Je sice teprve začátek října a do Štědrého dne je ještě poměrně daleko, ale mnoho obchodních domů, a to jak kamenných, tak internetových, se pomalu začíná připravovat na Vánoce. Určitě i mnozí z nás již mají nějaké ty dárky pro své blízké doma pečlivě uschované, ale ta pravá nákupní horečka na nás teprve čeká, a proto se dnes zaměříme na výhody a nevýhody nákupů přes internet.
Kamenný obchod versus pohodlí u monitoru
Každá z těchto dvou možností má své klady i zápory, zkusíme je tedy všechny shrnout. Když se podíváme na kamenný obchod, vidíme jednu z nejdůležitějších kladných vlastností, a to je možnost prohlédnout si a „osahat“ zboží, které chceme zakoupit. Další výhoda je často téměř bezproblémová reklamace. Sice je pravda, že reklamace dnes nejsou všeobecně velký problém a velké společnosti své reklamační oddělení mají většinou na vysoké úrovni, ale osobní kontakt s prodejcem je přeci jen mnohdy pro spoustu lidí příjemnější. Mezi výhody musíme také zařadit dobu, která zahrnuje čas od výběru našeho zboží až do předání zboží.
Nevýhodou kamenných obchodů je bezesporu cena, která je „obohacena“ o náklady na provoz, větší počet zaměstnanců a další faktory. Dále sem můžeme zařadit menší výběr zboží nebo stres, který dokáží způsobit dlouhé fronty u pokladen.
Pokud se teď zaměříme na internetový obchod, tak první výhodou je samozřejmě cena. Prakticky veškeré zboží se na internetu dá sehnat levněji, než v kamenném obchodě, mnohdy i se započítanými náklady na dopravu. Internetový obchod má bezesporu menší náklady na provoz a většinou ho je schopna provozovat úzká skupina lidí.
Další výhodou je samozřejmě nakupování z „pohodlí domova“. Je velkým potěšením udělat veškeré nákupy na Vánoce a přitom nemuset ani vstát z postele. Samozřejmě sem musíme zařadit také široký výběr. Rozdíl uvidíme například při srovnání zlatnictví nabízejícího 20 kusů pánských hodinek a internetového portálu, ve kterém máme na výběr z 1000 modelů od desítek výrobců. Favorit je jasný. Prakticky na každém e-shopu máme také přehled, kolik kusů zboží mají zrovna na skladě, případně kdy jim dodavatel zboží na sklad dodá.
Za výhodu také považuji možnost přečíst si recenze na daný výrobek a samozřejmě i zkušenosti jednotlivých uživatelů. To mi jednoznačně usnadní výběr produktu. Za výhodu se dá pokládat i možnost dotázaní se na výrobek. Jelikož většina internetových obchodů má na tyto dotazy odborníky, kteří se v nabízených produktech vyznají, máme možnost dostat důležité informace. Naproti tomu jsem v žádném elektru nenašel prodejce, který by mi zodpověděl i trochu více technický dotaz na nový počítač, který nabízel k prodeji.
Fotografii „Nakupování online na Vánoce“ sponzoruje česká fotobanka Pixmac.