• Magazín
  • Čtenářský deník
  • Maturitní otázky
    • Magazín
    • Čtenářský deník
    • Maturitní otázky

Komedie se jménem „Generálka státní maturity“

12. října 2010 Jan Kříž Vzdělání a kariéra Státní maturita

I když se hrozně moc snažím najít na této generálce něco pozitivního, opravdu se mi to nedaří. Pro mě to je hrozné zklamání. Je na první pohled patrné, že v tom školy mají bordel a nevědí, co mají dělat, a to hlavně kvůli mylným informacím, které dostávají. Nevím, jestli takový zmatek byl jen na mé škole, nebo i na ostatních, ale podle mého názoru to bylo všude stejné. Chtěl bych vám tímto článkem přiblížit, jak taková generálka vypadá. Myslím si, že se to bude některým lidem hodit. Rozdělil bych celou generálku do pár tzv.“nesmyslů“, na kterých bych demonstroval nelogičnost celé generálky, potažmo celé státní maturity.

Hned zpočátku je vidět, že tým odborníků, kteří státní maturity připravovaly, neví o školství zhola nic, a ministr, který se pod tuto ohavnost podepsal, by měl taky zpytovat svědomí.

Všichni se ptají, kam se poděly ty miliardy, které už byly do státních maturit vloženy. Hned ten den, co se přivezly zkušební maturity, bylo jasné, kde se hrozně plýtvá. Dovezení zkušební maturity vypadalo, jako scéna z akčního filmu, ve kterém se převáží milióny dolarů z nějaké velké společnosti do banky. Bezpečnostní služba, která měla zbraně, za opasky teleskopické obušky a plynové granáty, s sebou nesla něco podobného, jako archu úmluvy. Laicky řečeno se jednalo o trezor. Pánové se tvářili tvrdě a přijeli černým, neoznačeným autem. Ve škole nesli tento sejf do ředitelny a dávali pozor, aby je někdo nenapadl. Komedie největšího kalibru. Pak nám náš nejmenovaný zástupce ředitele vyprávěl, že celý sejf má elektronický zámek, který je na heslo, které zná jen zástupce ředitele a ředitel sám. Toto heslo nemůže být zadáno dříve, než pár hodin před oficiálním zahájením generální zkoušky. No prostě špatný vtip a plýtvání penězi daňových poplatníku. Nechápu, na co byla taková bezpečnostní opatření? Kdo by maturitu ukradl, když by tím stejně vše znehodnotil a otázky by se musely udělat znova? Tohle bych označil za první nesmysl.

Druhý nesmysl vidím v některých pokynech pro učitele. Například pokyny pro učitele, který by byl v situaci, ve které jednoho ze studentů náhle postihl astmatický záchvat. Učitel musí nejprve požádat ostatní studenty, aby otočili své archy, na které zaškrtávají své odpovědi, přední stranou dolů, a jednotně odcházeli na chodbu. Až se učitel přesvědčí, že jsou všichni pryč a nedošlo k nějakému úniku dat, pak může postiženému studentovi pomoci. Takže nám z toho vyplývá, že studenti jsou druhořadí, hlavní je, aby nedošlo k nějakému opsání.

Třetí nesmysl je, že stát vlastní databázi studentů, která nereaguje na přestoupení studentů do jiné školy, nebo změnu v předmětu jejich studia. I proto s námi měli maturovat jedinci, kteří již od prváku na naší škole nestudují. Další nelogičnost a ukázka bordelu, který stát v této státní maturitě má.

Čtvrtý nesmysl vidím v chybných informacích pro studenty. Někteří učitelé tvrdili, že při slohu budeme mít minimální počet slov, ale i maximální. Což je opravdu nelogické. Proč by někdo měl doplatit na to, že napíše za danou hodinu více, než jiný student?! Tuto informaci ovšem vylučuje zadání, které jsme dostali, ale zase potvrzují pokyny pro učitele. „Tak co teda?“ to byla naše nejčastější otázka, na kterou nám nikdo nedokázal odpovědět.

Pátý nesmysl je určitě doba, kterou musíte strávit v učebně. Pokud jste napsali vaší práci a už byste ji chtěli odevzdat a odejít, nemůžete. Musíte zbylý čas prosedět, aby nedošlo k úniku informací. Nikdo nám nedokázal odpovědět na otázku, jak bychom tyto informace předali někam dál.

Jako nesmysl číslo šest můžeme brát zákaz chození na toaletu. Pokud se vám chce na záchod, nemáte šanci. Jestli je to opravdu akutní, můžete svoji práci odevzdat, ale již nesmíte psát a budete posláni na náhradní termín maturit. Opět aby nedošlo k úniku informací. Tohle již opravdu nechápu. Kdyby bylo omezení, například, že smíte jen jednou na záchod, tak to chápu, ale vůbec, to je podle mě proti přírodě, zvláště pak ve stresovém napětí při psaní maturit.

Pokud to chceme shrnout do pár vět, tak jsou státní maturity jedním velkým paskvilem, který by neměl existovat. Je to výplod chorých mozků, který si mezi sebou pouze zpronevěřili miliardy, které budeme dlouho splácet. Lituji každého letošního čtvrťáka, který je vystaven takovému pokusu, který nikdy neměl šanci na zdárný úspěch.

