V jednom z minulých článků jsme vám přinesli informace o tom, jak bude probíhat maturita z českého jazyka a literatury. Dnes se zaměříme na druhou část zkoušek, a to na matematiku. K té se letos přihlásilo téměř 40 tisíc studentů. Chcete-li vědět, na co je dobré se k maturitě připravit a jaké pomůcky u ní můžete používat, čtěte dále.
K maturitě z českého jazyka a literatury si studenti volili i druhý povinný předmět. Vybírat mohli z matematiky nebo cizího jazyka.
Zkouška z matematiky začne hned první den písemných zkoušek, tzn. 2. května 2013 v 8 hodin ráno. Složena bude pouze z didaktického testu. Hned na začátku žáci obdrží záznamový arch a testový sešit. Potom následuje 15 minut, během kterých si každý žák může promyslet a zvolit svou strategii řešení testu. Samotná písemná zkouška z matematiky potom potrvá přesně 90 minut.
Pomůcky
Studenti budou mít u zkoušky povoleny některé pomůcky. Zejména to budou matematické, fyzikální a chemické tabulky pro střední školy. Je samozřejmostí, že tabulky nesmějí obsahovat studentovy poznámky ani jiné výpočty. Dále si pak k maturitě můžete vzít rýsovací potřeby (tužka, pravítko, trojúhelník s ryskou, úhloměr, guma a kružítko). Povoleny jsou taktéž kalkulačky, je však nutné upřesnit si, který typ kalkulátorů můžete použít. Jsou to kalkulačky bez grafického režimu, úprav algebraických výrazů a řešení rovnic. Kalkulačka by měla zvládat základní matematické operace jako je sčítání, odčítání, násobení, dělení, umocňování, odmocňování a výpočet funkcí sinus, kosinus, tangens a logaritmus. Tolerovány budou i další funkce kalkulaček (úpravy aritmetických výrazů s čísly, práce se zlomky, převody úhlů, statistické funkce a další).
Naopak zakázáno je používat kalkulačky, na nichž by bylo možno řešit zjednodušování výrazů, které obsahují proměnnou a nesmí počítat kořeny rovnic. Povolena není kalkulačka, která dokáže vykreslovat grafy.
Didaktický test z matematiky bude tvořen širokými úlohami. Oproti loňskému roku tedy nahradí několik úzce otevřených úloh. Neznamená to, že provedená změna činí maturitní test obtížnějším. Rozdíl je pouze v tom, že letos žáci do záznamového archu budou uvádět rovněž postup řešení zadaných příkladů, nikoli pouze výsledek, jak tomu bylo doposud.
Aby žák na zaznamenání pracovního postupu nezapomněl, bude na něj upozorněn jednou v testovém sešitě a podruhé v záznamovém archu. Postup řešení úlohy bude také jedním z kritérií v hodnocení testu. Body za správný postup můžete získat i tehdy, nedoberete-li se správného výsledku v závislosti na tom, že jste se dopustili drobné numerické chyby. Samotný výsledek bez uvedeného postupu řešení nepřinese žákům žádný bod.
V úvodních 15 minutách, kdy si žáci budou vybírat početní strategii, si mohou nejen úlohy číst a rozhodnout se, se kterými příklady by bylo nejvhodnější začít a ke kterým postupně přecházet, ale také už v této chvíli si budete moci dělat poznámky do testového sešitu nebo dokonce začít některé úlohy počítat a po uplynutí 15 minutového limitu potom postup a řešení pouze přepsat do záznamového archu.
Rady na závěr
- Pozorně si úlohy přečtěte a nespěchejte, vyhnete se tak zbytečným chybám, ke kterým dochází při přehlédnutí podstatných informací v zadání úkolu.
- Využijte prvních 15 minut přípravy také na předběžné propočítávání úloh do testového sešitu. Ušetříte si tak svůj vlastní čas.
- U úloh, které lze ověřit, proveďte zkoušku.
- Po vyřešení každého příkladu se vraťte k jeho zadání a ujistěte se, že jste zodpověděli tučně uvedenou otázku.
- Nezapomeňte uvádět celé postupy řešení dané úlohy. Pokud uvedete pouze výsledek, nezískáte žádné body.
- Při rýsování do záznamového archu vše obtáhněte propisovací tužkou. Je to důležité kvůli dobré viditelnosti nákresu při skenování archu.
- Spolu s výsledkem uvádějte i veličinu a jednotky, v nichž příklad vyšel.
- U slovních úloh popište neznámou, ke které máte dospět v řešení příkladu, a nezapomínejte ani na stručnou odpověď na konci úlohy.
- Zjistěte si předem, zda vaše kalkulačka splňuje kritéria pro použití u maturitní zkoušky.