V poslední době se roztrhl pytel s tzv. startupy, a to zejména od mladých studentů. Startup označuje nově vznikající projekt či firmu, začínaly tak i firmy Facebook či Google a patří mezi ně i nejrůznější mobilní aplikace. Startupem je i webová aplikace studenta Martina Kučery, která slouží k vytvoření seznamů přání.
Pojem startup (též start up/start-up) se poprvé stal populárním v době internetové horečky, to je zhruba před rokem 2000, kdy vzniklo mnoho společností tohoto typu, a to především v zámoří. V současné době startupy zažívají svou renezanci. Tímto pojmem se dá označit jakýkoliv začínající projekt, který se může objevit v jakémkoliv oboru, nejčastěji to však bývají technologické či internetové firmy. Mezi jejich vlastnosti patří nízké počáteční náklady, vyšší (než u „standardních“ firem) podnikatelské riziko a potencionálně vyšší návratnost v případě, kdy se společnost na trhu uchytí a dobře se zavede. O jednom takovém nedávno psal i server novinky.cz.
Martinův startup, webová aplikace, kterou najdete na této adrese, už zaznamenala první úspěch, a to minulý rok v soutěži Junior Internet – konkrétně v mladší kategorii Junior Web. Tato aplikace slouží k vytvoření seznamu přání, například k narozeninám, k Vánocům, a k jeho sdílení. Stačí se na stránkách registrovat (je zde i možnost přes existující účet na facebooku) a můžete si vytvořit svůj vlastní seznam přání nebo prohlížet seznamy vašich nejbližších.
Jakožto uživatel aplikace tedy nebudete mít problém s vymýšlením dárků – podíváte se na seznam, který si oslavenec vytvořil, a hned budete mít inspiraci, čím ho obdarovat. Sám uživatel pak také dostane to, co si do seznamu uvede, tedy to, co by si nejvíce přál, a navíc tím výrazně sníží pravděpodobnost, že něco dostane dvakrát. Je zde totiž i možnost rezervovat si dárek, který hodláte pořídit, a dát tím tak ostatním uživatelům najevo, že tento už kupovat nemají.
Teprve patnáctiletý Martin Kučera má ke své aplikaci spoustu zajímavých nápadů, jak by se dala dále rozvíjet. Jedním z nich je například spolupráce s internetovými obchody, kdy by u každého produktu bylo tlačítko pro přidání do seznamu přání.
Říkáte si, že vám to zní povědomě, že přece existují online svatební seznamy, kam si budoucí manželé „diktují“, co by se jim hodilo do nové domácnosti? Ano, máte pravdu, takových stránek je mnoho, napříkladzde jsou jedny takové, registrace ovšem stojí 499,- Kč, anebo tyto stránky, kde je, stejně jako u Martinovy aplikace, registrace bezplatná. Na to můžete namítnout, že i stránky se seznamy dárků již existují, to je také pravda, ale k některým je nutný facebookový účet, a kdo jej nevlastní, má smůlu a do seznamu se nedostane. Pokud vím, Martinova aplikace je jediná svého druhu, která by v budoucnu mohla být napojena i na internetové obchody, což vidím jako velmi zajímavý nápad.
Pokud vás Martinův projekt zaujal, bude vám určitě velmi vděčný, když jeho stránku rozšíříte mezi své přátele a známé. Určitě se mu v hlavě honí další nápady, jak by svoji aplikaci mohl vylepšit, na to ale potřebuje, aby se rozšířila do povědomí většího okruhu lidí, než jak tomu je v současné době. Snad mu k tomu tento článek alespoň trošku napomůže, a když ne, třeba právě vás Martin inspiroval k tomu, abyste také našli „díru na trhu“ a vytvořili svůj vlastní, v budoucnu možná velmi úspěšný, startup.