O Filmovém festivalu v Karlových Varech mnoho lidí uvažuje jako o luxusní dovolené pro výběrovou smetánku, která je spjatá se záplavou celebrit okupujících červený koberec. Jde to ale i jinak – s krosnou na zádech, nocmi ve stanu a omezeným rozpočtem. A světe, div se, jde to i bez Travolty!
Pro povinnosti jsme nuceni vyrazit na nejvýznamější české filmové radovánky až den po oné velké slávě – v sobotu 29. 6. O páteční slavnostní zahájení, v souvislosti s nímž se letos skloňuje obzvláště jméno Johna Travolty, hvězdy ze snímku Pomáda, jsme se tak připravili a spolu s tím – což nás mrzí mnohem více – jsme si nechali ujít i špičky mezi letos promítanými filmy, například Pěnu dní s okouzlující „Amélií“ Audrey Tatou, která nakonec pro úraz na zahájení nedorazila, či Sezónu zabíjení, v níž zářil již zmiňovaný Travolta.
Neklesáme však na mysli, program napovídá, že i sobotní filmová náruč bude dostatečně hřejivá a štědrá, mrkají z ní na nás například očekávané Líbánky, počin od Jana Hřebejka, který opět vsadil na pětinásobnou držitelku Českého lva Aňu Geislerovou.
V ne příliš rozlehlém centru lázeňského města, které se upíná k řece Ohři, není žádným oříškem nalézt hotel Thermal, který se každoročně stává jakýmsi střediskem této události. Mnohem více trpělivosti z nás vysává hledání pokladny, na níž si můžeme zakoupit Festival passy. Napotřetí konečně vystojíme správnou frontu. Při koupi můžeme těžit ze svého stále ještě trvajícího statusu student a tak nás Festival Pass na tři dny, který nám umožňuje zhlédnout až tři filmy denně, vyjde na 350 Kč (dospělý by zaplatil o 150 korun více). Kromě třídenního lze koupit i akreditaci na 1 den (150 Kč/200 Kč), pro ty hltavější na pět dní (450 Kč/700 Kč) a pro ty, kteří si nechtějí nechat ujít ani jeden den této akce, existuje možnost zakoupení Passu na celou dobu festivalu (700 Kč/1000Kč). Marně však doufáme, že pocit ztotožnění s Alenkou v říši divů po koupi oněch zázračných kartiček opadne.
Zjišťujeme, že všechny lístky na sobotu večer jsou již vyprodané a v něděli je volných posledních pár méně atraktivních filmů. Naši tonoucí dobrou náladu se však snaží paní za pokladnou vylovit pomocí informací, že je možnost zakoupení last minute vstupenek (50Kč/65 Kč) anebo risku počkat před kinem s platným passem, zda budou některá místa volná.
Na další den v záchvatu paniky a v duchu hesla „lepší vrabec v hrsti než holub na střeše“ rezervujeme přes sms jedny z mála dostupných filmů na následující večer a to přesto, že původně jsme se ani o jeden snímek nezajímali. V jednu chvíli naše pohledy zaregistrují první náhražku za nestřetnutí s Dannym Zuccoem (jméno nejslavnější role Johna Travolty, muže číslo jedna v muzikálu Pomáda) a rychle hodnotíme outfit Livie Klausové, očividně stále elegantní a ve formě!
Naše unavené končetiny však čeká alespoň příjemné minipřekvapení v podobě festivalových autobusů, které křižují nejvýznamnější ohniska této události a vozí návštěvníky zdarma. Poměrně zakrnělý zárodek stanového městečka se rozvaluje úplně mimo centrum, v areálu koupaliště, a ač se i za ten zlomek trávníku, který svým plátěným přístřeškem zaplníme, musí platit, jedná se zdaleka o tu nejlevnější a většině nemajetných lidí nejpřístupnější možnost „ubytování“. Karlovy Vary se v tomto ohledu chovají jako typické lázeňsko-turistické město, obklopují nás tu mraky nádherných lákavých hotelů a penzionů, ale ty se nám při pohledu na ceník zoškliví. Nečekají nás však čtyři zatuchlé dny bez teplé sprchy a obstojného záchodu, jelikož areál je vybaven slušně vypadajícími umývárnami, a tak oněch 80 korun (95 korun pro dospělého) za noc zaplatíme docela rády.
První majáky naší naděje bohužel zhasínají. Na last minute pokladnách je nám několikrát řečeno, ať se stavíme za půl hodiny, hodinu,… Poté, co ve smluvenou dobu přicházíme, se již pokladna chlubí plnoštíhlým ocasem vytvořeným z čekajících lidí. Nejen nám, ale i většině čekatelů před námi, se dostává zklamání – last minute vstupenky nebývají k dostání.
A tak se chytáme stébla, které se nám zpočátku zdálo tenčí, než možnost zakoupit lístky uvolněné na poslední chvíli. S platnými kartičkami opravňujícími nás k shlédnutí tří filmů za den vlajícími na našich krcích, aby bylo vidět, že sem zkrátka patříme, se připojíme k houfu lidí před Malým sálem v Thermal hotelu, kde mají za deset minut promítat japonskou šílenost o čtyřech obyčejných lidech, kteří se vlivem okolností přerodili ve vrahy. Láká nás obzvláště smyslný název Dotek hříchu a stejně jako při koupi vstupenek na neděli zkrátka preferujeme vrabce v hrsti.
