Tisíce lidí nemohou reklamy ani vystát – přepínají programy, jakmile na ně dojde, nadávají na ně. A přesto se najdou i tací, kteří je s radostí vyhledávají. Samozřejmě ne ty běloskvoucí reklamy inzerující nějaký zázračný prací prášek, ale ty, které se snaží zaujmout svým vtipem či originalitou. Dokonce se vyhlašuje i cena o nejlepší reklamu roku The Best Advert. Jaké reklamy tedy stojí za shlédnutí?
Každému se líbí jiné reklamy. Někdo ujíždí na těch na plavky, jiný ocení dobrou hudbu či grafiku. Přinášíme vám jedinečný výběr deseti reklam, které byly i nebyly k shlédnutí na našich českých obrazovkách a nad kterými se baví svět.
1. Mentos – „All new Mentos gum with a liquid center.“
Velice dobře hodnocená reklama z roku 2007. Objevila se na asijských obrazovkách a sklidila průměrný úspěch. Pomocí internetu se ale rozletěla do celého světa a i po několika letech figuruje mezi nejoblíbenějšími reklamami vůbec. Fontánky asi přihlížející fascinují.
2. Greene Beer IPA – „Can you say no to another?“
Reklama z roku 2006 ukazuje jednoduchý způsob, jak zachraňovat životy. Vtipné, jednoduché, poněkud drastické. Zapomeňte na doktory! Stačí pár piv a všichni budeme žít navěky!
3. Nando’s – „Double breasted burger from Nando’s“
Propaguje burgery i hloupost blondýnek. Dva v jednom. Velice úspěšná reklama stejně jako ta na Greene Beer pocházející z Austrálie. Už po pět let se drží v čele nejvtipnějších reklam světa, na které se nezapomíná.
4. Mercedes – „Beauty is nothing without brains“
Další z blonďatých reklam. Její hlavní hvězdou je známá herečka Jessica Capshaw, která se proslavila svou rolí Arizony Roberts v seriálu Chirurgové. Je vtipná, ale přitom by člověk neuhodl, že má propagovat auto. Vidět ji v televizi, zasmějete se jí, ale s největší pravděpodobností se vám se značkou Mercedes nespojí. V tomto směru špatná reklama, obsahem ale tak špatná není. V USA zakázaná – můžeme jenom hádat proč. Na obranu blonďatého obyvatelstva?
6. Heineken – „Bierte?“
Jedna z těch neznámějších, která se z průměrné reklamy povyšuje na „něco“ víc přítomností Hollywoodské hvězdy. Scéna jako vystřižená z tamního romantického filmu v čele s Jenniffer Aniston. Na televizních obrazovkách běží od začátku letošního roku.
7. Axe – „As irresistible as chocolate“
Ne, není to reklama na čokoládu. Vážně není. K příležitosti sv. Valentýna byla natočena reklama bez jediného srdce – reklama od Axe. Jako jedna z mála za originalitu oceňovaných reklam se objevila i v českých televizích. Kdo by nechtěl vonět jako čokoládový muž?
8. Absolut Vodka – „Doing things differently leads to something exceptional in an absolut world“
Oceňovaná pro nápad a provedení. Zatímco nás fascinuje „šestkrát destilovaná“, zbytek zeměkoule obdivuje tuto reklamu na vodku. Klip vznikl spojením umění několika uznávaných světových umělců a snad i proto s brzy stal oblíbeným. Byl dokonce nominován na reklamní cenu Emmy za loňský rok, nebylo mu ale souzeno vyhrát. I tak není pochyb, že patří k reklamám, od kterých člověk neodvrátí hned tak zrak a které si i rád vychutná.
9. Old Spice – „Smell like man, man“
V posledních týdnech se v televizi setkáme s mužem na koni – milionářem – jachtařem. Polovina Čech považuje reklamu za neoriginální, druhá za skvělou. Zatímco u nás to máme takříkajíc fifty-fifty, svět má zjevně jasno. Video bylo navrhnuto na cenu Emmy za nejlepší reklamu 2010. Po neuvěřitelném boji s dalšími pěti nominovanými dokonce i vyhrála a stala se tak vítězem kategorie Emmy 2010: Outstanding Commercial. A přitom ten muž s ručníkem ani není nějaký veliký fešák.
10. Fidorka girl
Na závěr malý bonus z české kuchyně: Fidorka girl, reklama na Fidorku, která jistě okouzlí staré i mladé a není tak okoukaná jako reklamy na Kofolu a na Vodafone. Aneb i my umíme dělat pěkné reklamy. Koukej, Ameriko!