Zrod a život kapely Barbar Punk nám odhalil zpěvák kapely Horset. Začátky nejsou nikdy lehké, avšak důležité je vytrvat, jít za svým snem a zůstat sám sebou. Jeden z takových příběhů se zrodil i u nás, mezi hudebníky a „barbary“ dnešní doby.
Prvně bych ráda poděkovala Horsetovi za poskytnutí rozhovoru pro studentský internetový magazín zapnimozek.cz.
Výrazně mě nikdo neovlivnil, ale zároveň mě ovlivnili všichni – jak hudba, co se mi líbí, tak i hudba, co se mi nelíbí. Spíše než-li hudební vzor jakožto interpret mě velice ovlivnily hudební styly. Mám velice rád punk, folk (i lidovky), irskou hudbu, pořádný vesnický country a středověkou hudbu, dále mě ovlivnil rock a z části i metal, ale co mám nejraději jsou veselé tóny a jejich pozitivní energie.
Rodině nejsem lhostejný, ani ona pro mne lhostejnou není. Z toho se taky vyvíjí její náhled na mě. Věřím že má máma by byla raději kdybych byl inženýr nebo doktor, ale holt já chci být zpěvák.
Můj táta mi v mém stylu fandí, určitě by mě i podpořil kdybych si o to řekl, ale tohle si musím zvládout sám, což mi nevadí, protože mě to baví. Co se týče ostatních, též pro mě chtějí to nejlepší, jakož i já pro ně.
Okolí na mě pohlíží dobře, je to svým způsobem karma, já mám své okolí rád a ono zase mě.
Než-li jsem se začal živit hraním na ulici, živil jsem se různými brigádami. Mé první hraní na ulici vzniklo úplnou náhodou, neměli jsme s kamarádem peníze a chtěli jsme jít zapařit do města. Sedli jsme si v Brně do podchodu, kamarád s kytarou a já s irskou flétnou, vydělali jsme si a šli se bavit. Druhé pouliční hraní vzniklo omylem, šli jsme po zkoušce do hospody a neměli jsme na zaplacení, byli jsme zvyklí spolíhat se jeden na druhého v placení, no a v ten osudný den jsme byli všichni švorc, tak jsme nechali zástavu v hospodě a šli vydělat peníze hraním na ulici.
No a jelikož mě baví hrát pro lidi a celkově miluju hudbu, tak jsem se tím začal živit. Protože mám rád i ježdění stopem, tak s kytaristou Mamutem nám nedělá problém vyrazit stopem kamkoliv a nebrat si sebou ani korunu. Na jídlo se dá vydělat hudbou všude. Projeli jsme takhle Holandsko, Jižní Francii, Itálii, Rumunsko, Turecko… No už se seznam suprových dovolených zvětšuje. Umělec není moc bohatý, ale umělec nežije pro peníze, má své umění.
Jestliže si chcete zabojovat, doporučuji v tomto roce bitvy Asterix a Obelix, Moravský Pán Prstenů, Ghotic na hradě Brníčko, Esence, Z pohádky do Pohádky… vše se dá dohledat na googlu.
Co říci k onomu stopu. Stáli jsme na benzínce a stopovli auta, s přibývajícím časem ubývala naše morálka, když v tom přijela na benzínku jedna šikovná slečna v dorasovaným autě. Pomohli jsme jí vyměnit kolo. Na otázku co se jí s autem stalo odpověděla, že prý jí někdo to auto odřel, když ho nechala na parkovišti, což podle rozsekaného auta byla blbost. Nasedli jsme s ní do auta. Kudy na Olomouc? Zeptala se. Tady to máš na značce, doleva. Odvětil jsem. Aha. Řekla a zahla doprava směrem na Brno, měli jsme štěstí v neštěstí, když jsme se vraceli v jednom podotýkám nepřehledném sjezdu, auto přestalo jet a začalo couvat směrem dolů, v šoku jsem zatáhl ruční brzdu, jelikož řidička se dívala na cestu a nechápavě kroutila hlavou. Co se to stalo? Řekla. Podívej se na palubní desku. Odpověděl jsem pohotově, když jsem mačkal knoflík výstražného znamení. Došel ti benzín. Aha už vím co jsem chtěla dělat na té benzínce. Usmála se.
Vydali jsme se s tou holkou pro benzín a Mamut mezitím hlídal auto, kolem projíždějící řidiči na něj troubili a nadávali mu, že je idiot, nechat auto v tak nepřehledné zatáčce (nevýhoda byla, že naše pomocnice někde prý zašantročila výstražný trojúhelník). Když byl benzín v nádrži, přijeli jsme pro Soníka do Smržic, mimochodem po cestě jsme se asi třikrát vybourali na dálnici, nejkurióznější vymlení málem nastalo, když se řidička začala prohrabávat v cédéčkách v rychlosti 170 Km za hodinu.
Když jsme dorazili na chaloupku, začali jsme kalit a trénovat píseň Raketová Základna a Až Půjdeš Na Sever. Soník podotkl, že má baskytaru, tak jsme ho vzali do kapely.
