Na plátna českých kin se v rámci přehlídky filmů Projekt 100 po téměř šestnácti letech vrací kultovní britský snímek režiséra Davida Boyla Trainspotting. Děj filmu se odehrává na konci 80. let ve skotském Edinburghu a jeho hlavními hrdiny je čtveřice mladých narkomanů, jejichž hlavní náplní života je sehnat další dávku.
“Mít možnost vybrat si život, vybrat si práci, vybrat si kariéru, vybrat si rodinu, vybrat si zasraně velkou televizi, vybrat si myčky, auta, přehrávače kompaktů a elektrický votvíráky na konzervy. Vybrat si jídlo bez cholesterolu, zdravotní pojištění, pravidelný splátky úroků z hypotéky, vybrat si první dům, vybrat si přátele. Vybrat si víkendovej vohoz v barvě kufru, vybrat si sedací soupravu na splátky v síti posranejch prodejen. Vybrat si sám sebe a v neděli ráno žasnout, kdo do prdele seš, vybrat si dřepění na gauči a čumění na oblbující soutěže, co ti vygumujou mozek, cpát si do huby ty hnusný sračky z bister. A na konci toho všeho pěkně zplesnivět, pochcávat se v ubohým domku a bejt pěkně na obtíž sobeckejm zmrvenejm spratkům, který si zplodil, aby tě nahradili. Vybrat si budoucnost, vybrat si život. Ale proč bych měl něco takovýho udělat? Rozhod jsem se nevybrat si život, ale něco jinýho. A důvody? Žádný důvody nejsou. Kdo potřebuje důvody, když má heroin?”
Těmito slovy začíná dnes již kultovní britský snímek Trainspotting z prostředí skotské drogové scény 80. let, jehož hlavní protagonisté se snaží revoltovat proti bezútěšnému konzumnímu stylu života únikem do světa drog a jiných závislostí.
Mimořádně úspěšný film Dannyho Boyla (režisér oscarového snímku Milionář z chatrče), natočený v roce 1996 podle stejnojmenné knižní předlohy Irvina Welshe, poprvé vstoupil do českých kin 17. října 1996. Díky vysoké návštěvnosti se zde udržel více než rok a půl. Snímek se nyní po téměř šestnácti letech znovu vrací na česká plátna v rámci přehlídky filmů Projekt 100, která se v květnu zaměří na kultovní filmy 90. let.
Děj se odehrává koncem 80. let ve skotském hlavním městě Edinburghu zasaženém hospodářskou krizí. Realisticky zachycuje bezútěšnost, všednost, šeď, konzum společnosti a absenci naděje a perspektivy pro hlavní hrdiny „ztracené“ generace, jejichž životní cíle povětšinou nepřesahují sehnání další dávky.
Čtveřice mladých narkomanů Marc (Ewan McGregor), Spud (Ewen Bremner), Sick Boy (Jonny Lee Miller) a Tommy (Kevin McKidd) si takový život dobrovolně vybrala ve snaze uniknout před onou zdánlivou beznadějí všedního života. V jejich poněkud svérázné revoltě jim směle sekundují parťáci Begbie (Robert Carlyle), notorický násilník, a lolitka Diane (Kelly MacDonald).
Hlavní linii filmu tvoří vyprávění Marca, který se opakovaně točí na spirále shánění peněz a dávky, aplikace, rauše, odvykání a halucinogenních stavů. Příběh současně sleduje i ostatní postavy, jejichž hlavní životní náplň se od té Marcovy příliš neliší. Liší se pouze osudy jednotlivých postav, a tak zatímco třeba Tommy záhy po zahájení svého narkomanského života umírá, Marc se rozhodne s drogami nadobro skoncovat a stát se „normálním“ člověkem, což na konci filmu uzavírá slovy:
„Vyberu si život, už se na to těšim, budu stejnej jako vy. Práce, rodina, zasraně velká televize, myčka, auto, přehrávač kompaktů, elektrickej otvírač na konzervy, dobrý zdravý, nízkej cholesterol, zubní pojištění, hypotéka, první dům, víkendovej oblek, zavazadla, sedací souprava, ‚Udělej si sám‘, soutěžní pořady, blafy z bistra, děti, procházky v parku, práce od devíti do pěti, dobrej v golfu, mytí auta, vybírat svetry, rodinný Vánoce, penzijní index, daňová úleva, čištění střev, přežívat a vyhlížení dne, kdy umřu…“.
Přestože jde o vážné téma, snímek nevyznívá nijak tragicky, nemoralizuje, nepůsobí černobíle, zachovává si nadhled, nenudí, běží svižně, místy šokuje a způsobuje lehkou nevolnost, ale kromě dramatických a vypjatých scén v něm najdeme i notnou dávku černého humoru a sarkasmu. Surovou atmosféru filmu pak kromě surrealistických scén a svižného střihu skvěle podtrhuje i dobová hudba Underworld, Blur, Primal Stream či Lou Reeda. Boylův film zkrátka baví od začátku do konce. Od 3. května jej můžete zhlédnout v kině Světozor, Aero či Modřanském biografu.