Galerie Rudolfinum se opět trefila do černého. Pod taktovkou kurátora Otty M. Urbana přináší největší událost letošní výstavní sezóny. Jake a Dinos Chapmanovi patří k nejdiskutovanějším umělcům na současné výtvarné scéně. Jejich dílo zobrazující všechny pokleslosti současného světa nyní představuje výstava The Blind Leading the Blind.
Expozice v Rudolfinu obsahuje díla vytvořená od počátku 90. let až po současnost, resp. nejranější i nejaktuálnější tvorbu bratrů Chapmanových. V pěti tematických celcích, které jsou přehledně rozděleny do pěti sálů velké galerie jsou vystaveny kresby, malby, sochy i lepty vytvářející originální i překvapivé instalace.
Sekce Díla ze sbírky rodiny Chapmanovy je na první pohled napodobením primitivního umění afrických kmenů. Divák však jednotlivé rituální plastiky nemusí dlouho zkoumat, aby si povšiml, že šamanská soška před ním je ve skutečnosti známým maskotem McDonald’s lákající návštěvníky na Colu a hranolky. Humor je však jenom prvním dojmem. Přírodní civilizace se dostává do ostrého kontrastu s typickým znaky konzumní společnosti, kterou Chapmanovi nechávají utápět ve vlastní absurditě.
Sami Chapmanovi přiznávají, že inspiraci nachází také v dějinách. Dějinách umění, literatury i společnosti jako celku. Významným inspiračním zdrojem jim je mimo jiné španělský malíř Francisco Goya (1746 – 1828). V druhém sále nazvaném Sex a smrt největší pozornost strhává rozměrná detailně propracovaná skulptura Sex. Ta vychází z dřívějšího díla Dead against the Dead, jež je plastickým přenesením Goyovy malby ze slavného cyklu Hrůzy války.
Bronzové sousoší Sex zobrazuje stejnou situaci, avšak o několik týdnů později. Hmyz, červy, rozežraná svalovina. Kompletní rozklad člověka je jako zhmotněním zmaru v poezii prokletých básníků. Společně s ním je vystavován objekt Smrt, dvě nafukovací panny, jež jsou ve skutečnosti také odlité z bronzu, oddávající se orálnímu sexu na plážové matraci. Zdánlivé prohození názvu není bez významu. Rozkládající těla jsou zde symbolem přirozené sexuality, zatímco plastové erotické pomůcky ztělesňují naprostý konec všeho.
V třetím tematickém celku Výstava zvrhlého umění se nachází nejmonumentálnější a nejčastěji diskutovaná instalace celé výstavy. Fucking dinosaurs a Flok off je složena z dvaceti figur nacistů v životní velikosti. Postavy vojáků jsou z černě kolorované oceli, mají zohavené tváře, odpudivé výrazy a některé souloží. Jak je však známo, homosexuálové v nacistickém Německu končili v koncentračních táborech.
Nacismus Chapmanovi staví do pozice absolutního zla, nejvyšší kategorie lidské zrůdnosti. Motivy hákových křížů a výjevy zobrazující hromadné vyvražďování jsou jedním z jejich nejčastějších témat. Známou svastikou jsou označeny i školní uniformy, v nichž jsou oděné dětské figury ve čtvrté výstavní sekci pojmenované Méněcenné děti.
Znak na uniformě doplněný heslem „Nenaučili nás nic“ ale není nejvýraznější zvláštností dětských plastik. Chapmanovské dívenky mají obličeje znetvořené zvířecími podobami. Vše je tak dokonale propracované, že divákovi běhá mráz po zádech. Před sebou vidí rodící se zlo, které propuká na povrch dětské nevinnosti.
Poslední výstavní sál Tvar věcí příštích nese název po nejpreciznějším díle celé expozice. Diorama znázorňující hrůzný okamžik krvavé bitvy je naprosto fascinující. Tisíce miniaturních postav diváka ohromují svou autenticitou. Každá je v jiném pohybu, každá má jiný výraz ve tváři. Krajní nelidskost pod nekompromisním drobnohledem.
Jake a Dinos Chapmanovi šokují od první chvíle, kdy vstoupili na uměleckou scénu. Výstava The Blind Leading the Blind není podle Galerie Rudolfinum vhodná pro citlivé osoby. Heslo, které evokuje, že tohle byste si opravdu neměli nechat ujít. Možnost máte do 5. ledna!