• Magazín
  • Čtenářský deník
  • Maturitní otázky
    • Magazín
    • Čtenářský deník
    • Maturitní otázky

Nahlížíme do literární agentury Mám talent

25. února 2014 Blanka Trávníková Vzdělání a kariéra

Literární agentura Mám talent Mgr. Markéty Dočekalové je vynikajícím počinem pro všechny nejen začínající autory. Vedle profesionality a široké nabídky spolupráce ze strany redakce se vloženým textům dostane názoru i od ostatních registrovaných uživatelů. Na svoje si přijdou i ilustrátoři a grafici.

Foto: jeffrey james pacres (flickr.com)

Většina lidí zná v Česku pojem „literární agent“ především z filmů či životopisů zahraničních spisovatelů, ale v praxi se s tímto povoláním nesetkala. A důvod? Ten je jednoduchý, v Česku je tato profese téměř opomíjena. Máme tu jedno nakladatelství vedle druhého, knihkupectví jakbysmet, ale literárního agenta aby pohledal. Naproti tomu v zahraničí jsou literární agentury běžným jevem a jejich spolupráce s nakladatelstvími na denním pořádku.

Světlou výjimkou je u nás nedávný počin televizní scénáristky a spisovatelky Mgr. Markéty Dočekalové, majitelky literární agentury Mám talent vzniknuvší roku 2012. První úspěch zaznamenala agentura hned první rok, kdy podepsala deset nakladatelských smluv, a to převážně na autorské prvotiny.

Mgr. Markéta Dočekalová vede kurzy tvůrčího psaní a vyučuje na Univerzitě J. A. Komenského a v Praze na FAMU. Na pultech knihkupectví najdete kromě tří dílů Tvůrčího psaní pro každého i několik dalších knih. Více se dočtete také na stránce Tvůrčí psaní.

zdroj: Mgr. Markéta Dočekalová

zdroj: Mgr. Markéta Dočekalová

Prvně bych ráda poděkovala Mgr. Markétě Dočekalové za poskytnutí rozhovoru pro Zapni mozek.

Literární portál Mám talent původně vznikl jako projekt Euromedia Group, který jste posléze převzala a přetvořila v stejnojmennou literární agenturu. Jak jste se k této spolupráci dostala a v čem spočívala ona pozdější změna?
Nakladatelství Euromedia Group se před časem rozhodlo založit portál a stejnojmenný projekt MÁM TALENT, který si kladl za cíl vyhledávat literární talenty. Protože patřím v ČR k nejznámějším lektorům tvůrčího psaní a byla jsem první, kdo tady vůbec kurzy tvůrčího psaní začal nabízet, a také proto, že jsem autorkou velmi úspěšné třídílné učebnice Tvůrčí psaní pro každého, oslovilo mě nakladatelství, abych se stala takovým garantem celého projektu. Mým úkolem bylo zajišťovat zajímavý obsah na portálu a pročítat texty autorů zveřejněné na portálu. Z nich jsem vybírala ty, které jsem považovala za slibné a literárně zdařilé a předávala jsem je do nakladatelství. Tam moje role končila.

Po roce a půl fungování projektu se však ukázalo, že nakladatelství nemělo dostatek volných kapacit, aby se těmi předanými rukopisy vůbec zabývalo. Rozhodlo se projekt ukončit, ale všem bylo líto literární portál zrušit. Přece jen do něj mnoho lidí vložilo spoustu energie i nápadů a zejména času. Nakladatelství mi tedy nabídlo portál k odkoupení. Dlouho jsem to zvažovala, protože jsem si říkala, co budu dělat s tak velkým portálem? Jen samotný provoz není vůbec levnou záležitostí a projekt sám nevydělával nic. Nakonec mne napadlo, že bych mohla projekt přetvořit v literární agenturu zaměřenou na vyhledávání literárních talentů a portál k tomu používat. Rozhodla jsem se to zkusit a stala jsem se majitelkou jak portálu, tak i ochranné známky MÁM TALENT.

Hlavní rozdíl oproti fungování projektu v minulosti je ten, že teď fungujeme jako literární agentury kdekoliv jinde ve světě. Hledáme talenty a nabízíme jim agenturní zastupování. Naším úkolem je hledat pro díla autorů, které zastupujeme, nakladatele. A samozřejmě se staráme autorům o to, aby jejich smlouvy byly v pořádku, aby jejich honorář za knížku odpovídal situaci na trhu, aby nepodepisovali nevýhodné smlouvy apod. Spolupracujeme přibližně s dvacítkou nakladatelství a snažíme se tento počet stále rozšiřovat. Za první rok naší činnosti jsme uzavřeli smlouvy na 10 knížek a momentálně zastupujeme asi 60 talentovaných autorů.