Již není potřeba psát o vládě, která vlastně tuto generálku věnovala školám, aby si zkusily potřebné papírování, ani o tom, jak se šetří, protože nejsou peníze, takže slohové práce studentů bude opravovat pouze jeden učitel. Pokud se mě chcete zeptat, jaké byly vlastně otázky u maturit, tak vám řeknu, že to byl děs, běs. Nechápu, kdo je vymýšlel, ale shluk tolika možných odpovědí, tolika úhlů pohledu, jsem neviděl ani při vektorových testech SCIA, které patří mezi velmi těžké.

Ano, jsem letošní maturat, alias pokusný králík vlády, a stání maturitu beru jako prokletí a zhoubu českého školství. Asi nejsem jediný, kdo to cítí stejně. Závěrem bych chtěl poděkovat státu, za další kravinu. Za všechny studenty ironicky: „Děkujeme!“

Fotografii „Matematický test“ sponzoruje česká fotobanka Pixmac.

Udělej nám radost a sdílej dál!<br>Email this to someone
email
Share on Facebook
Facebook
0Tweet about this on Twitter
Twitter
Mohlo by tě taky zajímat
Další článek v kategorii Vzdělání a kariéra

MŠMT a CERMAT: distancujeme se od „přípravy studentů ke státní maturitě 2011“

Komentáře
Michal Cemper
12. října 2010

Se státní maturitou jako takovou také nesouhlasím, ale z úplně jiných aspektů než těch technických. (Například proto, proč by měl mít můj kamarád ze školy, které balancuje na hranici učňáku a SŠ stejné otázky z maturity jako já na gymnáziu, to tu například vůbec neuvádíš a mě to připadá jako rozhodně větší problém, než maximální počet slov při slohu.)

Upřímně, když budeš chtít psát, tak VŽDYCKY dostaneš nejen minimální, ale i maximální počet slov (popř. počet normostran). Dokonce bych i řekl, že maximální počet slov je důležitější, například v novinách, kde se to prostě přesáhnout nesmí.

Dalším faktem jsou WC. Zprvu mi to taky připadalo jako nesmysl, ale vždyť už teď to leckde tak funguje při písemkách, že nesmíš na záchod. V dnešní době mobilů s internetem vážně není problém sehnat si zadání během pár minut.

Tvé důvody mi tedy přijdou trochu malicherné, ale možná je to jen z dalších úhlů pohledu. 🙂

Jitka
12. října 2010

vystizne napsany, fakt 😉 jo a nevim jak u vas ale i nekteri nasi profesori o tom tvrdi, ze to je bordel, a to doslova, a to je co rict 😉

Jan Kříž
12. října 2010

Pro Michala Cempera – Ano tento fakt, že mají být otázky pro všechny maturanty stejné, bez ohledu na školu a její zaměření je samozřejmě jedna velká hovadina, ale je to prostě fakt, se kterým my studenti nic neuděláme. No je sice pěkné, že noviny mají maximální počet slov, i když jsem se s tím ve své praxi, kterou jsem dělal v Jihlavských listech nesetkal, ale budiž, berme to tak, že tomu doopravdy je, tak nevím, proč by měl mít někdo maximální počet slov, když nepíše článek do novin, ale píše maturitní sloh. To je stejné, jako společné otázky pro všechny školy, prostě nelogické. To, že některé testy mají toalety stejně zařízeny, jako státní maturita svědčí o její kvalitě a pokročilém rozumu jeho tvořitele. Ano, sice díky dnešní technice máme přistup na internet během několika sekund, ale otázky při testech by měly být takové, aby je nikdo nemohl najít. Proto když by se takový test dal dohledat, opět svědčí o jeho tvůrci a jeho kvalitě. Proč jsem nezmínil stené otázky pro všechny školy? Protože se jedná o generálku a moje dojmy z ní, to že jsou stejné otázky pro školy už nezměníme, ale například chození na toaletu při velkém řvaní bychom si prosadili. Za případné gramatické chyby se předem omlouvám, píši na rychlo.

Petr Homoky
12. října 2010

Já si zase myslím, že to, že jsou stejné otázky pro všechny školy je obrovská výhoda. Na výběr mám ze dvou obtížností, vyberu se tedy na tu, na kterou se cítím. Ve finále se tak alespoň udělá nějaký standard a možná do pár let bude mít maturitní vysvědčení zase nějakou hodnotu, ne jako teď.

Jan Škrle
12. října 2010

Článek odsuzuje státní maturity na základě špatného provedení a proto je celá statní maturita špatná? Ať je provedení jakékoli původní myšlenka je podle mne správná, asi je správné aby maturita dostala nějakou společnou úroveň. Určitě nelze argumentovat tím, že když má dnes maturitu každý, musí to tak být i v budoucnu.
Co se týče různých zákazů a předpisů tak souhlasím s Michalem, určitě mají svá opodstatnění (i když tebou popsaná záchrana studenta postiženého záchvatem je už moc i mě).
Bohužel musím souhlasit s tím, že provedení maturit je žalostné. Nevím sice kolik a na čem se plýtvá, ale vypracování maturitních zadání to určitě nebylo. Kromě pár mnohoznačností v testech z češtiny, které jsou spíš chybou zadání, by testy klidně mohli úspěšně řešit studenti na konci devátých ročníků.

