Práce v médiích je snem mnoha mladých lidí. I když je to práce náročná a vyžaduje plné nasazení a zaujetí, je taky velice zajímavá, pestrá a často i dobře finančně ohodnocená. Dobrou přípravou je praktická mediální škola.
Média nás propojují, zprostředkovávají komunikaci, informují nás a baví naše unavené mozky. Všechna média – tisk, rozhlas, televize a internet – potřebují šikovné tvůrce, kteří vyrobí nové a čerstvé produkty pro jejich věčně hladové diváky a čtenáře.
Chcete být úspěšní mediální autoři? Pak musíte zvládnout dvě věci: zajímat se, ptát se a hledat odpovědi; a umět psát, kreslit, fotit, natáčet – cokoliv z toho, ideálně více najednou. “Obsah i řemeslo se lze naučit, nikdo není novinářem od narození. Chce to jen chuť a energii,” říká k tomu zástupkyně ředitele Vyšší odborné školy publicistiky Jolana Dvořáková.
Do médií je nejlepší vyrazit již s nějakým vzděláním a se zkušeností. To lze získat buď na univerzitách, kde je studium více teoretické, nebo na prakticky zaměřených profesních školách, kde si vše od začátku zkoušíte naživo.
“Na Vyšší odborné škole publicistiky pojímáme studium žurnalistiky a publicistiky jako praktickou tvorbu mediálních výstupů, komunikaci s publikem a publikování obecně,” uvádí Dvořáková. Studenti od prvního ročníku tvoří obsah nejenom masových médií (novin, časopisů, rozhlasu, televize, internetového zpravodajství), ale také zájmových a sociálních médií (blogy, magazíny, sociální sítě, diskuzní fóra) a v dnešní době velmi rostoucích institucionálních médií (firemní tiskoviny, firemní weby, cílené firemní komunikace).
“Seznámíme vás s tím, jak fungují skutečné redakce či týmy, pak vás ‘hodíme’ do vody a vy se pomalu učíte plavat,” říká zástupkyně Dvořáková. “Vyzkoušíte si psaní, editování a tvorbu článků, ale projdete i audiovizuálním kolečkem: fotíte, natáčíte, stříháte, nahráváte, moderujete a domlouváte produkční věci. Tím pádem poznáte, co vám vyhovuje, co vás baví a k čemu máte větší vlohy: to pak rozvíjíte ve studijních specializacích.”
A studentský pohled? „V letním semestru mě nejvíc zaujaly výstavy s Václavem Vokolkem. Nejenom, že jsme něco viděli, ale pak jsme o tom psali a dostali jsme zpětnou vazbu,“ říká studentka prvního ročníku Tereza Nováková. „Náročné bylo dokončení tištěného špíglu našich vlastních novin, které jsme v týmu od začátku až do konce vyráběli. Byla jsem šéfredaktorka, a když chcete dělat noviny pořádně, se všemi schůzkami, poradami, editováním a grafickým zpracováním to není jen tak.“
Studium praktické školy se neobejde bez odborných praxí. “Na praxích v reálných redakcích jenom nestínujete, ale rovnou tvoříte a publikujete. A také získáváte zkušenosti a kontakty, a mnohdy i svou první práci,” dodává Dvořáková.
Kým se můžete díky studiu VOŠP stát? Textaři, redaktory, moderátory, kameramany, zvukaři, střihači, fotografy, píáristy, copywritery, brandžurnalisty, content marketéry. Absolventi školy jsou úspěšní a najdete je na nejrůznějších pozicích mediálního světa – od redakcí České televize a Českého rozhlasu přes deníky, online servery a týdeníky až po PR a komunikační agentury.
Pokud toužíte po titulu, pak si můžete Bc. dodělat na některé z partnerských vysokých škol. Ale v médiích se na tituly nehraje, buď umíte, nebo neumíte.