblečení, ve kterém se budete cítit pohodlně. Vaše uvolnění se tak projeví i u pracovního pohovoru.
3. Přijďte včas
Jednou z nejhorších vlastností, jakou se můžete v nové firmě představit, je nedochvilnost. Večer před pohovorem si nastavte správně budík nebo upomínku. Počítejte raději s tím, že na cestě vás může potkat nějaká nepříjemnost – dopravní zácpa, zpoždění MHD nebo budete nějakou dobu ve firmě bloudit a hledat ty správné dveře.
Pamatujte, že je vždy lepší dostavit se o pár minut dříve než později. Pro případ, že se přece jenom zpozdíte, mějte u sebe telefonní číslo na personalistu firmy (samozřejmě je dobré zjistit si předem i jeho jméno) a omluvte se, z jakého důvodu a jak dlouho se zdržíte.
4. Vzbuďte pokud možno pozitivní první dojem
Jak je známo, první dojem hraje při poznávání lidí velmi důležitou roli. To, jak na přijímací komisi zapůsobíte v prvních okamžicích vašeho setkání, může být klíčové pro to, zda se vám podaří u pohovoru uspět či nikoli. Už při příchodu do místnosti buďte slušní a hlasitě pozdravte a představte se. Usmívejte se! Vám to může pomoci odbourat počáteční nervozitu a na ostatní dobře zapůsobí, když uvidí, že nejste žádný škarohlíd a bručoun. Při podávání ruky dbejte na pevný, ale nikoli drtivý stisk. Ani s podáním ruky ve stylu „leklé ryby“ to nebude to pravé ořechové. Posaďte se až tehdy, když vás k tomu nadřízený vyzve.
5. Vystupujte sebevědomě, ale ne arogantně
Zdravé sebevědomí je naprosto v pořádku. Chcete-li zaujmout a získat dobrou práci, musíte zkrátka oplývat určitou sebedůvěrou. Pro vaše nadřízené i toto bude jistou známkou toho, že si uvědomujete vlastní cenu, umíte se „prodat“ a uvědomujete si své dovednosti a schopnosti. Na druhou stranu s přehnaným sebevědomím nebo dokonce arogancí si jen kopete „vlastní hrob“. Je důležité, abychom v sobě měli určitou pokoru, té se ale nikde nenaučíte.
Věřte si! Neseďte před komisí jako hromádka neštěstí. Nedívejte se upřeně do země, ale udržujte přiměřený oční kontakt. Přikyvujte, projevujte zájem o to, co se u pohovoru právě děje. Na židli se nehrbte, nekrčte, posaďte se vzpřímeně. Ruce si nezakládejte na prsou, spíš se soustřeďte na jejich otevřenost. A ani příliš ležérnosti není nejlepším způsobem prezentace. Snažte se mluvit vyrovnaně a zřetelně, dbejte na přiměřené tempo vaší řeči.
6. Nelžete
V žádném případě u pohovoru nelžete a nevymýšlejte si schopnosti, které nemáte. Na všechny vaše polopravdy a lži by se stejně dříve nebo později přišlo. Lepší je hrát od začátku čistou hru. Buďte upřímní.
Pokud nebudete na některou z otázek znát odpověď, s klidem to přiznejte. Nadřízený jistě ocení, že si nehrajete na někoho, kdo všude byl a všechno zná a toto gesto mu bude jistě sympatičtější, než kdybyste se evidentně přeceňovali. Nikdo není dokonalý, a tak se počítá i s tím, že zkrátka v některé oblasti nemusejí být vaše znalosti přímo precizní.
7. Přiznejte své skutečné jazykové znalosti
Bez znalosti jazyků dnes jako byste neexistovali. Právě tato položka v životopise bývá nejčastěji tou, kde si lidé vymýšlejí a své jazykové dovednosti přeceňují. Přiznejte nejprve sami sobě, jak na tom s jazyky skutečně jste. Který jazyk ovládáte aktivně a který pouze pasivní formou a na jaké úrovni. Ujasněte si, zda dokážete jazyk využívat i v rámci vašeho obru.
Už u pohovoru může nastat situace, kdy se vás zaměstnavatel na něco zeptá v cizím jazyce. Působilo by velice nevhodně, kdyby se právě v této chvíli ukázalo, že jste ve svých životopisech ohledně jazykových znalostí tak trošku přeháněli.
8. Rozmyslete si, jaké platové ohodnocení si za svou práci představujete
Ke konci pracovního pohovoru pravděpodobně přijde otázka, na kolik si sami sebe a své práce ceníte. Nepůsobilo by dobře, kdyby nastalo trapné ticho a vy jste nedokázali odpovědět. Mějte alespoň hrubou představu o svém budoucím platu. Pokud si nejste jisti, zde nepožadujete moc nebo málo, zjistěte si, v jakém rozmezí se pohybují platy právě ve vašem oboru.
9. Zeptejte se
Pohovor v žádném případě neznamená, že ptát se mohou pouze vaši nadřízení a vy musíte jen poslušně odpovídat. Pohovor je také dialog. Máte právo zeptat se na cokoli, co vám ohledně vašeho pracovního místa není jasné nebo v čem si nejste jistí. Nebojte se toto své právo uplatnit. Když budete mlčet, mohlo by být na zeptání se už pozdě.
Ptejte se na podrobnosti týkající se vašeho zaměstnání, na pracovní kolektiv nebo na to, co by bylo vaší konkrétní náplní práce. Také otázkou, zda organizace zajišťuje pro své zaměstnance nějaké další vzdělávání a kurzy, byste si mohli tzv. šplhnout. Ukážete tak, že vám záleží na tom, abyste se ve své práci zdokonalovali, zlepšovali a získávali nové informace a dovednosti.
10. Zjistěte si, do kdy se dozvíte, zda jste u pohovoru uspěli
Nadřízený by vám na konci pohovoru měl sdělit termín, kdy se vám z firmy někdo ozve a řekne, jak jste obstáli. Nebývá to však pravidlem. Pokud tato informace od zaměstnavatele nezazní, nebojte se zeptat sami. Máte na to plné právo.
Přeji vám hodně štěstí!