Jan Škrle
12. října 2010

Jan Kříž: Na naší škole bývalo zvykem u maturit z elektroniky mít na záchodech polepené zdi taháky s příklady zapojení. Stejné taháky se dají vyrobit i pro vzorečky nebo mluvnická pravidla a lze je umístit nejen na WC. Krom toho moderní technika neumožňuje jen přístup na internet (přirozeně není nutné hledat konkrétní zadání, stačí najít na wikipedii příslušné vzorce a použití.), ale může obsahovat slovník a kontrolu pravopisu.
Omezení délky textu je prostě pravidlo zhruba stejné jako nutnost psát čitelně.

Jakub
12. října 2010

Nedivím se že se ti státní maturita nelíbí, když nezvládneš syntax, shodu podmětu s přísudkem a další základní pravidla gramatiky. Státní maturity jsou postaveny na tom, aby ověřily schopnosti studenta pochopit text a jestli student ovládá základní pravidla pravopisu (tady jsi myslím pohořel na plné čáře). Všem lidem co znám přišla maturita směšně lehká, ale ty bys raději něco, kde nemusíš psát a číst co 🙂

David
12. října 2010

Milý Jane,
z tvého povídání soudím, že na tvé škole panuje obrovský zmatek. A to nejen co se týče státních maturit, ale i co se výuky minimálně českého jazyka týče. Doopravdy nepůsobí dobře, když si stěžuješ na průběh cvičné maturitní zkoušky a naprosto selháváš v tom, co právě tato zkouška měla za úkol vyzkoušet. Psát milný s měkkým i, to je trochu moc ne? A věty typu „Hned zpočátku je vidět, že tým odborníků, kteří státní maturity připravovaly“ či „Je to výplod chorých mozků, který si mezi sebou pouze zpronevěřili miliardy, které budeme dlouho splácet.
“ nejenom že nedávájí z hlediska skladby žádný smysl, ale i v případě, že by smysl dávali, nerespektují shodu podmětu s přísudkem. Dále bych se vyjádřil ke větám „Dovezení zkušební maturity vypadalo, jako scéna z akčního filmu,“ a “ s sebou nesla něco podobného, jako archu úmluvy“ – nejméně 4 otázky z didaktického testu měly za úkol najít chybu v interpunkci, tam asi budeš mít taky menší problém.
Doporučuji ti proto důrazně promluvit si s tvým češtinářem, neboť očividně nezvládá svůj úkol a to připravit tě k maturitě. Držím palce, David, student gymnázia a maturant

Rijard
12. října 2010

Chlapče, prskáš pěkně, vidíš na maturitě samé nesmysly a paskvily. Podle Tebe jsou všichni blbci a nic neumí a všechno dělají špatně? A myslíš, že Ty opravdu do všeho vidíš, do každého detailu?
Už jsi třeba Ty něco vytvořil, nebo umíš jen prskat?
A když už miluješ psaní, jestlipak sis všiml chyby v Tvém textu hned na začátku? Tahle věta by se krásně hodila zrovna do letošních otázek…
„Hned zpočátku je vidět, že tým odborníků, kteří státní maturity připravovaly, neví o školství zhola nic, a ministr, který se pod tuto ohavnost podepsal, by měl taky zpytovat svědomí.“

Přeji Ti ať se Ti daří, ale neplýtvej rychlými závěry, protože Ty víš, co by bylo nejlepší.

Petr Homoky
12. října 2010

Pokud byste měl někdo chuť sdělit všem čtenářům serveru Zapni Mozek.cz svůj názor na tuto generálku, tak neváhejte a kontaktujte nás.

Pokud váš článek bude čtivý, tak jej uveřejníme. Kontaktujte mě skrz kontaktní formulář zde

Za gramatické chyby se omlouváme. Nelze pokrýt všechny.

Monika Hrstková
12. října 2010

Za všechny rozhodně ironicky neděkujte, když to není pravda 😉 Já za státní maturitu děkuju, protože konečně nabízí srovnání všech škol. Nebudu u zkoušky znevýhodňována (alespoň v obecných předmětech) tím, že chodím na těžší školu a ukáže se, jaký je rozdíl mezi „gympláky“ a kadeřnicemi s maturitou.
Dále souhlasím s Michalem Cemperem, hlavně v otázce záchodů.“Nejhorší“ možností je 90 (resp.115) minut v kuse a v osmnácti, devatenácti letech máme být schopní „naplánovat si“ svou potřebu, aby to vyhovovalo zadání zkoušky. A to, že ze zkoušky nesmíme odcházet dřív – již učitelé četli, že se tím zabraňuje zbytečnému rušení ostatních. A přiznejme si, kdo z nás nezvedne hlavu za tím, kdo právě odchází, možná i zapřemýšlíme, z jakého důvodu jde pryč. Pár minut sedět v klidu v učebně nikoho nezabije, stejně jsme zvyklí od prváku někdy jen nečinně sedět a koukat.
P.S: Už jen kvůli nápisu na ceduli, která je na této fotogorafii – http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash2/hs387.ash2/66572_1205553156579_1761171154_406128_696673_n.jpg (zdroj: Facebook)
je státní maturita více než nutná.