Když vznikla kapela neměli jsme ještě zkušebnu, tak jsme zkoušeli v Ptenském Dvorku. Jednou jsme takhle zkoušeli u rybníka, přišel tam za nama můj kamarád od dětství Galli. Galli chtěl hrát taky v kapele ale neměl hudební sluch, avšak zápal pro kapelu měl a tak jsme ho vzali mezi nás.
Časem jsme si našli zkušebnu v Brně.
Každé pondělí jsme měli zkoušku s kapelou, postupně tyto pondělky dostaly název Pekelný Pondělek. Na zkoušce jsem zkoušel jen já s Mamutem, občas i Soník, když měl čas. Ale osazenstva bylo vždy víc, pokaždé přišli nějací posluchači a pak jsme šli s nima zakalit do města. Jednoho dne se došel na naši zkoušku podívat i Dan Vertigo, který v té době účinkoval v kapele Oranžový Vykřičník jako kytarista a zpěvák, my sháněli bubeníka a jeho bicí lákaly, tak ještě v tom týdnu si Dan koupil bicí a společně s Gallim jsme je jeli vyzvednout do Moravské Třebové. Vzhled bicích můžete vidět v postarším klipu Sudličník.
Tito členové jsou již exčleny. Nyní jsme v sestavě: Pira (bicí), Pira je z Čelechovic u Prostějova, je to zkušený bubeník. Matěj, ten je ze Střelic u Brna a je vynikající baskytarista, dalším nejnovějším přírůstkem je Kája, který hraje na violu. Mamut ten hraje na elektrickou kytaru a samozřejmě já zpívám a hraji na irskou flétnu. Všichni členové již účinkovali v hudbě nějakou dobu.
Galli s náma také již nehraje, ale co se týče šamanských bylin s omamnými vlastnostmi, v tom je Galli stále třída.
Šaman vpouští energie do lidí, ale i do duchovních sfér, o to však naši posluchači nebudou i tak ošizení, jestliže příjdou na náš koncert.
Jednou se mi ozvali kluci z Brno Buskers, že chtějí také dělat protest, jejich nápad byl, nechat muzikanty zahrát famfáry z Libuše před domem Vágner. Můj plán byl megalomanštější, sehnat velký průvod protestujícího lidu, ve kterém kdokoliv má hudební nástroj, tak na něj bude hrát. Oba nápady nebyly špatné a tak jsme se rozhodli táhnout za jeden provaz (né nadarmo vznikla pohádka o veliké řepě, žel lidstvo za jeden provaz táhne poskrovnu). Domluvili jsme se na datu 4. 6. V onen den jsem přišel na Mendlovo Náměstí, kde byl sraz protestujících. Zvolal jsem kdo jde na protest a k mému úžasu se zvedl ohromný dav. Kapela mi pomohla tak, že jsem byl domluvený s policií, že musím mít koordinátory průvodu, takže jsem do toho začlenil kapelu.
Muzikou oplývající dav dorazil k cíli, kde nás vítaly fanfáry. Byl to nádherný den, slunce svítilo, po celém městě se hrálo a zpívalo. Po protestu se do Brněnských konšelů opřeli novináři a tuším, že i nějací právníci. Veřejnost byla muzice nakloněná a jelikož bylo před krajskýma volbama, radní udělali to, co jim jde nejlíp, převlékli kabáty, začali tvrdit jak hudbu podporují a 11. 7. bylo nad městem Brnem opět slyšet pouliční muzikanty. Díky všem vše dobře dopadlo.
Ještě taková sranda na závěr. ODS, kteří akci ziniciovali, rozdávali ve volebním programu letáčky u nichž bylo napsáno stop žebrání (myšlena pouliční hudba) a pod tím byla fotka Mě, Mamuta a Dejva.
Další kolo započalo nemilou zprávou, že se zdražil vstup. Takže jsme se odmítli přizpůsobit a neprodali jsme ani jeden lístek. Hráli jsme v sestavě já (Horset), Mamut, Caba na baskytaru, Pira a Laeg Mortemir na dudy. Pira měl jet v ten den do práce na noční, ale organizátoři nás odmítli přeložit na jiný čas než jako předposlední kapela a kapely se s námi nechtěly přehodit taktéž. Tak se Pira kvůli kapele vybodl na práci, kdo z vás na to má? Kupodivu po našem koncertě pro nás začala hlasovat spousta lidí, takovou reakci jsem nečekal… Nakonec jsme postoupili do dalšího kola, ve kterém si kapely dovezly ohromný kotel fanoušků a my zas neprodávali ani lístky a tak i když jsme získali kupodivu spoustu hlasů, jsme dál už nepostoupili. Navíc jsme ještě ten den jeli hrát koncert na Star Wars larp do Zábřehu na Moravě, den po tom do Prahy a následující den znovu koncertovat do Brna atd…
Do budoucna přeji kapele jen to nejlepší. Internetové stránky Barbar Punku naleznete zde, na FaceBooku jsou zde.