O LARPech (z ang. Live Action Role Play) jste už určitě slyšeli: hraní rolí v příběhu s cílem se pobavit, zabojovat si nebo se i něco dozvědět. Druhů LARP her je mnoho, jsou inspirované historií, světy fantasy nebo science fiction. Ale co je atmosférický LARP?
Každý LARP má svůj příběhový rámec. Organizátoři připraví jak celkový děj, tak příběhy postav jednotlivých účastníků. Každá postava v LARPu má tedy svou minulost, kdy si třeba prožil něco špatného, někdo mu ukřivdil, někdo ho zradil nebo mu zabil manželku, svůj vlastní charakter a případně i cíle. S tím vstupuje do hry a záleží na samotném hráči, jak svou postavu zahraje. Během hry se objevují další postavy z minulosti – dlouhá léta nezvěstná matka, chlápek, který hráči něco odcizil nebo mu přebral milou – a představitel role s tím musí nějak naložit: zbije soka do bezvědomí nebo ho ušetří?
LARPy nemají předem daný jeden scénář, spíše základní dějové schéma s variantami možného vývoje, který závisí na rozhodování jednotlivých postav. Hráči se tedy nemusí učit nazpaměť své role, spíše pochopit logiku a smysl.
Atmosférický LARP je trochu jiný druh než známější fantasy LARP. Hra je zaměřená na prožitek, na autenticitu prostředí, rekvizity, kostýmy a chování a jednání postav. Je to vlastně co nejvěrnější simulace nějaké fiktivní či konkrétní doby s příběhem, kde jde mnohem víc o domlouvání a pletichy, než boj a akce.
Před samotným LARPem jsou často přichystané workshopy, kde organizátoři hráče vyškolí v daném tématu: jak se v dané době žilo, jak se k sobě lidé tehdy chovali, jak se oblékali, dokonce i takové detaily, jako je stolování. K těmto věcem patří samozřejmě i skutečná historie doby.
“Když odjedu na víkend na LARP z prostředí westernu, tak před akcí dostanu přednášku o tom, jak se žilo na Divokém západě nebo co vlastně pro Američany znamenala Americká občanská válka. Když pak tyto události v LARPu prožiju, je to víc, než kdybych se je učil z nějaké knihy, a pamatuju si je,” říká pravidelný účastník atmosférických LARPů Ondřej Patrovský.
Při hraní LARPu je důležitá i samotná psychika hráče. Člověk se může o sobě dozvědět spoustu věcí. Když hraje postavu, která je ve hře zrazena, anebo ji někdo opustí či pobodá, tak se jako hráč může vtělit do toho, jak to člověk vnímal, ale může taky – a to je mnohem důležitější – uvědomit si, jak by vlastně reagoval na takovou situaci on sám.
A jak je takový LARP finančně náročný? Pokud hráč jede na akci, kde mu kostým ušijí organizátoři, poskytnou mu ubytování, stravu a příběh postavy, tak to někdy stojí i dva tisíce korun. Ovšem je to záležitost na tři dny, takže je to taková menší dovolená, a zážitky jsou intenzivní. “Když si kostým vyrábí hráč sám, je to náročné spíše časově. Pokud si člověk nakoupí potřebné látky, knoflíky a různé nitě, může to vyjít třeba na šest set korun. Záleží ale na tom, jak kostým bude propracovaný,” komentuje Ondřej Patrovský. Podle něj je to ale stále levnější, než kdyby si kostým koupil od nějaké švadleny či firmy.
Příprava LARPu je pro organizátory velice časově náročná, protože se jedná o masivní produkční činnost. Celý organizační tým musí počítat s tím, že je čeká vytížení na celý následující rok: napsání všech postav a samotného příběhu, výroba rekvizit, které se ve hře použijí, někdy i kostýmů, pokud je hráčům musí ušít. Je potřeba sehnat techniku, světla, reproduktory, pro hráče například pípu na herní bar, nebo když se hra odehrává někde v divočině a je potřeba elektřina, tak i agregát a palivo.
“Během LARPu se mi staly nejšílenější věci, co jsem kdy prožil. Při hororovém LARPu, který se odehrával v bývalé vojenské nemocnici v Terezíně, jsem se ve tři ráno jsem se jako hráč vypravil do tamních katakomb, kde jsem řešil různé úkoly – docela děsivé. Byl to ale velice silný a působivý zážitek, na který rád vzpomínám.”