Yip Man či Ip Man, čínská legenga Kung Fu ve stylu Wing Chun, se divákům představí již v několikátém filmovém zpracování. Tentokrát jde o snímek nazvaný Velmistr od scénáristy a režiséra Kar-wai Wong zpracovaném s citem a umem jemu vlastními. Dočkáme se akce i emočně vypjatých situací.
Letošní snímek Yi dai zong shi uvedený pod festivalovým názvem Velmistr přijal pod svá režisérská křídla Kar-wai Wong po té, co sám napsal scénář. Mezi jeho další úspěchy patří např. drama Padlí andělé (1995) či fantasy/sci-fi 2046 (2004). Soundtrack byl svěřen skladatelům Shigeru Umebayashi, který má na kontě hudbu ke Klanu létajících dýk (2004) či Obávanému bojovníku (2006) a Nathaniel Méchaly, jenž složil soundtrack k filmu 96 hodin (2008). Hlavních rolí se ujali Tony Leung Chiu Wai, kterého jsme měli možnost vidět v Květech Šanghaje (1998, neoficiální název) nebo v Krvavém pobřeží (2008) a Ziyi Zhang, která si zahrála ve snímcích jako Tygr a drak (2000), Klan létajících dýk (2004) či Gejša (2005).
Hlavní postavou Velmistra je Yip Man (nebo také Ip Man) – legenda čínského bojového umění. Kar-wai Wong sám ho vidí jako někoho, kdo byl schopen svým životem a činy vyjádřit filozofii Kung fu.
Yip Man se narodil roku 1893 v Číně. Jeho život nebyl lehký. Když bylo roku 1983 Fuoshan okupován Japonci, nezbylo mu než díky příteli Qin Quana i s rodinou uprchnout do Hong Kongu. Roku 1949 začal vyučovat Wing Chun, jeden ze stylů Kung fu. Mj. učil i herce Bruce Leeho. Roku 1967 založil spolu se svými studenty Hong-kongskou atletickou asociaci Wing Chun. Díky němu se toto bojové umění rozšířilo do celého světa a v dnešní době má mnoho stoupenců.
Jeho životní příběh byl zfilmován již mnohokrát. Fanoušci ho mohli vidět ve snímcích Ip Man (2008), The Legend is Born – Ip Man, The (2010), Ip Man 2: Legend of the Grandmaster (2010), Ip Man: The Final Fight (2013) a dočkají se ho i příští rok v Ip Manovi 3.
Historická stránka Velmistra, kdy je Čína okupována japonci, je v poměru k osobnímu životu samotného Ip Mana zpracována velice dobře. Divákovi se tak dostává nejen vhledu do historie, ale i konfliktů jednotlivých postav, jejich strastí a boje za to, v co věří. Čest, rodinné dědictví a odkaz Kung Fu – za to vše se bojuje. Snímek si zaslouží nejen nálepku životopisný, ale i drama. Emočně je velice silný.
Akční scény, s kterými si kamera velice vyhrála, berou bech. U soubojů v dešti nám ukáže nejen celou scénu, ale i jednotlivé kapky vody a její stékání po krempách slaměných klobouků. Film se detaily jen hemží a jejich záběry jsou zpomalovány v těch pravých momentech. K dešti se ostatně scénář vrací velice často. Záběry jsou živoucí a divák má pocit, jako by se kolem něj vznášela vlhkost a cítil vodu. Akce je prostřídána klidnými scénami s hlubokomyslnými hovory starých mistrů za něžných tónů kláves. Do toho všeho se mísí pěvecká vystoupení v bordelech.
Ve všem je obsažen nezaměnitelný styl Kar-wai Wonga. Film ladí krásnými potemnělými barvami a působivým prostředím. Snímek funguje po všech stránkách a vymazlené akční scény jsou jako třešničky na dortu.