Když jsem se nedávno zamyslel nad tím, jak dokonale vypadají dnešní hry, tak jsem si řekl, jak asi budou vypadat za nějaký čas. Bude ještě vůbec co zlepšovat nebo už jsme se dostali na samotný konec grafiky ve videohrách. Seřadil jsem osm her, které mě ve své době uchvacovaly. Zde je jejich seznam.
Než se začnu rozplývat nad hrami minulosti a přítomnosti, tak bych jen rád podotkl, že nejsem žádný odborník a mé postřehy jsou pouze orientační. Hrání videoher byla moje vášeň a koníček už od věku 6 let. A tam vlastně mé vzpomínky na „dokonalou“ grafiku začínají.
Age of Empires II
Age of Empires II vyšlo v roce 1999 a jednalo se o real-time strategii. Ve které stavíte domy a království. Pomocí rytířů a katapultů ničíte nepřítele. Vzpomínám, jak herní mechanismy a hratelnost byly opravdu výborné a i v dnešní době by se mohla tato RTS řadit na horní příčky. Úvodní intro je opravdu povedené. Tehdy mi padala čelist až na podlahu a říkal jsem si – no to je prostě parádní. Inu epická melodie a opravdu vkusná grafika mluví za vše. V dnešní době vypadají modely prostředí velmi ochuzeně a postavy taktéž. Ovšem za tu nádhernou vzpomínku to za to stojí.
Warcraft 3: Reign of Chaos
Snad každý majitel pc a hráč zná sérii Warcraft. Tato RTS vyšla v roce 2002 a byla mezníkem v herní historii a sklidila množství cen. Ovšem nemluvíme teď o herních meznících jako takových, nebo o hrách co udělaly díru do světa. Ale Warcraft 3 překvapil i graficky. Blizzard je známý tím, že své hry doprovází opravdu velmi pěknými intry a filmečky a Warcraft 3 nebyl vyjjímkou. Grafická Intra bitev a vraždění otců nebo démonů je lahůdka, která je i po deseti letech opravdu líbeznou podívanou. Že jste ani jeden z mnoha filmečků neviděli? Tak šup na youtube, je jich tam hromada!
Call of Duty 2
Abych se trošku odpoutal od strategií, tak zmíním Call of Duty. Druhý díl vyšel v roce 2005 a u mě (tehdy) zaznamenal grafický strop. Pažba a detaily zbraní, které jste držely v rukou, byly perfektní. Dřevěná pažba, která skutečně vypadala jako ze dřeva. Prach v pouštních misích nebo velmi pěkně vypadající zima v Rusku. No samozřejmě, že prostředí na tom bylo hůř než zbraně. Nicméně v té době jsem byl schopný hrát demo několikrát po sobě, jen abych viděl tu parádní grafiku. Že to dnes vypadá hrozně? Nu ano, na Call of Duty se podepsal čas. Prostředí vypadá netečně a koridory jakbysmet. Ovšem před osmi lety to zažívalo zlatý věk.
Ghost Recon: Advanced Warfighter
Rok 2008 byl pro mě opravdu přelomový. Ve filmu Disturbia jsem viděl hru Ghost Recon a řekl jsem si, že takovou grafiku jsem v životě neviděl. Slunce, prostředí, postavy, vše bylo opravdu takřka dokonalé. V tomto roce jsem nelenil a koupil si konzoli s označením „next-gen“. Jako první hru jsem si sehnal Ghost Recon: AW a musím říct, že grafika mě uchvátila a naprosto pohltila. I v dnešní době je na co koukat. Vzpomínám, že jednou ke mě do pokoje vešel táta a zeptal se: „Na co to koukáš?“ Začínala éra nových her, které poskytovaly opravdu filmový zážitek. Filmečky nebyly už pouze ukázky, ale v takovéto grafice se už i hry hrály. Z těch dalších vypíchnu třeba Gears of war nebo Batman: Arkham Asylum. Ovšem Ghost Recon byla pro mě první next-gen hra, a to jí už nikdo neodpáře.
Bioshock
Bioshock byla opět hra, která byla ve všech ohledech mezníkem v historii her. Výborný příběh, nápad a hratelnost. Vše bylo opravdu vypečené a hra stála a stojí opravdu za to. V Levelu si dokonce vysloužila maximální hodnocení 10. Jednalo se o přelomovou hru po které se lidé začali koukat na střílečky typu First-person shooter naprosto jinak.
