Poslední dobou mám rád jízdu vlakem. Vlastně mám rád i samotné vlaky. Opravdu. Před několika měsíci, možná spíše týdny, byste přišli na to, že vlaky vlastně nesnáším.
Dopravu pomocí vlaků jsem neměl rád z jednoho prostého důvodu. Nádraží je od našeho domu opravdu daleko, z čehož vyplývá, že mě spíše nebavila ta cesta na to nádraží a potom samozřejmě i cesta z nádraží zpět domů.
Pokud srovnávám výhody a nevýhody vlaků a autobusů, tak se mi v poslední době zdá, že vlaky nejsou ve skutečnosti vůbec špatná věc. Na druhou stranu, abych byl objektivní, bych měl říct, že vlakových zastávek je opravdu méně a vy, jako cestující, máte většinou možnost vystoupit pouze v jedné nebo v lepších případech ve dvou stanicích v jednom městě.
Poslední dobou jsem však znechucen pracovníky Českých drah. Pro vysvětlení bych zde mohl zveřejnit můj krátký příběh:
S mou přítelkyní jsme chtěli jet vlakem do jejího rodného města. Měli jsme pár minut zpoždění, tak jsme raději běželi, než abychom si nechali ujet vlak. Běželi jsme. Stále jsme běželi. No ale ve finále jsme se k danému vlaku na druhém nástupišti nějakým zázrakem dostali asi dvě minuty před odjezdem.
Daný průvodčí nám sdělil, že v stanice, odkud jsme jeli, se normálně prodávají lístky. Dotázal se nás tedy, proč jsme si nekoupili lístek? V tuto chvíli jsem nevěděl, jestli si dělá srandu, nebo to myslí vážně. Lístek standardně za 15 Kč se nám prodražil o přirážku, tedy o rovných 30 Kč.
Bylo mi ihned jasné, že si nestihneme koupit lístek, ale na druhou stranu mi to nijak extra nevadilo, jelikož jsem si byl vědom toho, že nás průvodčí viděl, jak jsme se snažili daný vlak stihnout a tedy jsem doufal, že to pochopí. Co se ale nestalo?!
Pan průvodčí si nenápadně nakráčel k nám. (My ještě celý uřízení z ojedinělého běhu.) Poprosil nás o lístky, přičemž jsem mu já dal svou In Kartu, na které mám tuto trasu na rok předplacenou. Když však chtěl po přítelkyni lístek, který neměla, tak jsem se začal pod fousy smát.
Mrzí mě, že jsme vlastně byli potrestáni za to, že jsme daný vlak stihli. Chování průvodčího mluví ale samo za sebe. Abychom byli loajální cestující, tak bychom chtěli, aby k nám byl loajální i sám pracovník ČD. Místo přirážky, která nás nijak finančně nezrujnovala, mohl jako loajální pracovník ČD říci něco ve smyslu: „Dobrý den. Jsem rád, že jste tento vlak stihli. Tak kam to bude?“
Fotografii „vlakových kolejí“ sponzoruje česká fotobanka Pixmac.