Sexuální výchova je problémem stále diskutovaným, (přestože momentálně pochopitelně vede problematika státních maturit) problémem. Kdo a jak by měl něco tak “choulostivého“ vlastně přednášet? Kdy s tím u žáků vůbec začít? Mají se vedení škol obávat reakcí rodičů?
Podle odborníků mají některé školy, a vůbec dospělí, naprosto zkreslené představy o dosavadních vědomostech svých dětí a žáků v této oblasti. Z toho pak pramení zbytečná panika, nevole a rozpaky ze skutečnosti, že by něco jako sexuální výchova vůbec mělo být zařazováno do školních studijních schémat.
Sexualita nás přitom obklopuje naprosto všude a dnešní děti se s ní setkávají mnohem dříve než jejich rodiče. Tabu a cenzury v tomto směru už vlastně neexistují. Přes veškerou ostražitost rodičů mají dnes děti možnost dostat se k pornografii tak snadno, že celá záležitost pro ně ztrácí přitažlivost chuti zakázaného ovoce. A sotva ochutnají první cigaretu, dokážou rozeznat mnohé i méně obvyklé sexuální praktiky. Budí to zdání nevázanosti a mravního rozkladu mládeže, ale opak je pravdou. Netrpíme totiž nedostatkem informovanosti. Zodpovědnost, a tzv. bezpečný sex, používání antikoncepce a uvážený výběr partnerů je podle výzkumů pro mladé lidi samozřejmostí.
Sexuální výchova na českých školách byla překvapivě vložena do rukou lidem se zcela odlišnou odborností – představitelům náboženských organizací. Místo takových témat jako je právě antikoncepce se tu probírají otázky nemanželského sexu jako hříchu a klade se důraz na sexuální abstinenci jako prevenci proti pohlavním nákazám. To se samozřejmě nelíbí sexuologům, protože právě těm by měla být podobná výuka svěřena, jak se domnívají i mnozí rodiče.
Žákům, kterým jsou náboženské směry naprosto cizí, bude pochopitelně cizí i jejich snaha o výuku v tomto podání. Sexuální výchova na pozadí církevních přesvědčení je tak pro ně naprosto bez přínosu. Využívat ji mohou nábožensky založené školy a centra, ve větší míře by však vedení škol mělo využívat a zvát k těmto diskusím právě sexuology, popřípadě gynekology a psychology.