Přemýšlela jste nad vlastní literární agenturou ještě před spoluprací s Euromedia Group? Jaké cíle jste agentuře vytyčila do budoucna? Plánujete nějaké změny?
Nikdy jsem nad něčím takovým nepřemýšlela. Ani ve snu mne nenapadlo, že bych kdy mohla být literární agentkou a ještě k tomu vlastnit jeden z největších literárních portálů na českém internetu.

Pokud jde o cíle, tak jsou postupné a logické. Nejdříve bylo nutné vytvořit stabilní redaktorský tým a zaběhnout v agentuře určité standardy, aby to zkrátka začalo fungovat. Pak následovalo navazování spolupráce s nakladatelstvími. A průběžně samozřejmě vyhledávání kvalitních rukopisů.

Do budoucna chceme ještě více rozšířit okruh nakladatelství, se kterými pravidelně spolupracujeme, a také bych ráda ještě trochu rozšířila redaktorský tým. To všechno vyžaduje čas. Chceme o sobě také dávat vědět, a to nejen nakladatelstvím, ale také autorům. Bohužel toto není zrovna oblast výnosného byznysu, tak musím hodně zvažovat, co si dovolit můžeme a co už nikoliv. Předpokládám, že první dva roky života agentury budou plné změn, protože se vše teprve rodí, věci i procesy si zkoušíme a testujeme, co nefunguje, to zatracujeme a zase hledáme nové cesty apod.

Profese literárních agentů byla v Česku doposud opomíjena. Jak byste tuto skutečnost vysvětlila?
Za prvé tu nemáme tradici. V zahraničí je běžné, že autor se věnuje psaní a obchod za něj dělá jeho literární agent. Ten se mu stará o obchodní záležitosti, o smlouvy, o honoráře apod. Za druhé jsme malá země, a pokud agent nezastupuje autora typu Viewegh, tak to není ani trochu finančně zajímavé.

Kupeckými počty si může každý spočítat, že to není ani na uživení. Jen pro představu: Průměrná úspěšná prvotina se prodá za první rok v počtu 3000 kusů. Průměrná cena takové knížky bývá kolem 200,-Kč po odpočtu DPH. Z této ceny má autor průměrný honorář 10% (když má schopného agenta, který mu takový honorář umí domluvit, jinak má méně). Má tedy 20,-Kč z každé prodané knihy. Celkem tedy autor získá průměrně 60 tisíc korun. Z této částky má naše agentura provizi 18% tedy 10 800,-Kč. To je hrubý příjem z jedné úspěšné prvotiny za rok. Ne každá prvotina je úspěšná, samozřejmě. A teď si uvědomte, že musím zaplatit nejen provoz portálu, ale také práci redaktorům, kteří rukopisy pročítají a vyhledávají ty talentované autory, práci literárním agentům, kteří díla nabízejí a hledají nakladatele, práci právníkům, kteří kontrolují smlouvy apod. Zatím nemáme žádné kanceláře, protože na pronájem prostor žádné finance nezbývají. Pracujeme přes internet a každý ze svého vlastního domova. A není to tak dlouho, co redaktoři pracovali téměř zdarma. Na prvotinách se dají vydělat slušné peníze jen tehdy, pokud se vám povede takový zázrak, jako byl Harry Potter apod. Do takového dobrodružství se lidem moc jít nechce.