Graficky byl svět Rapture opravdu hezký, ale hra excelovala v jedné věci – voda. Voda byla všudypřítomný živel, a jelikož ji vyvíjelo samostatné studio, tak podle toho taky vypadá. Voda vypadala, ale i se chovala jako skutečná voda. Nevzpomínám na hru, ve které jsem měl takový živý pocit, že utonu.
Zaklínač 2
Jako další zmíním svojí srdcovku. Zaklínač dvě je mimořádná hra a já doporučuji všem milovníkům fantasy a role-playing game, aby si ji zahráli. Zaklínač dvě přinesl obrovský svět, parádní hratelnost a epický příběh. Jelikož se, ale máme bavit o grafice, tak od roku 2011 do roku 2013 byla pro mě tato nejlépe vypadající hra vůbec. Opravdu jsem do dnešní doby neviděl lépe vypadající hru. Snad mi tedy prominete, když prozradím, že mi na tyto krvavé nároky na železo můj počítač stále stačil.
Vzpomínám, jak jsem napsal status na facebook, že mi Zaklínač Vrahové králů jede plynule na maximální rozlišení, vyhlazování a detaily. Chodily mi zprávy typu, co to mám doma za jaderný reaktor. Hra měla skutečně vysoké nároky a vidět (a hrát) jí na maximální výkon, byl opravdu zážitek! Tráva se vlnila, potoky tekly a zaklínačův meč porcoval netvory. Hra navíc díky enginu vypadala skvěle i na nejnižší detaily. Zkrátka a dobře Zaklínač 2 byl a myslím stále bude vyjímečná hra. Její grafický strop pokořil u mě až nástup Crysis 3.
Crysis 3
No a to nejlepší na konec – tedy skoro. Crysis 3 je opravdu grafický herní strop. Hra je doslova vyrobena na „počítače budoucnosti“. Na maximální detaily a vyhlazování zvládne tuto hru málokterý počítač. A znovu dodávám, že hra vypadá i na nízké detaily opravdu bezkonkurenčně. Hratelnost už je na tom hůře, ale o tom se bavit nebudeme.
Hra byla vyvíjena pro pc a ne spolu s konzolemi (jako v případě dvojky) a je to opravdu krok kupředu. Tráva se vlní a reaguje. Voda reaguje na odlesky a i na nejmenší kamínky, co do ní spadnou. Prostředí se může rozpadnou do nejmenších detailů a částí. Zkrátka musím uznat, že po grafické stránce to je dokonalé. Tato hra je nejlépe vypadající hrou současnosti a ještě dlouho zaručeně bude.
God of War: Ascension
Úplně na závěr jsem si nechal jednu hack and slash záležitost. Celou dobu si říkáte, co to je za sympaťáka na úvodním obrázku? Zmíní ho autor vůbec? Ano, jistě. Jedná se o postavu Kratose ze série hry God of War. Poslední díl Ascension vyšel 13. března tohoto roku a jeho grafické zpracování je absolutně parádní. Tato hra doslova ždímá konzoli PS3 a rčení, že filmečky jsou sice hezké, ale ve hře je to jiné, zde opravdu neplatí. Filmečky se prolínají s hrou a grafika se nemění. Ascension je pro vaši oči opravdu vizuálním požitkem a pokud je Crysis strop herní grafiky, tak tato hra je tedy druhou nejlépe vypadající hrou současnosti. Pokud vás zajímá, doporučuji se podívat, na nějaká videa ve Full HD rozlišení. Rozhodně nebudete grafikou zklamáni. O to víc je úchvatné, že běží na konzoli, která má svoje železo už několik let staré.
Na konec bych jen dodal, že grafika u her dělá opravdu hodně. U některých z těchto titulů jsem se často přistihl, že pouze sleduji okolí a užívám si prostředí, které vypadá opravdu dokonale. Takže abych dokončil myšlenku: Jak budou hry vypadat za několik let? Tohle je pouze rozpětí 15 let a grafika se od spadlé čelisti přesunula na grafický strop, který si nedokážu představit, že někdo překoná. A jak to vidíte vy?