• Magazín
  • Čtenářský deník
  • Maturitní otázky
    • Magazín
    • Čtenářský deník
    • Maturitní otázky

Blbec a lenoch – kdo má větší šanci u maturity?

20. února 2011 Jiří Rostecký Vzdělání a kariéra Státní maturita, Všeobecné
Foto: dreamstime.com

Kolektiv žáků ve třídě má jednu obrovskou výhodu. Můžete jednoduše porovnat zkušenosti a znalosti vás a jiných lidí. Takže se můžete jednoduše porovnat s ostatními, zhodnotit, jak na tom přibližně jste a tak podráždit svoje ego. Přiznejme si, že může být obrovskou motivací být lepší než  spolužáci a úspěch nás někdy může vskutku potěšit a dodat nám motivaci do budoucna. Musím přiznat, že závidím těm, kdo takto nalezenou motivaci dokázali využít a skrze okolní kolektiv se motivovat kupředu. Jejich výsledky většinou bývají velmi dobré a snaha porazit v tomto imaginárním boji ostatní může přinést vysněné cíle.

Když tak někdy porovnávám kolektiv kolem sebe, a teď nemyslím jen spolužáky mé, ale všechny relevantní lidi kolem sebe, tak si všímám zajímavého faktu. Je pro mě skutečně smutné sledovat pravidlo, jehož uplatnění zajisté naleznete i ve vaší třídě. Představte si dva spolužáky. Jeden z nich je líný, průměrný člověk, co se prostě jen nedokáže, respektive nechce, doma válet nad učebnicemi a vstřebávat všechny ty informace. Sám však není žádný blbec, je prostě průměrný, ale jeho známky by mohly být o mnoho lepší. Řekněme, že prospívá s trojkami.

Vedle něj si dosaďte druhého studenta. Tento typ bývá většinou z řad ženského zastoupení, jelikož, jak je známo, dívky dokáží nad učením trávit o mnoho více času, jsou pečlivější, studiu dávají vyšší váhu a všechny poznámky a materiály si pečlivě udržují. Tato dívka, kterou tedy dosadíme vedle prvního spolužáka, má jednu vadu. Nemá naprosto žádné logické uvažování, nedokáže moc přemýšlet a lidově řečeno „je pomalejší“. Namísto toho tráví nad učebnicemi většinu svého času, denně třeba i čtyři hodiny věnuje domácímu učení, což je přesně o čtyři hodiny více, než její spolužák.

Tato dívka prospívá s dvojkami. Dokáže sama odslabikovat všechny své poznámky, ale při odbočující otázce či při probírání nového učiva dokáže jen sedět, dívat se a zapisovat. Její spolužák mezitím zvládá aktivně diskuzi, umí se do výuky zapojit, ale posledním zazvoněním pro něj denní povinnosti končí. Přesto všechno má spolužačka o stupeň lepší známky, než její spolužák. Svoje znalosti takřka nedokáže praktikovat a v reálném životě, v praxi, je nepoužitelná.

Tímto článkem samozřejmě nemohu degradovat význam známek. Nesouhlasím však s tvrzením, že známky ukazují inteligenci daného člověka, nejsou parametrem jeho skutečné vzdělanosti a ano, dovolím si říci, že tolik neznamenají a jsou přeceňovány. Onen líný student, jehož denní trápení jsem popsal, se však stejně nevyhne povinnosti se látku tvrdě naučit a je jen na něm, zdali svojí lenost přemůže nebo ne. Z jeho strany je problém řešitelný o mnoho lépe, než ze strany spolužačky, která prospěla s dobrými známkami, ale v praxi neuspěje…

Co myslíte Vy? Máte podobný názor a komu se více podobáte? Spolužákovi nebo spolužačce?

Udělej nám radost a sdílej dál!<br>Email this to someone
email
Share on Facebook
Facebook
0Tweet about this on Twitter
Twitter
Mohlo by tě taky zajímat
Další článek v kategorii Vzdělání a kariéra

Chcete být bohatí jako Bill Gates? Tady je návod!