Anne Hobit
12. října 2010

Při chození na wc by mohlo docházet k úniku informací! Panebože vždyť mezi testy je hodina volna!!! To stihneš jít i na velkou 😀 Simtě, testy byly hrozně lehký (ČJ) a byly spíš o IQ než o větném rozboru. Pokud nejsi vyloženě tupej jak druhá strana nože, tak to musíš dát levou zadní.
Když někdo dokončí práci dříve, jen ať sedí do konce. Třeba mě to vždycky vyrušuje, když někdo jde pryč. Ježiš, je to jednou v životě, tak co by někdo nevydržel dřepět na zadku! 😀
Sejfy jsou možná přehnaný, ale mají svůj účel. Spíš by měli vyřešit slovníky. V pokynech je psáno: ,,slovník bez vzorů psaní.“ Jenže profesoři nám nechtěli uznat ani slovníky s gramatikou nebo s frázema. To si to mám jako vytrhnout nebo co?! Děsný. Slovníky mohou obsahovat gramatiku i fráze, nesmí obsahovat vzory korespondencí! A to nebylo dodržováno.
Kdo má záchvaty, má si to vyřešit (léky, lékař) nebo na to upozornit a připravit na to spolužáky a tak, chápeš. Když to před hodinou řeknou, zadávající sdělí postup jak se budou všichni chovat a když se tak stane, všichni rychle zareagují. No problem.
MAG nebyla komedie. Seš strašně zaujatej, buď v klidu, vypni a užij si to. Co se stresovat. Některý věci nezměníš.
Ježiš netvrdíš snad, že je blbý mít všechny otázky stejné?! Seš normální?! Všichni se učíme stejnou látku z ČJ, nehledě na cizí jazyky. Každej musel dodržovat učební osnovy, takže to jsou věci, co každej musí znát.
Šaškárna je, když ty začneš psát o normálních věcech jako o šaškárnách 😀

Bez urážky, ale je to tak.

Lynne
12. října 2010

Díky za skvělé shrnutí autorovi článku. Naprosto s ním souhlasím.
Davide, Jakube, Rijarde-je mi z vás špatně. Tady nejde o to, jak je článek sepsaný, ale o názor. Ten, kdo nepíše dokonale, nemá podle vás právo si stěžovat? A Davide, prosímtě, chápu, že jako student gymnázia máš snahu se nad ostatní strašně povyšovat, ale prosím, strč si to někam.
Státní maturity opravdu paskvil jsou a příznivě nakloněn jim může být jen někdo, komu nehrozí. Ano, jsou směšně lehké, což je taky jediná jejich výhoda.
Didaktický test z češtiny pro nižší úroveň dle mého názoru neobsahuje moc úloh, týkajících se češtiny. Přibližně žalostnou polovinu. Zbytek testu se skládá z otázek, které by se víc hodily do testu obecných studijních předpokladů. Týkají se výhradně logiky, uvažování, práce s procenty… Dobře, je super, že studenti musí dokázat, že umí myslet. Ale ať to proboha nikdo nenazývá češtinou!
Další, co se mi nelíbilo, byly úlohy typu „Přiřaďte nadpis k uvedenému článku“. Každý by napsal nadpis jiný a mohl by si ho docela krásně odůvodnit! Jenže jak znám CERMAT, nechtějí po nás, abychom u odpovídání mysleli zas až tak moc. Všechny třídy v naší škole, které se dostaly s maturitami do kontaktu, se shodly na tom, že se cítí jako absolutní pitomci.
Také mi dost vadilo, že se v žádné úloze neobjevila ani stopa po tom, co na hodinách češtiny probíráme už několik let-historie literatury. To je přece důležitější než nějaké přiřazování nadpisu k článku!
Sloh se mi taky vůbec nelíbí. Dvě stě slov prostě nestačí na napsání nějaké duchaplné práce. Vždycky, když si tuhle podivnou formu slohovky zkouším, napíšu úvod tak na 180 slov.. a musím hned končit.
Taky mi vadí, že jako naprosto nejhorší provinění je hodnoceno odchýlení od stylu nebo únik od tématu. Mezi vypravováním a popisem děje je jen malý rozdíl-a jen za tohle opakovat v září se mi nechce.
Vážně lituju toho, že jsem na letošní generálce zkoušela nižší úroveň. Po každém testu jsme museli koukat „do blba“, protože odejít se nedalo (profesoři nám řekli, že nás mohou propustit jen z vážného důvodu, například epileptický záchvat. Společně jsme se zasmáli, že při epilepťáku se někam odchází dost těžko) a odevzdat test a třeba si něco číst se také nedalo.
Vážně, co věta CERMATU, to perla. Dlouho jsme se tak nezasmáli, naposledy při probírání absurdního dramatu, které ale celé tohle dění vážně připomíná. Ale aspoň se po dopsání testů dospíme, obyčejně nám na pohodlné rozvalení na lavici stačila krásná půlhodinka.
PS: Nejvíc se mi líbilo kontrolování občanek nejen před testem, ale i po testu-co kdybychom během psaní náhodou změnili identitu? 😀
Ale, jak výstižně vyjádřil náš češtinář, berme to jako dobrodružství!
Lynne, studentka gymnázia, maturantka.

