Cílem otevřeného dopisu je kriticky zhodnotit konkrétní jev, odůvodnit, proč je nesprávný a upozornit příslušné orgány na možný negativní dopad takového jevu pro společnost. Otevřený dopis by měl být přístupný a srozumitelný i veřejnosti.
Otevřený dopis obvykle adresujeme některé z veřejných institucí nebo představiteli této instituce (starosta, ministr) v případě, že nejsme spokojeni s jejich rozhodnutím nebo nesouhlasíme s jejich stanoviskem. V dopisu adresáta o něčem informujeme, vyjadřujeme svůj názor na konkrétní věc a snažíme se příslušné orgány vybudit k reakci, případně řešení problému.
Otevřený dopis musí splňovat náležitosti klasického dopisu:
Nadpis: (např.) Otevřený dopis ministru školství Petru Fialovi
Oslovení: Vážený pane ministře,
Sdělení našeho požadavku, který musíme podložit logickými argumenty.
Závěr obsahuje shrnutí, doporučení, případně výzvu k řešení námi předestřené situace.
Dopis zakončíme formulací jako např. S pozdravem a nezapomeneme na podpis.
Otevřený dopis by tedy mohl vypadat např. takto:
Otevřený dopis ministru školství Petru Fialovi
Vážený pane ministře,
dlouhodobě sleduji dění kolem státních maturit a rozhodl jsem se sdělit Vám na ně svůj názor. Zdá se mi totiž nepřípustné, aby tak důležitá zkouška, jakou maturita bezpochyby je, byla i nadále realizována za těchto podmínek.
Už při prvotním testování žáků bylo CERMATem a Ministerstvem školství zjištěno, že při zkoušce z matematiky nebylo v silách většiny studentů, aby zadané příklady spočítali, jelikož časový limit, který byl na splnění úloh stanoven, byl příliš krátký a neodpovídal náročnosti zadaných příkladů. Naopak při nižší úrovni maturitní zkoušky jsou úlohy pro žáky až příliš snadné a odpovídají učivu 2. stupně základních škol. Maturitní zkouška by dle mého názoru měla být jakousi životní metou každého člověka a každý kdo zkoušku úspěšně složí, by měl prokázat jistou úroveň znalostí. Není však možné, aby mezi základní a vyšší úrovní obtížnosti byly natolik velké rozdíly, že maturita ze základní části bude pro žáky splnitelná bez obtíží a vyšší úroveň státních maturit nedokážou splnit ani premianti gymnázií, protože je zkouška v globále špatně nastavená (krátký časový limit, příliš vysoká/nízká obtížnost úkolů apod.).
Žádám Vás proto o opětovné přezkoumání celé situace a nastavení takových podmínek, které maturantům umožní prokázat jejich znalosti v plné šíři, aniž by jedna skupina maturujících byla zvýhodněna a druhá znevýhodněna.
S pozdravem
Pavel Novák
Otevřený dopis by měl řešit nebo poukazovat na aktuální problém a je třeba s tímto ohledem volit i vhodná slova (v případě nutnosti i odborná). Nezapomínejte však na to, že dopis může být a pravděpodobně bude vystaven na nějakém veřejném místě, kde k němu bude mít přístup i široká veřejnost, slovník by tedy měl odpovídat i cílové skupině čtenářů. Důležité je vyvarovat se osobních invektiv, urážek, napadání, vulgarismů. Měl by být psán slušně a spisovným jazykem.
V otevřeném dopisu sdělujeme svůj názor a zamýšlíme se nad problémem (případně uvádíme svoji konkrétní zkušenost), převládat tedy bude úvahový postup. Snažíme se o jasnou a věcnou argumentaci.
Ačkoli adresáta v otevřeném dopise vyzýváme, aby k situaci zaujmul postoj a začal ji řešit, nikdo nám nezaručí, že se dočkáme odpovědi.