Komentáře
Matthias
20. února 2011

Známky jsou k ničemu, já měl trojku z chemie, které jsem VŮBEC nerozuměl, ale sem tam jsem něco kvákl a něco napsal a dostal jsem 4 a nakonec přivřela oko a dala mi tři. A pak z ekonomie jsem měl taky tři a té jsem rozuměl naopak dobře a první půl rok jsem začínal s jedničkama a dvojikama, ale to víte, sem tam jsem se blbě vyspal a něco blbě řekl a nakonec se to snížilo na 3. Dvě stejný známky, diametrální rozdílnost ve znalosti látek!

Petr Doseděl (Hryzalek)
20. února 2011

Pěkná úvaha, to jo… Ale nenašel jsem ani náznak odpovědi na otázku v nadpise 🙂 … Mám to číst ještě jednou nebo tam opravdu není? 🙂

Michal
20. února 2011

tak já jsem rozhodně žák 😀

komodor
20. února 2011

To že jsou známka slabá vypovídající hodnota je stará známá. Většinou jde o komunikaci, přístup, konexe a vzdělání? Všechno se dopiluje a dost věcí se dá „přehlédnout“ nebo postupně doučit.

Ovšem přístup k práci je hodně důležitý faktor a lenost je podle me civilizacni nemoc

Drabis
22. února 2011

Středoškolák,18let Známky? Přirovnal bych se k lenochovi. Chápu, že kdybych se aspoň o trochu více připravoval, mohl bych patřit k nejlepším ve třídě (tvrdí mi to i vyučující) ale nemám motivaci. Známka pro mě není motivací. Rozhlédnu-li se po třídě mohl bych ji rozdělit na čtyři skupiny. 1. naučení, „šprti“,ale pro mě mnohem důležitější, že jim dochází souvislosti a aspoň někdy dokáží svoje znalosti prodat nebo vyjádřit svůj názor a stát si za ním.
2. naučení,“šprti“ pro které jsou známky vším (myslím, že většinou se neučí pro sebe ale kvůli rodičům), mají samé jedničky ale chybí jim logika, a v ničem nevidí souvislosti.
3.nenaučení, „lajdáci,sráči atd….“ chodí do školy jen protože musí, nic je nezajímá. Chtějí jen vysvětčení na kapce se slovem PROSPĚL. Nic jim nedochází. Je jim vše lhostejné.
4.JÁ, „sráč, lajdák“ Mám rád kolektiv. Troufl bych si říci, že jsem vůdčí typ. Rád diskutuji. Pokud něco řeknu, tak si za tím stojím dokud mě někdo nepřesvědčí o opaku a pokud přesvědčí, tak dokážu přiznat chybu. Nebaví mě učit se pro mě „zbytečnosti“. A4řky textů a postupů, když by se to dalo předvést např. jedním pokusem nebo v jiném případě shlédnutím dokumentu nebo nějakou exkurzí. To by bylo pro budoucí uplatnění mnohem přínosnější. Štve mě systém školství. Proč např. na Technickém Lyceu musím umět 2 jazyky. Každá učitelka nás připravuje na maturitu, přitom by stačilo, kdyby se zeptala, jestli z toho vůbec někdo bude maturovat. A takovýchto situací je mnoho. Prostě a jednoduše se učím to, co mě baví a co mi přijde přínosnější a na všechno ostatní SERU!!!

Denisa
28. února 2011

Já sem teda spíš ta spolužačka :D.Poznámky si udržuju hezky,ale je pravda ,že do hodin se moc nezapojuji ,když teda nevím přesnou odpověď.Stím článkem docela souhlasím.

Denisa
28. února 2011

Petr Doseděl-Odpověď je ,že u maturity spíš uspěje lenoch:DAle i ten se beztak na ni bude muset šprtat.:D

Přidat komentář

© Akademos, a.s. Všechna práva vyhrazena. Další projekty: ZOO Magazín | Efektivní Učení | Logické Myšlení | Nejlepší online hry | Muž v zástěře – kuchařka nejen pro muže