Lenka
12. října 2010

Tak já sem rozhodně zastáncem maturit, tak s dovolením nepiš ironické děkování vládě, za VŠECHNY studenty, uráží mě to, jelikož já sem spokojená s maturitní generálkou a státní maturitou vůbec!!! Můžeme být dokonce rádi, že jsme dostali možnost si tuto novou maturitu vyzkoušet, jiné třídy, už nebudou mít to štěstí… a ty tvoje nesmysly jsou nesmysly

Lynne
12. října 2010

Anne Hobit: Mít otázky stejné pro všechny školy hovadina je. Ne všichni mají stejné množství látky. Mezi člověkem z gymplu a z nějaké průmky je sakra rozdíl a ani pro jednu stranu tohle není fér. Proč já, která osm let dřela na gymplu bych měla dělat stejnou maturitu jako někdo, kdo se celou tu dobu vesele flákal? Ale zároveň by se tím mohla zvednout úroveň školství.. Doufám..
Lenka: Upřímně, zajímaly by mě důvody, kvůli kterým se ti nová maturita líbí. Kolem mě slyším jen negativní názory.. Ráda bych slyšela i argumenty opačné strany 🙂 Vážně 😉

Přemysl
12. října 2010

A to já jsem za tyto státní maturity rád. Sice bylo při generálce několik nesrovnalostí, ale vůbec je pěkné, že si ty testy mohu vyzkoušet. Tedy: pokud budou letos, budu nesmírně šťastný a další ročníky mě z čistě egoistických důvodů nezajímají.

Už teď jsem šťastný, že literatury bylo v českém jazyce relativně málo, a když už, tak to byly umělecké směry samy o sobě. Když už o tom budu muset povídat ústně při vysvětlování pozadí četby, tak nevidím větší smysl, proč bych se měl stresovat nad papírem. Koho vlastně historie literatury zajímá? Je to nějak důležité pro život? Nebo je důležité chápat ten český jazyk, co stojí kdesi v pozadí literatury zabírající tolik času z výuky předmětu?

Vedle didaktického testu byla dále slohová práce. I když mi normálně dělá extrémní problém něco sepsat a nesnáším slohy, povedlo se mi něco vybrat i napsat. Schvaluji. (Jak mi to kdo ohodnotí, je věc další.)

Na matematiku si nemůžu stěžovat, kdybych se na ni trochu více učil, nejspíš bych tu vyšší úroveň zvládnul. Obsahuje víceméně celou středoškolskou náplň výuky; pár věcí nicméně zvládne i deváťák. Splnilo představy o vyšší úrovni.

U anglického jazyka se mi příčilo akorát první téma slohové práce, kde jsem si tak trochu vyventiloval vztek nad tím nesmyslným tvrzením, že škola nepotřebuje pravidla (bo na to má člověk napsat názor, zdůvodnit ho a nejlépe ještě referovat na názory jiných lidí; přesně si nepamatuju). Jinak snad bez problémů. Také splnilo představy o vyšší úrovni.

Ještě bych se rád zmínil o časových limitech: u vyšší úrovně, kterou jsem si pro všechny testy vybral, jsou přiměřené, nevidím důvod, proč by měly být měněny (zatím jsem na toto stížnost tedy neviděl).

Doufám nicméně, že mouchy, které potkaly generálku, budou v ostrých státních maturitách odstraněny.

markéta
12. října 2010

ha ha mě to pobavilo 🙂 ještě že sem to nepsala.zakázali mi to pá mám zlomenou pravou ruku a tou píšu.No ale kdyby se mi to stalo na skutečný termín maturit,taky bych to nepsala bo co?? maj to fakt nedomyšlený!

Jan Kříž
12. října 2010

I když jsem zprvu nechtěl komentovat další komentáře k mému článku, tak nakonec jsem se rozhodl pro komentování, protože z názorů některých jedinců je mi na zvracení.

Ano, možná jsou v článku chyby, ale já jsem zastáncem toho, že nikdo není dokonalý, a proto také nebudu kontrolovat Vaši gramatiku. V 99% se lidé, kteří nemají žádný názor, rozhodnou komentovat cizí pravopis, ale v tom svém nasekají tolik chyb, že by se měli sami zamyslet! Je to ubohost největšího kalibru, kterou já osobně odsuzuji! Teď už jednotlivě ke každému komentáři!

Pro Jana Škrle: Ano, původní myšlenka je správná, ale bohužel kvůli změně vlády a hlavně stylu vedení, kdy jednotlivé strany za drobné ústupky byly ochotny změnit státní maturitu k nepoznání. Z toho nám vzniká, že záměr je dobrý, ale provedení bohužel špatné.
Bohužel ano, maturitu mohou složit i šikovnější žáci devátých ročníků, pak ale nevím, kde je slíbená vyšší obtížnost, a kde je slíbená ta neuvěřitelná rovnoprávnost, když ani lidé s dysfunkcemi nedostanou ke státní maturitě větší čas na zpracování maturity, ani různé další úlevy, na které mají právo? Je to nespravedlivé a urážející.
Omezení je naprostá pitomost, ale respektuji tvůj názor. Ano možná lidé podváděli, ale myslíš, že teď nebudou? Myslíš si, že studenti nenajdou jiný způsob, jak maturitu opsat? Já nechci doplácet na někoho, kdo má inteligenci houpacího koně a musí formou podvodu odmaturovat. To že někdo podvádí není můj problém. To je jako by se v obchodech neprodávalo, protože se krade!

