Spolu s životopisem vyžaduje stále více firem i motivační dopis. Ten má ukázat, jak moc o danou práci stojíme. Dobře napsaný motivační dopis je jistou pozvánkou k osobnímu pohovoru, a tak bychom jej neměli podcenit.
Když se ucházíme o práci, zajímají potenciálního zaměstnavatele nejen naše předchozí pracovní zkušenosti, ale také (a to je možná ještě důležitější), naše osobnost, to, v čem vynikáme a v čem můžeme být jeho firmě přínosem. Jaká je naše přidaná hodnota. Motivační dopis poukazuje na vnitřní pohnutky, proč máme právě o toto místo zájem.
Vždy bychom měli být upřímní a při psaní přemýšlet především o tom, co našeho budoucího zaměstnavatele skutečně zajímá, co nás v pozitivním slova smyslu odliší od ostatních uchazečů a čím jej můžeme zaujmout.
A čemu se tedy v motivačním dopise raději vyhnout?
1. Nepište o všem, co umíte
Své vzdělání včetně všech dosavadních pracovních zkušeností včetně certifikátů uvádíte už ve svém CV, které bude mít váš potenciální zaměstnavatel k dispozici a není tedy nutné znovu vypisovat vše, čeho jste na pracovním poli již dosáhli. Zaměřte se především na to, čím právě vy můžete být pro firmu přínosem. Zmiňte se o takových svých schopnostech, které vzhledem k nabízené pozici budou nadřízeného zajímat.
2. Jeden motivační dopis pro všechny není dobrá volba
Z motivačního dopisu musí být cítit osobní přístup, zaujetí pro pracovní pozici, o kterou se právě ucházíte. Přečtěte si, jaké kvality a schopnosti na daném místě preferují a zamyslete se, v čem těmto požadavkům nejvíce odpovídáte a toto potom blíže rozveďte. Ideální je samozřejmě psát vždy samostatný motivační dopis pro každou pozici zvlášť. Vyhnete se tak trapným momentům, kdy nedopatřením nezměníte jméno zaměstnavatele z předchozí nabídky a místo pana Berana oslovíte slečnu Zmatlíkovou. Tím samozřejmě plusové body pro osobní pohovor nezískáte.
3. Neopisujte stejná slova
Je jasné, že vaše zkušenosti a vzdělání musí co nejvíce korespondovat s tím, co k dané pozici požaduje zaměstnavatel. Nejde však o to, abyste pouze do svého textu zakomponovali to, co v inzerátu hledají. Působilo Buďte kreativní a pohrajte si se slovy. Využívejte synonyma.
4. Vyhněte se frázím
Otřepané fráze, které používají všichni, nikoho nezaujmout. Jsou bezbarvé a nicneříkající. Často navíc ani nebývají pravdivé. Vsaďte raději na upřímnost, osobitost a autenticitu. Personalista či šéf si vás tak lépe zapamatuje a když už prostřednictvím motivačního dopisu uděláte dobrý dojem, máte u osobního pohovoru napůl vyhráno. Buďte sví. Ovšem stejně jako ve všem, i tady platí – všeho s mírou.
5. Zapomeňte na obecné informace
Právě v motivačním dopise máte skvělou příležitost vyzdvihnout své největší pracovní úspěchy. Obecnými informacemi zvědavost budoucího zaměstnavatele nevzbudíte. Nebojte se toho a popište se pěkně konkrétně. Uveďte místa, kde jste již pracovali a čeho se vám v té které oblasti podařilo dosáhnout. Postavte se za své úspěchy a nebojte se poukázat na to, že danému oboru skutečně rozumíte.