Článek se zabývá žhavým tématem nezaměstnanosti v České republice. Prezentuje názor studenta střední školy na danou problematiku.
Dnes přišla naše profesorka ekonomiky do třídy s netradičním nápadem a místo běžné výuky navrhla, aby každý z nás napsal pár bodů o tom, jak bychom řešili problém s nezaměstnaností. Nebudu v tomto článku uvádět všechny naše návrhy, ale chtěl bych prezentovat pouze ten svůj, který jsem rozdělil právě do chtěných bodů. Myslím si, že takovéto hodiny studentům/studentkám středních škol mohou něco dát. Je to jistě zajímavější než běžné vyučovací hodiny, ale také pokud máte dobrý kolektiv lidí, kteří nemají vyloženě „IQ tykve“, můžete slyšet zajímavé názory vašich spolužáků/spolužaček.
BOD č. 1 – Donutit nepřizpůsobivé občany pracovat
Samozřejmě se v ČR obecně hovoří o rasismu, který vytváří občané České republiky na menšině cikánů, chcete-li Rómů. S tímto názorem důrazně nesouhlasím. Podle mého názoru by se mohli takto nepřizpůsobiví občané podílet na sezonních pracích více, než je tomu dnes. Města by měla dostávat od státu větší dotace na financování těchto aktivit. Došlo by k většímu nárůstu pracovních sil na odklízení sněhu, listí, uklízení odpadků, apod. Důrazně by se tato činnost kontrolovala, a pokud by nedošlo k dychtěnému výsledku, pak by došlo ke snížení sociálních dávek, či snížení prémií nebo mzdy.
BOD č. 2 – Více podporovat studium na vysokých školách a dotovat praxi studentů
Jak je známo, tak některé školy mají týden školy a týden praxi. Jedná se většinou o učňovské obory, což je velice dobře, ale málokterá střední škola nabízí svým studentům dostačující prostor pro praxi. Při vystudování školy chce zaměstnavatel nějakou praxi v oboru, což je pro mnoho absolventů vysokých škol velkým problémem, a proto většinou končí na pracovních úřadech. Stát by měl více lákat firmy, aby si braly studenty ze škol k sobě na praxi. Tím docílíme větší vzdělanosti studentů v oboru a to povede i k lepší příležitosti najít si práci po studiu. Stát by toho mohl docílit drobnými ústupky, slevami na daních a nějakými výhodami pro takovéto firmy.
BOD č. 3 – Nalákat do ČR zahraniční firmy a podporovat menší podnikatele
Proč většina firem svoje továrny přesouvá do Číny? Protože je zde levnější pracovní síla, menší daně a levnější pozemky a ceny energií, než v zemích EU. Tím se nám snižují náklady na výrobu výrobku a zvyšuje se nám výnos. Kdyby stát prodával pozemky pro firmy, které by přislíbily zaměstnávat občany ČR, za nižší ceny a poskytl jim určité úlevy na daních, či státní zakázky, pak by firmy na tento krok jistě slyšely. Dnes jim zvyšujeme daň za elektrickou energii a tím je ještě více odradíme, což přispěje k ještě větší nezaměstnanosti v ČR. Také by se měli více podporovat začínající podnikatelé. Do začátku by se mohla (hlavně perspektivním projektům) dávat určitá půjčka plus peníze do začátku. Výhodnou půjčku od státu by podnikatelé jistě uvítali a určitě by se zrychlil jejich růst, a tím by se otevřela nová pracovní místa.
BOD č. 4 – Polevit od volných pracovních příležitostí v rámci EU, ale i dalších států
Ano, je krásné že Češi mohou jezdit do zahraničí v rámci Euro zóny pracovat, ale jezdí pracovat do silných ekonomik. Pokud někde není práce a lidé jezdí za prací do České republiky, „užírají“ pracovní místa lidem, kteří by stejnou práci dělali, ale ne za takovou cenu, jako ji dělá ukrajinský dělník. Nemůžu nesouhlasit, že přistěhovalci nejsou pracovití, ale žijí v otřesných podmínkách, ve kterých zažívají šikanu od agentur, které jim „dohodily“ práci v ČR. Tomuhle bych udělal velkou přítrž. Více bych kontroloval pracování tzv. na černo a zaměřil bych se k udělování pracovních víz. Nemáš vízum = nesmíš zde pracovat.
BOD č. 5 – Větší podpora rekvalifikace v nezaměstnanosti a možnost dodělat si studium
Rekvalifikace nezaměstnaných lidí je v dnešní době velmi oblíbená, což je moc, moc dobře. Tito lidé se mohou naučit něčemu jinému, novému v době, kdy nemají práci. Nesedí doma, ale snaží se něco dělat. Tací lidé mohou za pár měsíců najít práci v oboru, ve kterém byli nedávno rekvalifikováni. Bohužel, v dnešní době si lidé nemohou od státu dodělat studium, nebo studovat dál. Kdyby nezaměstnaný člověk dostal dotaci, která by pokryla výdaje na dálkové studium střední, či vysoké školy, kterou by mohl později po získání práce začít splácet, pak by se jistě našli tací, kteří by tuto možnost využili. Větší vzdělaní rovná se větší možnost zaměstnání.
Těchto pět bodů je takový základ, který by mohl současné vládě pomoci ke snížení nezaměstnanosti. Nejsem ekonom, a proto by se mohlo najít ještě dalších tucet možností, jak snížit nezaměstnanost. Toto je pouze můj osobní pohled na danou problematiku. Je jasné, že dnešní vláda šetří a nenašla by peníze ani na jeden z bodů, protože politici dělali to, co dělali, ale stačilo by si sáhnout na peníze a alespoň jeden bod by šel lehce dovést do finální podoby. Jak to vidíte vy?