Pro Jakuba: No než se začneš vytahovat, prosím překontroluj svůj komentář! Děkuji. Jinak tvůj komentář je naprosto ubohý. Ne, já bych opravdu nechtěl, abych musel číst, já bych raději, abych státní maturitu nezvládl, tedy jen tu generálku, a donutil se více učit, pak by ta generálka měla smysl! To, že by tento test dokázal šikovnější deváťák svědčí o jeho kvalitě!

Pro Davida: Promiň, ale komentář od člověka, který nenapíše ani svoje přímení, beru jako nic, ale i přesto ti odpovím. Ne, nejenom na naší škole byl v generálce zmatek, ale jistě byl i na vaší, pokud jste tedy neměli nějakou protekci, protože podle mého průzkumu na dvaceti školách, se 99% škol potýkalo s naprostým nevysvětlením celé situace. Nevím, proč hodnotíš moji školu, když ta nemá s tímto článkem nic společného. Naše učitelka na češtinu je skvělá, jen já jsem zkazil pravopis a je to moje vina. To je jako komentovat tebe, za to, že jsi naboural svoje auto, které ovšem řídil tvůj kamarád! Ale je to tvoje auto a tvoje vizitka, že?!

Pro Rijarda. Ne, podle mě nejsou všichni blbci, až tedy na tebe, ale spíše vše uspěchali kvůli tomu, že se začali lidé ptát, kam se poděli jejich odvedené peníze na daních. Prvotní myšlenka byla skvělá, ale provedení vlády je strašné! Už jsem vytvořil ledacos, ale tobě se nemusím svěřovat, ani ti nic dokazovat. Co jsi dokázal ty, tak hrozně důležitého, že si bereš mé jméno do pusy?! Ke zbytku jenom napíši jedním slovem „Ubohé!“

Pro Petra. Promiň, ale tady se trochu navážejí do tvého redaktora, a ty místo, aby ses mě zastal, ještě lákáš další redaktory z jejich řad do našeho týmu. Přitom sám vidíš, jaké mají IQ.

Pro Moniku Hrstkovou. Promiňte, tedy by mělo být – „Za všechny nespokojené studenty, děkujeme!“ To beru jako dobrou kritiku. Nenabízí srovnání všech škol, když její obtížnost zvládnout lepší žáci devátého ročníku. Takhle tu maturitu udělá každý druhý! Možná ještě více, než u předešlé školní maturity. Protože existují různá onemocnění močových cest, které nikdy nevíte, kdy přijdou a na které nemyslí řád ve státních maturitách, pak je asi někde problém. Pokud náhodou chytnete zánět močáku, pak máte smůlu a maturujte někdy jindy! Tobě bych to opravdu ze srdce přál, aby sis vyzkoušela, jaké to je. Také nebereš v úvahu lidi, kteří trpí nadměrným stresem, a takováto událost v nich může vyvolat pocit potřeby dojít si na toaletu. Já takový problém osobně nemám, ale znám takové lidi a upřímně jich lituji. Nemají šanci.
Je váš problém, když se neumíte soustředit při hluku. V práci si s vámi nikdo servítky brát nebude. Tady máš zadání a dělej v takovém prostředí, které ti nabídneme. Neumíš, pak na shledanou, my si najdeme nikoho jiného. Tohle je holčičko realita.

Pro Anne Hobit. Promiň, ale na tvoji blbost opravdu nebudu odpovídat. Nemá to cenu. Hlavně již půlku jsem popsal výše, takže není třeba se opakovat.

Pro Lynne. Děkuji mnohokrát. Vážím si toho, že ses mě jako jediná zastala. Ještě jednou, děkuji.

Pro Lenku. K tomuto tématu jsem se již vyjádřil výše.

Pro Přemysla. Děkuji ti. Mockrát ti děkuji za tvůj komentář, alias názor. Konečně nějaký rozumný člověk, se kterým se dá určitě normálně diskutovat. Vítej a klidně napiš ještě nějaký komentář. Takový lidi, jako jsi ty, mám bez ironie prostě rád.

Alena
13. října 2010

Bavi me,jak stale resite odchody na toaletu????Vzdyt to jsou 19leti mladi lide!Copak nevydri 2hod.necurat???Syn ji delal ted take,a zadny problem s nicim nemel!!!A drive byla take jen jedna maturita pro vsechny.Mate vsichni strach jen proto,ze se neucite.Ja jsem delala jen zaverecne zkousky,ale take jsem pri pisemnych nemohla odchazet z mistnosti.Ae to nemuzou male deti ani pri ctvrtletni praci!!!Tak nereste stale curani!

Václav
15. října 2010

Tak nakonec mi to opravdu nedá…

Jan Kříž: Osobně tě vůbec, ale opravdu vůbec nechápu. Ač také nejsem zastánce mnoha současných aspektů státní maturity a článek se mi jako takový líbí (vyjadřuje Tvůj názor, a to se cení), nějak mi není jasný ten Tvůj poslední komentář.