V prvním roce činnosti podepsala agentura 10 nakladatelských smluv. V jakém poměru jsou zaslané rukopisy k posouzení oproti těm, jež jste sami vybrali z vložených textů registrovaných uživatelů?
Zatím jsme příliš nezvládali vybírat na webu. Většina rukopisů nám přímo chodila do agentury emailem. Šlo tedy o přímé oslovení. Bylo jich tolik, že všichni redaktoři měli plné ruce práce a na nějaké hledání na portálu už nezbýval čas. To chceme do budoucna zlepšit. Ovšem na druhou stranu, portál má svůj hlavní smysl zejména v tom, že u nás mohou začínající autoři publikovat a získávat zpětnou vazbu na svá díla od návštěvníků portálu. O to jde v prvé řadě. Zpětná vazba je pro autora zásadní. A druhý důležitý smysl je i v informacích. Nabízíme zdarma právní poradnu zaměřenou na autorské právo, poradnu pro český jazyk, odborné rady apod.
Mám talent zastupuje mj. slovenskou autorku Eriku Jarkovskou, kdy se podařilo vydat knihu v elektronické podobě na Slovensku. Jak to v současnosti vypadá s literárními agenturami na Slovensku?
Nemám zatím osobní zkušenost s literárními agenturami na Slovensku.
Součástí portálu jsou rubriky Video a Grafika. Proběhla v těchto oblastech již nějaká spolupráce s autory vložených příspěvků? Jak to vidíte do budoucna?
Neproběhla. A nemyslím, že by se cokoliv do budoucna chystalo. Pokud by si ale některé nakladatelství na našem portálu vybralo šikovného grafika nebo autora videa, rádi ho podpoříme a kontakt předáme. Víme, že k nám na portál zástupci nakladatelství skutečně chodí a není jich vůbec málo. Stejně tak se už několikrát stalo, že nás oslovila redakce časopisu, která chtěla publikovat básničky, povídky nebo pohádky našich autorů, tedy těch, kteří na portálu publikují. Takže i to je pro autory pozitivní.
Obecně platí, že úspěšná kniha je zlomek talentu a spousta dřiny. Jak je to ale s lidmi v praxi? Setkáte se i s takovými, kteří jsou přesvědčeni, že napíši bestseller aniž by po sobě text vůbec četli, či je více těch, kteří stojí nohama na zemi?
Opravdu to chcete slyšet? Svět je plný grafomanů, bohužel. Autoři nestojí nohama na zemi. Alespoň většina rozhodně ne. Myslí si, že jejich výtvor je geniální a že jim redaktor nerozumí. Cítí se často nepochopeni a nechtějí naslouchat radám. Takoví nás ale nezajímají a rozhodně s nimi nechceme ztrácet čas. Nás zajímají talentovaní a pracovití autoři, kteří vědí, že úspěch stojí hodně dřiny. Takovým můžeme hodně pomoci. Podle našeho odhadu jich jsou asi 4% z celkového počtu začínajících autorů, kteří chtějí tzv. prorazit.
Koncem roku 2013 byly zpoplatněny posudky rukopisů. Jaký měla tato změna vliv na množství přijatých textů?
K našemu velkému překvapení žádný. Chodí nám stále stejný počet rukopisů. Povedlo se však docílit toho, že už nám nechodí rukopisy těch autorů, kteří to pojímali jako loterii a nemysleli to vůbec vážně. Naši redaktoři věnovali jejich rukopisům čas a oni ani nechtěli vědět, jaké vlastně dělají při psaní chyby. Těchto autorů jsme se chtěli zbavit a to se podařilo. Teď se spíš ozývají autoři, kteří chtějí vědět, kde mají slabiny. A to je moc príma.
Nakladatelstvím běžně leží na stolech desítky rukopisů, které nikdo nestíhá číst. Obrací se na Mám talent s žádostí o posudek i sami nakladatelé?
Ano, obrací. S nakladatelstvím Mladá Fronta například již v tomto ohledu pravidelně spolupracujeme. Budeme velice rádi, když se ozvou další.
Poslední dobou se rozmohly e-knihy. Nelze jim upřít praktičnost v mnoha ohledech, avšak je jen otázkou času, než se ta či ona kniha objeví na některém internetovém uložišti volně ke stažení. Jak se na to díváte vy?
Vadí mi nelegální stahování hudby i filmů, stejně jako kradení čehokoliv jiného, včetně knih. Slyšela jsem, že naši zemi dokonce vývojáři velice rádi používají pro testování, co jejich softwarová ochrana vydrží. Když to prý neukradnou Češi, tak vydrží. Jestli to je pravda, tak je to hrozné. Lidi tu nemají vztah k duševnímu vlastnictví. Nectí ho. Nejsem technicky znalá natolik, abych uměla posoudit, jak složité je nelegálně stáhnout nějakou elektronickou knížku. Upřímně doufám, že to tak snadné není. Ale za to nemohou elektronické knihy, to je přece naprosto úžasný vynález. Za to může špatná morálka. Myslím, že by se ani tak nemělo investovat do ochrany elektronických knih před ukradením, ale spíš do dětí, do budoucích generací, aby jejich morálka byla už jinde. Aby pro ně nelegální stahování čehokoliv prostě nebylo normální. Aby to pro ně byl stejný zločin, jako ukrást auto.
 Do budoucna přeji Mám talent mnoho úspěchů na českém i zahraničním trhu. 
 Děkuji za celý náš agenturní tým! 
Udělej nám radost a sdílej dál!<br>Email this to someone
email
Share on Facebook
Facebook
0Tweet about this on Twitter
Twitter
Mohlo by tě taky zajímat
Další článek v kategorii Vzdělání a kariéra

Přihlášky k jarnímu termínu maturitní zkoušky se odevzdávají nejpozději 2. prosince

Komentáře
Radka Zavadilová
21. července 2014

Zajímavý článek o zajímavém projektu. Literární agenti se u nás nenosí, tak je skvělé, že něco takového funguje.
Nicméně mé oko vytrénované po zkoušce z morfologie (studuji editorství na UP v Olomouci) si všimlo chyby v přechodníku hned v úvodu článku. Nehledáte korektora?

Přidat komentář

© Akademos, a.s. Všechna práva vyhrazena. Další projekty: ZOO Magazín | Efektivní Učení | Logické Myšlení | Nejlepší online hry | Muž v zástěře – kuchařka nejen pro muže