Láká vás tandemový seskok? Pokud ano, jistě zvažujete všechna pro a proti. Na různých stránkách a diskuzních fórech jste se už asi dozvěděli, že seskok padákem je naprosto úžasný zážitek, kterému se nic nevyrovná, že si ho budete pamatovat do konce života a pravděpodobně vás v budoucnu přepadne touha vyzkoušet si ho znovu. To všechno je pravda. Je tu však jedno velké ALE. Ale co když se padák neotevře? Stojí za to riskovat?
Řekněme si nejdříve něco o samotném seskoku. Příprava na něj není dlouhá, trvá okolo deseti až patnácti minut. Protože budete skákat v tandemu, tedy s instruktorem, nemusíte mít se skoky žádné zkušenosti a dozvíte se pouze nejdůležitější bezpečnostní pravidla týkající se vás samotných. Během této fáze se ustrojíte, seznámíte se s teorií seskoku a nacvičíte si polohy pro volný pád a pro přistání.
Samotný skok
Následuje dvacetiminutový let, během něhož se dostanete do výšky 4000 m (jen to píšu a leze mi mráz po zádech). Samotný let volným pádem z této výšky trvá 50 – 55 sekund a řítit se budete rychlostí až 260 km/hod. Ve výšce 1500 metrů otevře instruktor padák a vy se dalších 5 – 7 minut můžete během klouzavého letu kochat pohledem na krajinu. Pokud se tedy otevře, že ano.
Asi nemá smysl psát o tom, že volný pád je nejsilnějším adrenalinovým zážitkem, který můžete prožít. Na toto téma bylo napsáno již mnoho řádků. Ovšem napadlo vás, co takový příval adrenalinu vlastně způsobuje? Je to nejen tím, že prožíváte úplně nové pocity, ale i proto, že máte strach. Strach z toho, že se řítíte k zemi a pokud se padák neotevře, je to váš nejsilnější a zároveň poslední zážitek vůbec. Dostáváme se tedy k tomu ALE. Jaká je možnost, že mechanismus padáku selže?
Padák
V současné době naprosto minimální. Parašutismus se sice stále řadí k rizikovým sportům, ale díky novým materiálům a technologiím se možnost závady blíží k nule. Řekněme si to upřímně, rizikové je taky přecházení ulice, jízda na kole nebo lezení po skalách. Rizikovým vlastně zůstal pouze jeden faktor – lidský. Možnost chyby ze strany člověka se však provozovatelé urputně snaží eliminovat.
Každá tandemová sestava navíc obsahuje hlavní a záložní padák a speciální zabezpečovací přístroj. Ten v případě selhání tandem pilota automaticky otevře padák záložní ve výšce 600 m nad terénem. Nebezpečí, že se vám neotevře padák, je tak přibližně stejné, jako že vás zasáhne kulový blesk. To znamená takřka žádné, ale znáte to, i ten blesk jednou zasáhne.
Instruktor
Instruktoři, kteří chtějí tandemový seskok provozovat, musí mít několikaletou praxi a procházejí velmi náročnými zkouškami. A věřte, že žádný provozovatel si netroufne na instruktorovi ani na vybavení šetřit, protože všichni dobře ví, co se může stát. Kvůli lajdáctví by mohli strávit několik let života za mřížemi s výčitkami svědomí, které by je nenechaly spát.
Tak kolik z vás je rozhodnutých skočit?