1. Kritizuješ tady ostatní, že oni kritizují Tvůj pravopis. OK, dá se to pochopit, ale uvědom si, že TY jsi tady redaktor. Nepíšeš to na nějaký neformální osobní blog ani do diskuzního fóra. Pokud jsem to správně pochopil, tohle má být studentský magazín a od toho by se měla odvíjet patřičná úroveň kvality. To, že tu nejsou odděleny články čistě faktického rázu a články subjektivní, se dá ještě jakžtakž pochopit (článek vnímám jako jakousi glosu). Že tu ale nejsou dodržována základní pravidla, z nichž jedním je určitě čistý pravopis, pak už to o magazínu něco svědčí. A „píši na rychlo“, promiň, to není omluva, to je výmluva. Nechci se tě nijak dotknout, ale zrovna u tohohle tématu podobné chyby vcelku pobaví, kor v magazínu, který se snaží tvářit alespoň trochu seriózně.

2. Diskuzi si zřejmě představuješ jako nějaký flamewar. Jinak se to ani nedá vyjádřit, viz Tvůj poslední komentář. Ostatní zde napsali pouze svůj názor na článek, který už je sám o sobě dost ostrý a subjektivní, proto je třeba očekávat podobné reakce (a respektovat, i když budou namířeny proti tobě – nějakou formou sebeovládání by měl každý seriózní redaktor disponovat). K mému velkému překvapení je ten největší „flamewarrior“ sám autor. Čím se třeba vytahuje diskutér Jakub? Nic takového, že by se vytahoval, v jeho reakci nevidím. Ještě jsi dodal: „Jinak tvůj komentář je naprosto ubohý.“ – takovouhle reakci sám bereš jako příspěvek do diskuze? Pak reakce na osobu, se která sdílí tvůj subjektivní názor: „Konečně nějaký rozumný člověk, se kterým se dá určitě normálně diskutovat.“ – pokud tohle sám tvrdíš o kousek níže, tak to opravdu nevím, co si představuješ pod pojmem „diskutovat“ 😀 (kromě toho flamewaru mě nic nenapadá, a abych si taky zaflamoval, tak dodám: „Neboj, z toho jednou vyrosteš ;-)“). Nebo: „Promiň, ale komentář od člověka, který nenapíše ani svoje přímení, beru jako nic, ale i přesto ti odpovím.“ – já v tom vidím povyšování, jako by rozumný názor bez uvedení příjmení neměl cenu, zato tvé komentáře, protože jsi uvedl své příjmení, byly svaté. Ale to pak zase jde proti tvému přesvědčení a zastání se „normální diskuze“. Takže to je taky rozpor, který nechápu. Ostatně, také z toho plyne naprostý disrespekt vůči komentářům ostatních. Aneb, tvoje pravda je zřejmě ta jediná. Je toho pak víc, ale už se mi to nechce rozepisovat (pokud bys měl nějaký enormní zájem, tak napíšu víc).

Původně jsem chtěl reagovat přímo k tématu, ale s přihlédnutím ke komentářům autora jsem od toho nakonec upustil, protože by to bylo zbytečné (můj názor by autora zřejmě velmi pobouřil, protože se trochu odlišuje od jeho „absolutně platné a nevyvratitelné“ představy – nechci se účastnit toho flamewaru, který tady sám rozpoutává). Místo toho vyzývám autora, aby se nad sebou trochu zamyslel minimálně z hlediska diskuze s ostatními.

Laura
19. října 2010

Jak říká Petr Homoky, bylo by krásné kdyby slovo „maturita“ v ČR znamenalo určitý standard a ne jako dnes. Dnes má totiž z prominutím maturitu každý blb. A i když není státní maturita dosti připravena, její hlavní myšlenka je dle mého názoru dobrá. Hlavní podstatou je právě to že všichni mají stejné otázky. Maturita je přeci také stejný stupeň vzdělání ať jste z kterékoliv školy tak proč by její získání mělo být někomu usnadněno? Já jsem také studentka čtvrtého ročníku a nejsem zrovna nadšená z toho že budu v této podobě maturity první, ale někdo začít musí…. A doufám že jednou bude slovo MATURITA i něco znamenat

Kristýna
05. ledna 2011

Nechápu, na co byla taková bezpečnostní opatření? Kdo by maturitu ukradl, když by tím stejně vše znehodnotil a otázky by se musely udělat znova? – PRÁVĚ ABY SE TO NEMUSELO DĚLAT NOZVA.

Pátý nesmysl…. ODEJÍT SE MŮŽE, NAPÍŠOU TO AKORÁT DO ARCHU K TVÝMU TESTU, TO NEVÍM RPOČ, ALE NESMÍŠ SI S SEBOU VZÍT SVOJÍ TAŠKU, KTERÁ JE I S VYPNUTÝM TELEFONEM PŘED TABULÍ.

JAK ČASTO CHODÍŠ NORMÁLNĚ NA ZÁCHOD???

