Daniel Craig se potřetí vrací jako agent 007 s povolením zabíjet. Jeho hledáček se tentokrát zaměří na vychytralého šílence a bývalého agenta MI6, který se chce pomstít své bývalé šéfové „M“. Skyfall nám přináší nového Bonda, který má také své limity.
James Bond se za ty roky stal ikonou tajného agenta, jehož rovnice se skládá z extrémních akcí, elegance a nemalé řady krásných žen, které by mu mohl závidět i Hugh Hefner. Zkrátka jsme si zvykli na agenta, který je nezranitelný, dokáže si poradit v každé situaci a ochrana Jejího Veličenstva je pro něj na prvním místě.
Ti, kteří by čekali, že Skyfall pojede ve stejném stylu, se spletli. Nového Bonda si vzal do parády režisér Sam Mendes, který se rozhodl vyzkoušet neochvějnost skalních fanoušků a možná i k tomuto kultu přivést ty, kteří nad agentem MI6 již dávno zlomili hůl.
Skyfall se v prvních minutách představí jako typická, akcí nabitá Bondovka. MI6 přichází o drahocenný disk, který ukrývá pravou totožnost řady agentů z celého světa a Bond (Daniel Craig) zloděje neúspěšně pronásleduje přes celý Istanbul. Po nevydařené misi hlavní hrdina mizí a je prohlášen za mrtvého.
Zpět do akce se Bond vrací až po několika měsících, a to tehdy, když zjistí, že jeho šéfové “M“ (Judi Dench) a celému oddělení MI6 teče do bot. Agentura je pod útokem neznámého hackera a společnost si klade otázku, zdali jsou tajní agenti s povolením zabíjet v dnešní době přežitek či nikoliv.
Mezitím se Bond vydává po stopách ukradeného disku. Ty ho zavedou k bývalému agentovi Silvovi (Javier Bardem), který ve své době patřil k absolutní špičce, dokud jej nezradila samotná “M“. Díky tomu se Silvo stává pomstychtivým šílencem, který chce vidět “M“ mrtvou.
Tím se celý film přehoupne do druhé půle, která se značně odklání od zajetých kolejí. Nejde jen o to, že Bond už není v kondici jako dříve. Jeho výsledky ve střelbě a celková fyzička znatelně ztratily ze svého lesku a důvěra v “M“ je mírně otřesena.
Právě kolem “M“, která se stala neodmyslitelnou částí nových bondovek, se točí celý příběh. Těžká rozhodnutí z minulosti opět vyplouvají na povrch, její post v MI6 je ohrožen a v patách má vychytralého šílence. Bez Bondovy pomoci z toho rozhodně nedokáže vybruslit.
Pro něj, jako v předchozích dvou filmech, to je dosti osobní. Sám se pasuje do role ochránce a “M“ ukryje v rodinném panství ve Skotsku, kde vám příprava na nezvané hosty připomene komedii Sám doma.
A právě tady nám film přináší další nezvyklost. Bondova minulost byla vždy záhadou a najednou se dozvídáme o jeho dětství a rodičích. Dokázal by tohle překousnout Bondův duchovní otec Ian Flaming?
Mendes nám stůj co stůj chce dokázat, že i Bond je pouhý člověk a ne superman za jakého jsme ho měli. I když se snaží přinést jakousi revoltu, ctí své předchůdce a pevně dané principy nemění.
Film je plný odkazů na předchozí příběhy agenta 007 jako například skvostný automobil Aston Martin DB5 z filmu “Goldfinger“ či dokonce návrat dobře známých postav jako je inženýr “Q“ nebo sekretářka Moneypenny.
Nový James Bond rozhodně není nejhorším filmem této úchvatné série, ale také nedosáhl na nejvyšší příčku, jak by se zprvu mohlo zdát. Je to ten starý dobrý sukničkář, který má styl a tvrdé lokty.
Mendes nám ukázal novou stránku této již složité osobnosti, což je možná dobře. Určitě jej však nepřetvořil v něco jiného a svým následovníkům nechal dveře dokořán.