Ze soboty 11. 12. 2010 na neděli 12. 12. 2010 se přechází na nové jízdní řády prostředků veřejné hromadné dopravy. V následujících řádcích popíšu ty nejvýraznější změny v jízdním řádu vlaků Českých drah.
Největší změny se provedou v hlavičkách sloupců jednotlivých vlaků. Jelikož České dráhy nedostanou dotaci na mezinárodní přepravu v kategorii EuroCity a InterCity, bude se většina vlaků kategorie EuroCity přeznačovat na vlaky typu Expres. Díky tomu budou vlaky typu Expres stát v Poříčanech, které leží na trati 011 Praha – Kolín, a dávat přednost ostatním „rychlejším“ typům vlaků. Vlaky EuroCity z Německa přes ČR do Maďarska a Rakouska zůstávají nezměněny.
Nejrozsáhlejší změny v mezinárodních jízdních řádech čekají noční spoje do Polska a Ruska, Běloruska a na Ukrajinu. Rychlík Silesia Praha – Kraków pojede jen v trase Bohumín – Kraków a rychlík Vltava bude zkrácen jen na úsek Bohumín – Moskva. Přímé vozy, především lůžkové a lehátkové, z Prahy do Varšavy, Krakova, Moskvy, St. Petergurgu, Kyjeva a z Karlových Varů do Moskvy však budou zachovány. Spoje z Prahy do Bohumína budou připojeny k jiným soupravám, např. k rychlíku Šírava (odjezd z Prahy hl.n. ve 21:17) nebo EuroNightu Slovakia (odjezd z Prahy ve 22:09 hod.).
Beze změn bude zajištěno denní spojení do Polska vlaky EuroCity Praha Praha – Warszawa, Sobieski Wien – Warszawa i Polonia Villach – Wien – Warszawa a rychlíkem Orlice Pardubice – Wroclaw.
Stabilní zůstává také rozsah mezinárodního jízdního řádu vlaků na Slovensko, do Maďarska a dále na Balkán. Rozsah změn je zde minimální. Nejčastěji se týkají vzájemné záměny odjezdů vlaků mezi sebou. pravidelná intervalová doprava např. vlaky EuroCity do Žiliny přes Valašsko i Ostravsko je však zachována. Nově tak např. EC Košičan z Prahy do Košic pojede přibližně o dvě hodiny dříve, již po deváté hodině, zatímco v jeho čase v 11:17 hod. odjede vlak Ex Detvan z Prahy do Zvolena. Vlak EC Košičan nabídne i v nadcházejícím jízdním řádu přepravu osobních aut v trase Praha – Košice. Ani u noční dopravy nedochází k zásadním změnám, a tak se cestující svezou vlakem EuroNight Slovakia z Prahy do Košic (je nově trasován přes Ostravsko). Tento spoj poveze tradiční autovozy Praha – Poprad a Praha – Košice. Zachovány jsou i další dva noční spoje, rychlíky Šírava z Prahy do Humenného a Excelsior z Chebu do Košic i různé přímé vozy mezi krajskými městy v ČR a na Slovensku.
Nejvýznamnější novinkou při cestování na sever Slovenska je každodenní prodloužení vlaku Ex Leoš Janáček až do Zvolena a ve vybrané dny se zvýšenou frekvencí, například na začátku prázdnin, o Vánocích a Velikonocích, prodloužení vlaku Ex Hradčany Praha (odj. 15:17)– Žilina až do Košic, kam přijede ve 23:15 hod.
Přibližně dvouhodinový interval vlaků EuroCity je zachován také na trase Praha – Brno – Bratislava s pokračováním většiny spojů dále do Budapešti. V případě vlaku EC Avala bude zachováno přímé denní spojení Prahy s Bělehradem. I zde, podobně jako u severní trasy, dochází při zachování dvouhodinového intervalu k některým záměnám času odjezdů u jednotlivých spojů. Např. EC Jaroslav Hašek Praha – Budapešť pojede nově o cca 2 hodiny později (odj. z Prahy hl.n. v 9.39), zatímco spoj EC Slovan Praha – Bratislava vyrazí nově o cca 2 hodiny dříve (odj. z Prahy hl.n. v 7:39). Novinkou je opětovné zavedení velmi rychlého ranního spojení Bratislavy s Prahou vlakem SC Slovenská strela, který bude veden jednotkou pendolino a nabídne o cca 20 minut rychlejší spojení obu metropolí než běžné vlaky EuroCity na této trati. Doba jízdy bude přibližně 3 a ¾ hodiny. Pendolino se bude vracet z Prahy do Bratislavy večer. Zrušen bude sezónní noční rychlík Amicus. Přímé vozy z Prahy do Budapešti budou nově vedeny rychlíkem Praha (odj. 23:10) – Pardubice, kde budou připojeny ke spoji EN Metropol. Druhou novinkou v tomto směru bude prodloužení vlaku EC Moravia Bohumín – Nové Zámky/Bratislava až do Budapešti. Spoj poveze také přímé vagóny z Varšavy přes Bohumín a Břeclav na Slovensko a do Maďarska. Novinkou bude také rychlík Nesebar, který bude v letní sezóně od konce června do začátku září jedenkrát týdně spojovat Prahu s bulharským Burgasem a řeckou Soluní (Thessaloniki). Ve vlaku budou zařazeny lůžkové a lehátkové vozy a vozy 2. třídy
Jízdní řád 2011 v dálkové vnitrostátní dopravě je charakterizován optimalizací nabídky bez výrazných koncepčních změn, podobně jako je tomu u mezistátních spojení. V některých případech byly doplněny chybějící vlakové spoje, v jiných je obvykle jen částečně omezena jízda některých vlaků vedených v přepravním sedle. Toto omezení se většinou týká jen vybraných dní v týdnu, kdy je menší zájem o cestování, a tyto spoje tak pojedou 5× nebo 6× v týdnu proti současnému celotýdennímu provozu. U řady spojů došlo k drobným časovým posunům v časech odjezdů a příjezdů, například vlaky EC, IC a Ex budou z Prahy hl.n. ve směru na Olomouc nově odjíždět v 17. minutu (nyní v 11. minutu), naopak vlaky SC Pendolino odjedou z Prahy o 13 minut dříve, nově ve 13. minutu lichých hodin (dosud v 26. minutu).
