Ti studenti, kteří mají v Středočeském kraji své místo bydliště a zároveň i školu, tak pokud jim je méně jak devatenáct let, tak si mohou užívat tzv. Žákovského jízdného zdarma.
Nastíníme si dva způsoby, jak mohou studenti jezdit do školy. Tato „sleva“ se vztahuje na linkové autobusy a vlaky. Do systému tedy není zahrnuta veřejná doprava.
Do školy jezdím vlakem
Pokud nastupujete s touto slevou do vlaku, tak není automatické, že jedete oprávněně, tedy pokud jste si již v pokladně nezakoupili lístek za lidskou cenu – zadarmo. Pokud si totiž lístek nekoupíte a do vlaku vkročíte s pocitem, že máte přeci svou průkazku, tak jste na omylu. Průvodčí vám sice lístek dá v hodnotě 0 Kč, ale budete si muset ještě něco málo připlatit. Budete platit přesně 30 Kč a to za přirážku.
Pokud se vám něco s přirážkou stane dvakrát, třikrát, tak začnete jóóó přemýšlet, jak by se tomu dalo příště předejít. Možností, jak se vyhnout neustálému kupování zbytečných jízdenek je možnost pořídit si zdarma In kartu a to na kterémkoliv nádraží.
Karta bude zhotovena přibližně do 14 dní. Při převzetí si nabijete na kartu rádoby kredit, ale ve skutečnosti si tam místo částky nabijete vaše studentské jízdné zdarma. Jakmile bude karta aktivní a přijde na kontrolu průvodčí, tak mu ji jen půjčíte a on vám ji vrátí s poděkováním. V tomto okamžiku si nebudete muset kupovat v rámci Žákovského jízdného žádný lístek a budete si tedy moci říci, že chránit lesy.
Do školy jezdím autobusem
Horší situace však nastává při cestě autobusem. Problém je v tom, že se do autobusu dá dostat pouze jedněmi dveřmi a to u řidiče. Tímto se minimalizuje vození černých pasažérů. Proč je tedy potřeba, aby se každému studentovi, který vlastní svou kartu a má ji u sebe, tiskla ještě navíc a zcela zbytečně jízdenka?
Chápu, díky tomuto kroku se dá spočítat, kolik lidí s tímto průkazem jezdí, avšak nelze například systém toho přístroje naprogramovat tak, aby pouze do databáze přičetl jednoho pasažéra pod určitým označením – uplatnění Žákovského jízdného?
Je opravdu nutné, aby každé ráno mělo mých 40 vrstevníků stejný bezvýznamný papírek? Snažíme se neustále řešit finanční toky peněz a naše vláda, různé instituce a firmy se snaží, aby jejich náklady byly možná co nejmenší, ale proč tedy nezačnou trošku přemýšlet? Nemálo lidí by zajímalo, kolik takovýchto zbytečných jízdenek se vytisklo a to jenom za tento první testovací rok. Čísla by byla asi opravdu hodně zajímavá!