Akční ikony 80. let Jean-Claude Van Damme, Dolph Lundgren a Scott Adkins se sešli v snímku Universal Soldier: Day of Reckoning. Jedná se již o šestý film ze světa univerzálních vojáků, který tentokrát zrežíroval John Hyams. Dočkáme se především akčních scén a zase jen akčních scén.
Loňský snímek Universal Soldier: Day of Reckoning získal podtitul Universal Soldier: A New Dimension připojený k 3D verzi filmu. Jedná se již o šestý snímek ze série univerzální voják. Poprvé mohli diváci do tohoto světa nahlédnout roku 1992 prostřednictvím snímku s názvem Univerzální voják. Režii tehdy dostal na povel Roland Emmerich a výsledkem bylo poměrně zdařilé sci-fi. Na dalších filmech ze série se již nepodílel. Následující filmy dopadly mírně řečeno hrozně a je až zarážející, že je ještě někdo ochotný tyto snímky financovat. Mírným zvratem je loňský Universal Soldier, oproti ostatním s nepatrně lepším hodnocením ze strany diváků.
V prvních pěti minutách loňského Universal Soldier (režie John Hyams) se poměrně neoriginálně dočkáme smrti manželky a malé dcerky hlavní postavy Johna (Scott Adkins) a to přímo v jeho vlastním domě. Začátek je velice nepřesvědčivý a emoční scény působí poměrně nereálně. Jak lze předpokládat, nastává zhroucení, opětovné posbírání sil a touha po pomstě a zabíjení.
Adkins se své role vzhledem k poměrům filmu zhostil ucházejícím způsobem a protože každý správný svalovec a kladný hrdina u sebe musí mít něžné pohlaví, dostal do party Mariah Bonner v roli barové tanečnice Sarah. Tuto dekoraci za sebou John vláčí z jedné scény do druhé.
Tradičně nechybí ani Jean-Claude Van Damme a Dolph Lundgren, jenž si vystřihli záporné role. Ve scénáři jim bylo vyčleněno velice málo místa a tak se oba ve filmu objeví jen několik minut.
Psychicky vypjaté momenty jsou hned od začátku filmu dokreslovány pro oči diváka velice nepříjemně rychlým blikáním obrazu vhodným pro vznik bolesti hlavy a podkresleny mechanickým hmyzím bzukotem, který se po chvíli jeví otravně. Soundtrack je spíše sporadický a tak některé scény zejí tichem, které si divák snadno uvědomí.
Film je až zbytečně brutální a krvavý. Kamera se neodvrací od useknutých prstů, chodidla ba ani zmasakrovaného těla či přehnaně hlubokých ran.
Aby toho nebylo málo, tvůrci do scénáře zapojili i vládu a mnoho dalších prvků, které do děje vnáší zdánlivě široký záběr do světa univerzálních vojáků. V praxi však vznikl nepřehledný guláš kolem několika málo postav. Dialogy se samozřejmě neobejdou bez debat ohledně existence zbraní/univerzálních vojáků. Co si ale budeme povídat – jedná se o film akční, takže hlubokomyslné filozofické debaty nečekejte.
Vše se tak nějak akčně vleče a téměř se nedočkáme nečekaného zvratu či výrazného vyvrcholení dějové linie.
Nový Universal Soldier bych shrnula jako lehce nudící podprůměr, který má smysl shlédnout především pro fanoušky akčních hrdinů 80. let století minulého.