… nechci Ti nějak brát iluze o tom, že máš stejný názor jako „všichni“ studenti, jakože tak tomu teda rozdoně není, ale mě třeba státní maturita vyhovuje. je to o tom, co pochopíš. Jasný, žz češtiny to je dost všeobecný test, než spíš čeština, ale zase je to o tom, jak umíš zpacovat informace, které načteš v knížkách, jak umíš číst mezi řádky a čeho si všimneš. Tvůj postoj k něčemu nové nechápu. Kdo by se jen trochu pokusil neidět to jen jako lytvání pěnězi (to poopírat nebudu), tak je to i způsob, jak objektivně posoudit, kdo tu maturitu mít může a kdo ne. Do teď dostávali studenti účňáků s maturitou vysvědčení jen díky tomu, že nebylo s kým porovnávat, ale mít maturitu z nástavbových oborů nebo z gymnázií je rozdíl. Nkědo má ruce, někdo hlavu a ta by to mělo být. V Česku je maturita jen papír, nic víc.A tak by to být rozhodně nemělo, chceme-li se srovnávat s Evropou.

max
31. května 2011

Státní maturita nesmysl pana Dobeše a jeho kumpánů.Ten přihlouplý Test z češtiny na to se má dcera učila 4 roky český jazyk,aby přemýšlela kdy se narodí vlčata ,nebo jestli je ten či onen muslim nebo žid ,neuvěřitelné.Ještě tam chybí otazka ,jestli je lepší pěstovat česnek za A na jaře,nebo za B na podzim.Co myslíte pane Dobeši? Ani za A ani za B je to C je lepší si ho koupit milý pane ministře,nebo Vám zasmrádne jako ty Vaše nesmysly.Akorát ty děcka stresujete a vyhazujete peníze místo aby jste je dali třeba na dětskou onkologii.Jděte se bodnout i s Vaším cermatem a myslete hlavou, proto jí máte na krku.Vás a Vaše VV tam byl čert dlužnej.

kollezu
01. června 2011

Ahoj Jsem Zuzka. Asi šprtka drobet, suďte si mě jak chcete. Ale jedno vám řeknu, byla jsem proti státním maturitám do té doby než jsem udělala generálky a dopadly mi dobře jen tak tak, protože nemám žádné logické myšlení. A tak jsem si říkala tak to snad zvládnu.A včera a dnes 1.6. 2011 jsem zkazila celou státní maturitu. A chcete vědět proč? Nejen že jsem se nemohla soustředit protože polovinu času se strávilo nějakými paragrafy a vyjmenováním státních předpisů a když jsem nevěděla jak to zaznamenat do archu, když nahoře jsou sloupce označeny písmeny A B C D E F G H a možnosti jsou označeny jak podélně tak i svisle A B C D E F G H tak mi bylo řečeno že mi nemohou říct jak se do konečného záznamového archu zaznamenává.Protože se mi udělalo nevolno a nemohla jsem si dojít na toaletu. Takže jsem zkoušku musela otipovat abych se jim namístě nepozvracela a okamžitě přepisovat a křížkovat do pitomého záznamového archu a sbalit si věci a odejít. Přišlo mi to jako naprostá kravina. Co bych asi na záchodě opsala když všechny moje věci včetně mobilu byly uschovány v učebně a já měla na sobě jen legíny a tričko obojí bez kapes, tak kde bych asi měla taháky co? A navíc jsem potřebovala na toaletu v době kdy na škole nikdo nebyl. Většina lidí se fotila venku s učiteli a druhá polovina měla praxi. Takže skvělý. To že jsem ústní udělala je mi k ničemu když jsem neudělala státní tak musím dělat ústní znovu a státní maturity budu muset dělat jako navíc bonus na jiné škole než je ta naše. Protože by to bylo nákladné je opakovat a rozeslat znovu na všechny školy, tak budu muset se tahat někam kde to ani neznám a ani nevím v kolik a kde být. Skvělý!!! Fakt děkuju pane ministře Dobeši.

Petr Homoky
01. června 2011

Zuzana Morávková: Nejvíce mě opravdu mrzí, že všechny co potřebují na záchod, berete jako zchromlý kretény a blbečky, když nevydrží při maturitách 2 hodiny nečůrat. Bohužel jsem jedním z nich. Z těch podle vás blbečků.Mám problémy s močením a záchvaty docela často, a to že má někdo problém jak tady napsala nejmenovaná kráva, že se má jít léčit k doktorovi nebo to říct učiteli nebo spolužákům… Prosím vás kde to žijete? Myslíte že to někoho zajímá. Každý mu jde jen o vlastní úspěch, znám to z vlastní zkušenosti byla jsem taky taková. Žáci od nás se do mě ještě naváží že ten test píšu moc dlouho protože oni mají chuť na oběd tak kvůli nim ani test nesmím dopsat i když mám na něj vyhrazený čas, tak musím skončit i když tento čas neuběhl. A vůbec je nezajímá, jak je tak ani učitele že máte zdravotní problém s močením, a doktor, ten vás pošle na vyšetření a zjistí že moč máte v po
řádku tak ho dál nezajímáte ani jak často chodíte ani…Takže kvůli takovýhle blbýmu předpisu jsem neudělala maturity, a opisování je pro mě tabu.Nedovolila bych si opsat maturity, protože to by už nebylo mých znalostech ale ukradení cizí práce.Bohužel je konec. Můj život už nedává smysl další zkoušku jsem nevykonala a nevidím důvod proč dál někam jít nebo něco dělat. Pokaždé kvůli těm samým potížím nastane ten samý problém.

Pozn.: Zuzana nám svůj komentář poslala bohužel na e-mail, proto je zveřejňuji sám.

Přidat komentář

© Akademos, a.s. Všechna práva vyhrazena. Další projekty: ZOO Magazín | Efektivní Učení | Logické Myšlení | Nejlepší online hry | Muž v zástěře – kuchařka nejen pro muže