Sociální fobie je definována jako chorobný strach z komunikace s ostatními lidmi. Llidi trpící touto poruchou však nelze pochopit na základě definice. Proto jsem požádala kamarádku (říkejme jí Dominika), aby doplnila článek vlastními zážitky a přiblížila tak čtenáři život se SF.
Sociální fobie (SF) je definována takto: chorobný strach z komunikace s ostatními lidmi, zejména s lidmi neznámými, z vystupování a projevů na veřejnosti, ze společenských setkání, z pozorování a posuzování ostatními lidmi.
Lidem s touto poruchou dělá problémy projevovat se na veřejnosti, ve společnosti více lidí. Problémem se může stát jedení na veřejnosti, psaní, telefonování, návštěvy, rozhovor ve společnosti, seznamování se s novými lidmi a mnohé další. To vše je doprovázeno nízkým sebevědomím a může to postoupit až do krajností, kdy dotyčný praktikuje sebepoškozování, kouří, pije, bere drogy či se pokusí o sebevraždu.
Vyvíjení léčby bylo opomíjeno do 80. let minulého století. Roku 1985 se výzkumu ujali psychiatr Michael Liebowitz a psycholog Richard Heimberg. V devadesátých letech vzniklo hned několik studií, na jejichž základě se vyvinuly kognitivně-behaviorální terapie. Roku 1995 se v této oblasti začala vyvíjet psychofarmaka.
Dnes se SF léčí psychoterapií (nejčastěji skupinovou), ve vážnějších případech psychofarmaky. Vznik SF může mít hned několik příčin, a to vliv genů, vnějšího okolí, traumata atd. Studie prokázala, že se tato porucha nejčastěji projeví v období puberty. Je známo, že nízké sebevědomí a sociální fobie, které jdou ruku v ruce, jsou provázeny nízkou hladinou serotoninu, dopaminu a noradrenalinu (tzv. neurotransmitery). Psychofarmaka, která jsou vyvíjena na základě výsledků studií neurotransmiterů, pak tyto hladiny vyrovnávají.
Takzvaná sociální úzkost se však nemusí vyskytovat pouze u sociálních fobiků, ale naopak doprovází i mnoho dalších psychických poruch.
Teorii už dále rozvíjet nebudu. Cílem článku je alespoň částečně přiblížit problémy života se sociální fobií. Sepsala jsem několik základních bodů z běžného života, se kterými je člověk nucen se opakovaně potýkat, a požádala Dominiku, aby si ke každému z nich vybavila několik zážitků.
Vše se zhoršilo na střední škole. Na jaře jsem prakticky přestala chodit do školy a dny trávila na intru. Doma jsem nic neřekla a myslím, že rodiče ani v prvních týdnech nic nepoznali. Jakmile jsem odjížděla v pondělí ráno na intr, ve chvíli kdy jsem sedla do vlaku, se mi udělalo psychycky zle. Stejně tak rychle to přešlo ve chvíli, kdy jsem se v pátek vracela domů.
V té době už jsem měla deprese, kdy jsem několik hodin ležela bez pohnutí na posteli a nebyla schopna se pohnout. Jako by mě bolelo celé nitro a nebyla jsem schopna přemýšlet. Strašně moc jsem si přála umřít, chtěla jsem si vzít život – v té době jsem k tomu měla asi nejblíž. Byl okamžik, kdy jsem se rozhodovala, zda se zvednout a dojít pro nůž. Tyto stavy se střídaly s naprostou otupělostí a chvílemi bezmoci, kdy jsem dokázala jen brečet.
Ve světlejších dnech jsem se oblékla do školy, nachystala si věci, namalovala se. Pokud jsem se nepřevlékla zpět hned, našlo se vždy něco, co mě zdrželo. Znova se učesat, zkontrolovat mail, opravit oční linky, přečíst stránku v knížce – dívala jsem se do rozvrhu a předmět po předmětu odkládala odchod celé dopoledne.
V té době jsem se taky snažila číst a uniknout tak od toho všeho. Moc to nepomáhalo – jedna strana beletrie mi trvala hodinu, někdy i dýl. Dalším způsobem byly filmy, které se na rozdíl od knihy odvíjely samy.
Problém mi dělaly i noční můry, které mě v noci budily a díky nimž jsem se ráno cítila unavenější než večer. Nakonec jsem se bála usínat a snažila se bývat celé noci vzhůru. Jelikož to ale nejde, nakonec jsem vždy usnula a přišly zlé sny. Zdávalo se mi především o základní škole, o tom, co jsem zažila, i o tom, co se objevilo pouze ve snu. Nešlo ani o nic strašného, byly to běžné situace – jak sedím v lavici, píšu písemku… pro mě to ale bylo to nejhorší a děsilo mě to do morku kostí.
Nebyla jsem schopna se před lidmi najíst, zavázat si boty, nachystat učení na lavici, odejít na toaletu… takhle bych mohla pokračovat další desítky řádků. Veškeré fyzické úkony se staly nepředstavitelným problémem.
Nejhorší však bylo s někým mluvit. Celou základní školu jsem prakticky nekomunikovala a najednou jsem zjišťovala, že to vlastně neumím. Chyběl mi takt a obratnost v konverzaci. S tím mám problémy i dnes.
Odjela jsem domů a čekala mě návštěva psychiatričky. Ta mě poslala k další a ta zase dál, dokud jedna nediagnostikovala SF. Musela jsem na psychotesty a následně na pravidelné návštěvy. Léky jsem v té době kategoricky odmítala. Následoval rok doma, z kterého si dnes téměř nic nepamatuji. Největším problémem se stala návštěva benzínky v sousední ulici – jako bych se vše učila znova.
Vyzkoušela jsem homeopatii, kineziologii. Časem to byla i regrese a rodinné konstelace. Bylo toho hodně.
Znovu jsem se učila mluvit s lidmi, skládat věty během konverzace a seznamovat se.
Úspěšně jsem odmaturovala a byla přijata na vysokou školu.
Stále je pro mě ale strávený čas s více lidmi v jedné místnosti velice náročný. Většinou se to však obejde s lehkými nočními můrami a věčnou únavou. Čas, kdy nejsem ve škole, pak dělím mezi úkoly a spánek. Během školního roku jsem se několikrát sesypala, byla hysterická a nevěděla, co mám dělat. Není to však zdaleka tak hrozné jako dřív.
Děkuji Dominice za rozhovor.