Ve druhém díle tohoto článku si uvedeme nevýhody internetového obchodu a stručný popis, jak postupovat při nákupu určitého typu zboží. První část článku o vánočních nákupech na internetu naleznete zde.
Mezi nevýhody internetového obchodu můžeme zařadit dopravu. Pokud pomineme klasické případy, kdy se zboží při přepravě poškodí, nebo ztratí, zajímá nás jeden důležitý faktor a to je doba. Doba dodání je dnes většinou stabilní a to den či dva u kurýrních služeb jako je PPL nebo FedEx a maximálně týden u České pošty, ale zvláště v předvánočním období se mohou tyto lhůty i několikrát prodloužit. Takže je lepší si zboží objednat radši s předstihem, než si rozbalovat dárky na Tři krále. S nakupováním oblečení přichází velké riziko a to je velikost. Sice si můžete daný kus oblečení nechat vyměnit za stejný ve správné velikosti, ale to zklamání, kdy pod vánočním stromečkem najdete o čtyři velikosti větší svetr, vám už nikdo nevynahradí. S nakupováním po internetu vznikají také různá rizika, která jsou spojena například s již zmiňovanou reklamací. Budete-li chtít po roce reklamovat vadný výrobek a stránky prodejce již nebudou k nalezení, velice těžko se vám bude shánět kontakt na někoho, kdo by měl vaši reklamaci vyřídit. Poslední nevýhodou internetových obchodů je, že prostě a jednoduše „nemají všechno“. Těžko na internetu sežene prodejce, který nabízí například zvířata. Pro tento druh dárků, prostě musíte jít do kamenného obchodu.
Elektroniku
Elektronika je nejčastěji nakupované zboží po internetu. V této oblasti se prakticky nemáme čeho bát. Když už si vybereme dané zboží, zjistíme si o něm veškeré jeho vlastnosti a přečteme si nějaké recenze, můžeme si být jisti tím, co dostaneme. Co se týče rizika spojeného s reklamací, tak většina dnešních velkých výrobců má své reklamační servisy, a když pošlete vadný kus svému prodejci, stejně poté putuje do tohoto servisu. Nehledě na to, že reklamace přímo u výrobce jsou většinou rychleji vyřízeny.
Oblečení
Oblečení je riziková oblast, co se týče velikostí. Nejlepší možnost, jak nakupovat oblečení na internetu, je již nějaký kus od daného výrobce vlastnit. Například budete mít doma tričko od jednoho výrobce ve velikosti M, můžete si být prakticky jistí, že jiné tričko, které také plánujete koupit ve velikosti M, bude mít stejně rozměry. Analogicky je tomu i u zbytku oblečení a u bot. Zda-li Vás ovšem láká značka, kterou ve svém šatníku ještě nemáte, můžete zajít do nejbližšího kamenného obchodu, zde si oblečení vyzkoušet a poté jej levněji koupit na internetu, nebo nahlédnout do tabulek velikostí, pokud jsou na webu k dispozici.
Ostatní zboží
U ostatních druhů zboží záleží na typuí, ale prakticky se dá vždy najít souvislost s postupem nakupování elektroniky nebo oblečení. Budete-li si chtít třeba koupit nové jízdní kolo, můžete si ho někde poblíž vyzkoušet, ale budete-li kupovat například lahev nějakého alkoholu, nejspíš již budete vědět, co kupujete a budete jen shánět nejlevnější nabídku.
Fotografii „Nakupování online na Vánoce“ sponzoruje česká fotobanka Pixmac.