I když se hrozně moc snažím najít na této generálce něco pozitivního, opravdu se mi to nedaří. Pro mě to je hrozné zklamání. Je na první pohled patrné, že v tom školy mají bordel a nevědí, co mají dělat, a to hlavně kvůli mylným informacím, které dostávají. Nevím, jestli takový zmatek byl jen na mé škole, nebo i na ostatních, ale podle mého názoru to bylo všude stejné. Chtěl bych vám tímto článkem přiblížit, jak taková generálka vypadá. Myslím si, že se to bude některým lidem hodit. Rozdělil bych celou generálku do pár tzv.“nesmyslů“, na kterých bych demonstroval nelogičnost celé generálky, potažmo celé státní maturity.
Hned zpočátku je vidět, že tým odborníků, kteří státní maturity připravovaly, neví o školství zhola nic, a ministr, který se pod tuto ohavnost podepsal, by měl taky zpytovat svědomí.
Všichni se ptají, kam se poděly ty miliardy, které už byly do státních maturit vloženy. Hned ten den, co se přivezly zkušební maturity, bylo jasné, kde se hrozně plýtvá. Dovezení zkušební maturity vypadalo, jako scéna z akčního filmu, ve kterém se převáží milióny dolarů z nějaké velké společnosti do banky. Bezpečnostní služba, která měla zbraně, za opasky teleskopické obušky a plynové granáty, s sebou nesla něco podobného, jako archu úmluvy. Laicky řečeno se jednalo o trezor. Pánové se tvářili tvrdě a přijeli černým, neoznačeným autem. Ve škole nesli tento sejf do ředitelny a dávali pozor, aby je někdo nenapadl. Komedie největšího kalibru. Pak nám náš nejmenovaný zástupce ředitele vyprávěl, že celý sejf má elektronický zámek, který je na heslo, které zná jen zástupce ředitele a ředitel sám. Toto heslo nemůže být zadáno dříve, než pár hodin před oficiálním zahájením generální zkoušky. No prostě špatný vtip a plýtvání penězi daňových poplatníku. Nechápu, na co byla taková bezpečnostní opatření? Kdo by maturitu ukradl, když by tím stejně vše znehodnotil a otázky by se musely udělat znova? Tohle bych označil za první nesmysl.
Druhý nesmysl vidím v některých pokynech pro učitele. Například pokyny pro učitele, který by byl v situaci, ve které jednoho ze studentů náhle postihl astmatický záchvat. Učitel musí nejprve požádat ostatní studenty, aby otočili své archy, na které zaškrtávají své odpovědi, přední stranou dolů, a jednotně odcházeli na chodbu. Až se učitel přesvědčí, že jsou všichni pryč a nedošlo k nějakému úniku dat, pak může postiženému studentovi pomoci. Takže nám z toho vyplývá, že studenti jsou druhořadí, hlavní je, aby nedošlo k nějakému opsání.
Třetí nesmysl je, že stát vlastní databázi studentů, která nereaguje na přestoupení studentů do jiné školy, nebo změnu v předmětu jejich studia. I proto s námi měli maturovat jedinci, kteří již od prváku na naší škole nestudují. Další nelogičnost a ukázka bordelu, který stát v této státní maturitě má.
Čtvrtý nesmysl vidím v chybných informacích pro studenty. Někteří učitelé tvrdili, že při slohu budeme mít minimální počet slov, ale i maximální. Což je opravdu nelogické. Proč by někdo měl doplatit na to, že napíše za danou hodinu více, než jiný student?! Tuto informaci ovšem vylučuje zadání, které jsme dostali, ale zase potvrzují pokyny pro učitele. „Tak co teda?“ to byla naše nejčastější otázka, na kterou nám nikdo nedokázal odpovědět.
Pátý nesmysl je určitě doba, kterou musíte strávit v učebně. Pokud jste napsali vaší práci a už byste ji chtěli odevzdat a odejít, nemůžete. Musíte zbylý čas prosedět, aby nedošlo k úniku informací. Nikdo nám nedokázal odpovědět na otázku, jak bychom tyto informace předali někam dál.
Jako nesmysl číslo šest můžeme brát zákaz chození na toaletu. Pokud se vám chce na záchod, nemáte šanci. Jestli je to opravdu akutní, můžete svoji práci odevzdat, ale již nesmíte psát a budete posláni na náhradní termín maturit. Opět aby nedošlo k úniku informací. Tohle již opravdu nechápu. Kdyby bylo omezení, například, že smíte jen jednou na záchod, tak to chápu, ale vůbec, to je podle mě proti přírodě, zvláště pak ve stresovém napětí při psaní maturit.
Pokud to chceme shrnout do pár vět, tak jsou státní maturity jedním velkým paskvilem, který by neměl existovat. Je to výplod chorých mozků, který si mezi sebou pouze zpronevěřili miliardy, které budeme dlouho splácet. Lituji každého letošního čtvrťáka, který je vystaven takovému pokusu, který nikdy neměl šanci na zdárný úspěch.
Již není potřeba psát o vládě, která vlastně tuto generálku věnovala školám, aby si zkusily potřebné papírování, ani o tom, jak se šetří, protože nejsou peníze, takže slohové práce studentů bude opravovat pouze jeden učitel. Pokud se mě chcete zeptat, jaké byly vlastně otázky u maturit, tak vám řeknu, že to byl děs, běs. Nechápu, kdo je vymýšlel, ale shluk tolika možných odpovědí, tolika úhlů pohledu, jsem neviděl ani při vektorových testech SCIA, které patří mezi velmi těžké.
Ano, jsem letošní maturat, alias pokusný králík vlády, a stání maturitu beru jako prokletí a zhoubu českého školství. Asi nejsem jediný, kdo to cítí stejně. Závěrem bych chtěl poděkovat státu, za další kravinu. Za všechny studenty ironicky: „Děkujeme!“
Fotografii „Matematický test“ sponzoruje česká fotobanka Pixmac.