Ano, ano! Sice na nás nezbývají pohodlná sedadla a musíme se spokojit s pláckem na zemi (který však přikrývá červený koberec, takže se cítíme docela hvězdně i bez pohodlí pro naše pozadí) a tak se naše účast na filmovém festivalu skutečně stává plnohodnotnou. Poprvé jsme svědky před každým snímkem promítaného skeče, v němž se hlavní role ujal jeden z držitelů Křišťálového glóbu, což je ocenění udělované právě na Karlovarské přehlídce. V tomto případě několikavteřinová černobílá znělka, ve které je pozornost upoutána na Helen Mirren (britskou herečku oceněnou v roce 2012 za mimořadný umělecký přínos světové kinematografii), jejíž soška zde za dramatického zvuku smyčců neposlušně vylézá z krabice, předčí film. Respektive jeho začátek. Po deseti minutách, během kterých ze sedadla motocyklu flegmatický Asiat s otřesným kulichem na hlavě postřílí několik zlobivých duší, poprvé a naposledy (s nezbytnou kapkou provinění štípající nás v plicích) opouštíme sál. Tohle nebyl vrabec, ale šváb!
Rozhodneme se opět polechtat štěstěnu v řadě upínající své kinematografické choutky na americké dílko Otřes mozku nekonvenčně monitorující vztah dvou lesbiček. Přestože tentokrát ohon fronty dosáhl přímo obezních rozměrů, díky poměrně velké kapacitě hlediště dojdou choutky naplnění – a dokonce na nás vyčkávají i volná křesílka.
Jako jedna z výhod sledování výtvorů, o kterých dopředu téměř nic netušíte, se ukazuje absence očekávání – a tedy i snížené riziko zklamání. Tento potomek režisérky Stacie Passon se mi nebude převalovat v mozkových závitech několik dní ani pro strhující kameru, odzbrojující herecké výkony či ústa úžasem rozevírající myšlenky, ale prostě řečeno – film to špatný nebyl. Toto téma se nám ve zfilmované podobě příliš často nenabízí a tak počin získává body „zadarmo“ už za neotřepaný zajímavý námět a náhled do jiného světa, který je až překvapivě hodně podobný divadélku mezi ženou a mužem – pouze v něm figurují prsa navíc. Rozuzlení komplikovaného vztahu ani toužebný happyend se však do kinosálu nedostavují a my si uvědomujeme, že vzhledem k nepřítomnosti pozitivní energie a vážnější podstatě, typickým znakům „karlovarských“ filmů, vzroste následující dny potřeba spousty depresi zamykající čokolády!
Přes vyčerpanost časem stráveným ve frontách si stoupáme do další, která se nám může stát bránou k půlnočnímu filmu Frankensteinova armáda. Usuzujeme, že o vyšinutého vědce Viktora šťourajícího se v mozcích komunistických a nacistických vojáků, neprojeví mnoho lidí zájem a my využijeme všechny tři možnosti zhlédnutí projekce. Zapomněli jsme však, že na psychopata si zahraje charismatický Karel Roden, který se u nás těší záviděníhodné oblibě. V pořadí třetí číhání na prázdné skuliny nás zbytečně připraví o zbytek sil a dovnitř neproklouzneme. Půlnočními projekcemi oficiální program každodenně končí a my s radostí vítáme další poznatek. Neplacené autobusové linky jezdí až do tří do rána.
Ráno naše přes noc zregenoravaná těla budí touha zarezervovat si námi toužené kousky alespoň na pondělí. Většina účastníků, která stejně jako my v zájmu rádoby svobodou vonící spontánnosti nerezervovala vstupenky pres internet, využívá možnost zamluvení lístků přes sms, což je možné pouze předcházející den od 7 hodin ráno (to znamená, že musíte v 6:40 vstát, udělat výběrové rychlořízení na filmy a v 7:00:01 poslat zprávu a i tak k vám dost často připluje obratem sms, že rezervace proběhla neúspěšně, jelikož již v sále nezbývá dostatek míst).
I přes pilné rozsévání textových zpráv jsme dosáhli na místa na pouhý zlomeček z projekcí, jež jsme si vytipovali jako žádoucí kandidáty. Z původně obávaného dilematu „na jaký film půjdeme, když se hned čtyři zajímavé záležitosti časově kryjí“ se stalo dilema „máme risknout návštěvu snímku, který nás vůbec nezajímá“? Těžko se rozhodovat, když je na svůj první filmový festival divák vržen v roli nechápavého neplavce, ale letošní cachtání u břehu této slávy nás poučilo, že se často vyplatí si nic nerezervovat a na volná místa si s tíživou nejistotou, ale nadlehčující nadějí zkusit počkat. Já takhle zariskovala dohromady šestkrát a nevyšlo to pouze jednou jedinkrát.
Chtíč přetékat kulturou a dojmy nás hned v devět ráno žene na další lov neobsazených sedaček, jelikož oblíbený, ač příliš často opakovaný rozkol mezi city a povinnostmi se skrývá pod pocit blízkosti světla na konci tunelu vyvolávajícím titulem Vyplnit prázdnotu. Od klišovosti tématu však pojetí zachraňuje prostředí Izraele, které pozornost českého diváka naláká na odlišné tradice a kulturu. Kamera super, herci se také snaží a z našeho pohledu trochu nemorální sňatek vám zanechá na chvíli nasadí brouka do hlavy.