Bezpečnost cyklistů je stále velmi diskutovaným tématem. Obzvláště při pádu z kola je důležitá ochrana hlavy a krční páteře, protože jejich poranění může být neslučitelné se životem. Cyklistická helma je u nás povinná pouze pro děti a dorost, dospělí ji dle zákona nosit nemusí, a proto se stále setkáváme na silnicích s cyklisty, kteří hazardují se svými životy a mnohdy se ocitají ve velmi nebezpečných situacích.
Švédské návrhářky Terese Alstin a Anna Haupt však přišly s revoluční novinkou, jelikož vytvořily koncept cyklistického airbagu. Samy jsou zastánkyněmi toho, že cyklistika by měla představovat volnost, a to nejen v pohybu, ale i co se vybavení týče. A chápou tedy, že mnoho lidí nechce mít na hlavě neforemnou helmu, v které se jim potí hlava nebo ničí účes. Jsou si samozřejmě vědomy i hrozící nebezpečí, které může cyklisty na jejich vyjížďkách potkat, a proto vyvinuly nafukovací helmu, která funguje na podobném principu jako airbag v autě.
Náčelník boří mýty
Švédské designérky pojmenovaly svůj vynález Hövding, což v překladu znamená náčelník. Nafukovací helma je revoluční v tom, že není vidět, při jízdě je ukryta v límci bundy a nafoukne se až ve chvíli, kdy cyklistovi hrozí nebezpečí. Hövding tak představuje pokrok v bezpečnosti cyklistiky se zachováním osobitého stylu každého cyklisty.
Jak to funguje
Technické zpracování nafukovací helmy je podobné airbagům v autě. Airbag je vybaven citlivými pohybovými čidly, akcelerometry na bázi mikrotechnologie a při srážce s automobilem nebo pádu na zem se aktivuje ochranný štít a během 0,1 vteřiny dojde k vypuštění dávky hélia, které je ukryto v malé nádrži, a k nafouknutí airbagu a tím k obklopení hlavy. Airbag vydrží nafouknutý několik vteřin, takže zvládne i více dopadů. Poté se začne sám vypouštět. Airbag je vybaven plastovou krabičkou, která zobrazuje stav baterií a v případě jejich vybití dojde ke zvukové signalizaci a upozornění prostřednictvím blikajících diod. Součástí je také micro USB port, který usnadní nabíjení. Airbag se zapíná i vypíná v přední části límce pomocí klasických tlačítek ON/OFF.
Simulace byla úspěšná
Samozřejmostí bylo také testování helmy Hövding v simulačních laboratořích. Nafukovací helma byla testována na figuríně, do které najíždělo vozidlo z nejrůznějších směrů rychlostí až 20 km/hod. Na projektu se podíleli také specialisté na zranění hlavy, aby byla dodržena opravdu co největší bezpečnost.
A co cena
Pokud chcete dbát o své zdraví a nechcete používat klasickou cyklistickou helmu, můžete vyzkoušet tuto převratnou nafukovací helmu. Investovat do ní budete muset zhruba 7 tisíc korun.