Vzhledem k neobjednání nebo omezení některých rychlíků na trati Praha – Nymburk – Hradec Králové, ke kterému dochází na základě požadavku Ministerstva dopravy, dojde k drobným posunům odjezdů vybraných osobních vlaků v úseku Lysá nad Labem – Nymburk hl.n. na trati 231 Praha – Nymburk – Kolín. Cílem je zajistit v Lysé nad Labem přípoj mezi vlaky Ústí nad Labem západ – Lysá nad Labem a Praha Masarykovo nádraží – Lysá nad Labem – Kolín. První ranní zrychlený osobní vlak z Kolína (odj. 4:59) do Prahy bude nově veden na základě žádosti společnosti ROPID do stanice Praha hl.n. (6:19), odkud bude pokračovat do Benešova u Prahy. Vzhledem k malému využití nepojede osobní vlak z Nymburka hl.n. do Lysé nad Labem v 7:31. Nově nepojede kromě pátku a soboty ani poslední osobní vlak z Kolína do Milovic mezi Nymburkem a Lysou nad Labem.
Na trati 014 Kolín – Ledečko budou nově nasazeny na zhruba 80 % spojů modernizované, částečně nízkopodlažní jednotky Regionova, které zvýší cestovní komfort.
Na trati 061 z Nymburka do Jičína pojede v ranní špičce pracovních dní (kromě školních prázdnin) nový zrychlený osobní vlak (Os 15830) z Kopidlna v 7:27 do Nymburka hl.n. (příj. 7:59). Cestujícím tak vzniká nové rychlé spojení do Nymburka k vlakům do Prahy. Osobní vlak do Nymburka, který v pracovní dny odjížděl z Křince v 7:53 (Os 15602), jede nově z Křince celotýdenně až v 8:27, do Nymburka hl.n. přijíždí před devátou hodinou ranní k přípojům do všech směrů. Poslední večerní vlaky mezi Městcem Králové a Křincem budou nově v obou směrech prodlouženy o úsek Nymburk hl.n. – Křinec. V Nymburce budou zajištěny přípoje do a ze všech směrů.
Na trati 062 Křinec – Chlumec nad Cidlinou dochází k drobným úpravám. Osobní vlak do Nymburka, který v pracovní dny odjížděl z Městce Králové v 7:31 (Os 15602), pojede nově z Městce Králové celotýdenně až v 8:03 (nově tak má i v pracovní dny přípoj od Chlumce nad Cidlinou), do Nymburka hl.n. přijíždí před devátou hodinou ranní k přípojům do všech směrů.
Trať 235 Kutná Hora – Zruč nad Sázavou: V sobotu, když nejede rychlík R 915 (Praha 17:00 – Jihlava 19:24), nově pojede osobní vlak z Kolína (17:53) do stanice Kutná Hora město (18:10). Stávající večerní vlak, který doposud odjížděl z Kolína do Zruče nad Sázavou ve 22:22, pojede na základě požadavků obcí o 19 minut dříve, tj. už ve 22:03. Tento spoj odjede ihned po přípoji rychlíkem od Prahy a pojede pouze do Kutné Hory města (22:21). Do Zruče nad Sázavou pojede vlak pouze z Kutné Hory hl.n. až ve 23:01 jako přípoj od R 911 z Prahy. Nově bude zaveden večerní osobní vlak z Kutné Hory města (22:49) do Kutné Hory hl.n. (22:55), který pojede jako přípoj na rychlík R 911 do Čáslavi a Havlíčkova Brodu.