Nakupování na hromadných slevových serverech můžeme v dnešní době do jisté míry považovat za módu. Zákazníkům nabízejí obrovské slevy a tak chuť lidí nakupovat roste. Ruku v ruce se zájmem lidí stoupá i zájem obchodníků a provozovatelů. Není se tedy co divit, že jich jsou už stovky a každý den jsou spouštěny další.
Americký táta a české děti
Jejich zrod však nesahá daleko do minulosti. První slevové portály v České republice začaly vznikat v první polovině roku 2010. Jako první šel s „HTML na trh“ Slevomat, dvě hodiny po něm Vykupto. Nutno říci, že se nejedná o žádnou převratnou myšlenku českých tvůrců, neboť hromadné nakupování, které prodejcům umožňuje snížit ceny od 50 % až do 90 %, je založeno na americkém Grouponu, který odstartoval už v roce 2008. Jeho nespornou výhodou je to, že na rozdíl od jeho českých kopií nabízí vedle služeb i zboží.
Jak to funguje?
Na webových stránkách poskytovatelů jsou každý den k nalezení nové slevy s omezenou časovou platností. Jejich nabídka je široká – od gastronomie, kosmetických služeb, kultury, vzdělávání, wellness, sportu až po pobytové zájezdy – vybere si tedy téměř každý. Podmínkou pro využití slevy je však její aktivace. Ta je povolena jen v případě, že se najde minimální počet zájemců. Aktuální počet je obvykle zveřejňován přímo pod možností koupě voucheru. V převážné většině to není žádný problém. U cenově vyšších akcí je někdy problém, obzvlášť jedná-li se o netradiční službu, která svým popisem nevzbuzuje pocit důvěry. Jakmile je dosažen minimální počet zájemců, stává se sleva aktivní a nakupujícím jsou prostřednictvím e-mailu rozeslány požadavky k úhradě. Ne vždy však bývá stanovena pouze minimální hranice prodaných kusů, u některých nalezneme i tu maximální. Po jejím dovršení se akce stává ukončenou. V případě, že je cena voucheru vzhledem k nabízené službě velmi výhodná, může být vyprodaná během pár hodin. Je tedy dobré pravidelně sledovat novinky, popřípadě si je nechat zasílat do poštovní schránky. Ale pozor na zaplněnou schránku, někde totiž zároveň s nákupem souhlasíte, že máte o pravidelné zasílání zájem. nejčastěji do tří dnů od přijetí platby (bankovním převodem nebo platbou on-line) máte poukaz k dispozici.
Jak na slevě vydělávají prodejci?
V zásadě existuje dvojí cesta. Jedná se o marketingový tah, který má zvýšit povědomí o inzerentovi a zaplnit volné kapacity služby. Nabídne sice slevu 50%, která se vztahuje například na jídlo, při návštěvě si ale zákazník navíc objedná ještě pití, které je účtováno za plnou cenu, reálná sleva se tedy snižuje. Majitel voucheru tedy ve většině případů zaplatí i něco navíc, a právě o to inzerentům jde.
Kreativita aneb vychytralost Čechů
Bylo by s podivem, kdyby se čeští prodejci nesnažili ze zákazníka vytřískat maximum. Napadlo vás někdy, jak může zůstat něco pro prodejce, když nabízí s tak ohromnou slevou? Nejde jen o doplňkovou objednávku k zakoupené službě, která je zmíněna výše, ale o hraní si se slovy a cenami na základě vytváření uměle vytvořených nabídek. Tento jev je pro české slevoweby typický. Nabízejí něco, co zákazník v ceníku na jejich stránkách nenalezne. Jedná se o odlišnosti v gramáži, délce trvání, či jiných aspektů typických pro jednotlivé nabídky. Protože jsou normálně neexistující, stávají se neoceněnými, lze je snadno předražit a následně na ně lze nabídnou obrovskou slevu. Typickým příkladem je nabídka 500g kuřecího masa. V ceníku lze vyčíst cenu pouze za 300g a 700g. V popisu slevy prodejce uvede, že cena 500 g kuřecího masa je jen o něco málo menší, než toho 700g. Může poté nabídnout velkou slevu, která naláká zákazníky ke koupi. I se slevou však prodá 500 g masa za cenu jen nepatrně nižší, než by byla v případě, že by nebyla uměla vytvořená. To by totiž měla cenu srovnatelnou s nabízenými 300 gramy a 700 gramy. Další nekalou praktikou je částečné slučování dvou služeb v jednu. Stojí v nabídce, že se jedná o peeling chodidel a masáž nohou po téměř 50% slevě za 100Kč, původní cena 200Kč? Opět se podívejte na ceník, zda nenabízí peeling chodidel+změkčení za 100Kč a masáž nohou+lázeň za 100Kč. V takovém případě by totiž reálná sleva rozhodně nedosahovala 50 %. Prodejce může uvést, že změkčení je oceněno částkou 10Kč a lázeň také, samostatný peeling a masáž jsou po 90Kč, proto taková výše slevy. Jeho vyjádření nelze nijak napadnout, neboť jeho nabídka je seskládaná ze dvou druhů částečných služeb, které oceněny jsou, ovšem ta speciální, která je nabízena, není. Může si tedy dovolit speciální nabídku přecenit a následně zlevnit. Na Facebooku existuje skupina, která upozorňuje na „klamavé“ nabídky, najdete ji zde.
Nakupujte, ale chytře!
Na co si dát pozor, nakupujete-li přes slevové weby:
- Pozorně pročítejte obsah slevy, její podmínky a datum platnosti. Spočítejte si, zda je sleva opravdu výhodná.
- Vždy si přečtěte diskuzi, která se ke slevě váže. Najdete v ní nejenom leckdy důležité dotazy potenciálních zákazníků, ale možná i příspěvky těch, kteří se napálili.
- Podívejte se do ceníku provozovny, kam máte s poukazem namířeno. Rozmyslete si, jestli vás neodradí předražené pití.
- Dávejte pozor na kosmetické ošetření, které je pro viditelný výsledek nutné aplikovat víckrát – při zakoupení jednoho voucheru a následného doplácení dalších ošetření ve výsledku zaplatíte možná víc, než jinde.
- V některých zařízeních na zákazníky uplatňující vouchery pohlížejí jako na podřadné.
- Někde stačí při uplatnění voucheru nadiktovat jeho číslo, jinde ho požadují vytištěný.
Přehlednost, prosím!
Není v silách jedince, aby každý den navštěvoval velké množství portálů. Pro tyto účely byly zřízeny více či méně kvalitní agregáty, které seskupují nabídky jednotlivých slevowebů. Ty nabízejí rozdělení nabídek podle měst, vypracovanější z nich skýtají možnost řazení podle druhu služby, výše ceny, data vypršení, velikosti slevy nebo podle počtu nakupujících. K propracovanějším z nich se řadí například Slevín, který jich seskupuje více než 200. S o něco málo možnostmi rozřazení, avšak s větší databází slev si stojí SlevyDnes. Je jich nepřeberné množství a jsou aktualizované několikrát denně. Protože nezprostředkovávají nabídky přímo, ale pouze na ně odkazují, nenesou žádnou zodpovědnost. Je na vkusu každého, kterému z nich dá přednost.
A co vy, využíváte nabídek hromadných slev? Máte nějaké negativní zkušenosti, nebo jste vždy byli spokojeni?