„Učit se učit“ je hlavním mottem projektu Vzdělávání budoucích středoškolských učitelů přírodních věd, matematiky a informatiky, jež spadá pod PřF MU. Cílem je lépe připravit studenty učitelství na praxi. Součástí projektu jsou internetové stránky Učit se učit, představující studium učitelství v několika krátkých videích.
Heslo „Učit se učit“ znamená na Přírodovědecké fakultě Masarykovy univerzity především přípravu na praxi. Studenti učitelských oborů se připravují na to, jak vyučovat matematiku, fyziku, chemii, biologii, informatiku a geografii.
„Učit se učit“ je mottem projektu Vzdělávání budoucích středoškolských učitelů přírodních věd, matematiky a informatiky (CZ.1.07/2.2.00/15.0201), jenž je realizován převážně akademickými pracovníky Přírodovědecké fakulty Masarykovy univerzity v Brně ve spolupráci s pedagogy z několika brněnských gymnázií.
Hlavním cílem projektu je lépe připravit budoucí středoškolské učitele na jejich budoucí povolání a požadavky praxe ve výše zmíněných oborech. Web Učit se učit chápe učitelství jako vědu a umění.
Součástí projektu jsou webové stránky. Postupně zde přibývají články na téma „umění učit“ zaměřené na dané předměty. Jejich čtenáři se tak dozví o zajímavých výukových materiálech, inovativních metodách výuky a mohou si přečíst o rozličných kurzech, přednáškách a seminářích. Neméně přínosné jsou rozhovory s učiteli, informace o dění na fakultě, informování o aktivitách pro studenty či náhled do posledního čísla Učitele matematiky a pozvánky do Fyzikální kavárny.
Každý z oborů zde má vlastní stranu, kde naleznete nejen články, jež k němu náleží, a studium učitelství na PřF MU okem kamery, ale i informace o přijímacích zkouškách a počet přijatých uchazečů v minulých letech.
Nedílnou součásti projektu jsou několikaminutové upoutávky a videoreportáže. Video Pod kůží jde do hloubky samotného studia učitelství – jeho „heslem“ je Věda je mocná, učit ji druhé vyžaduje umění. Utajená inspekce je „skrytým“ pohledem do probíhající výuky, nahlédnutím do vybavení laboratoří a poskytuje stručný přehled oborů. Ve videu s názvem O studiu učitelství na PřF MU je představena fakulta, divák je seznámen se studiem a vyslechne několik rozhovorů jak se studenty a absolventy, tak s pedagogy. Následuje pět krátkých videí představujících jednotlivé obory – učitelství matematiky, fyziky, chemie, biologie a geografie. Videa jsou poutavá, nabitá informacemi a mnohdy velice upřímná.
Na scénáři a režii spolupracovali Dr. Petr Přehnil s Mgr. Zuzanou Kobíkovou. Do role herce byl obsazen Jakub Žáček, jenž se podílel také na čtení komentáře spolu s Robinem Smithem. Za hledáček kamery usedli Linda Vorlíčková, Tomáš Hanzel a Milan Mareš, který si vzal na starost i střih, a to společně s Pavlem Pasekou. Autoři zvuku jsou Milan Humpolík a Pavel Paseka. Speciální efekty vytvořil Martin Blaško a autorem fotografií je Antonín Reňák. Produkce se ujala Laďka Doubravová a PR zajistila Zuzana Kobíková. Videa vznikla ve studiu Direct Film.
Rozhovory
Na závěr jsem požádala Dr. Petra Přehnila a Mgr. Zuzanu Kobíkovou o krátké rozhovory.
Mgr. Zuzana Kobíková
A jak vnímám svou roli PR manažerky projektu? Jako roli vnějšího pozorovatele, který referuje o dění na fakultě ve formě rozhovorů, článků a videí. Mým cílem je, aby bylo vidět, co se na fakultě děje, protože se tam odehrává celá řada zajímavých věcí. Byla bych ráda, kdyby na základě aktivit projektu začali studenti o možnosti studovat učitelství alespoň uvažovat. Vím, že učitelé nejsou finančně dobře ohodnoceni, ale vím také, že je mezi nimi řada inspirativních lidí, kteří tuhle nelehkou práci dělají s láskou a proto, že je prostě baví a naplňuje, jak ukazují i výpovědi v reportážích.
Dr. Petr Přehnil
Takže jsem několik let pracoval v reklamě, kde jsem točil rozhlasové reklamy, později psal adaptace světových TV spotů a komentáře a scénáře k instruktážním a dalším filmům a občas si též něco zrežíroval. Díky tomu mám reklamní formát vyprávění rád, myslím, že takový krátký film může mít nápad a vtip a nemusí se jen podbízet nabídkou toho nejlevnějšího a výkřiky ZDARMA/SUPER/ BOMBA. Navíc – práce na formát, ať už tematický nebo časový, mohou být příjemným vymezením kreativní práce. A že mě na tu školu tehdy nevzali považuji dnes za velké štěstí.
Moje současná většinová práce je práce patentového zástupce pro ochranné známky a soudního znalce téhož, práce se značkou je mi tedy blízká. Nu a tady jde také o značku, o veřejnou prezentaci projektu Učit se učit a Přírododovědecké fakulty MU jako „mateřské“ značky. Jejich komunikace navenek a vůbec práce se značkou z různých úhlů pohledu je mi vlastní, každý nový pohled je pak přínosný jak pro klienta, tak pro tvůrce, myslím si.
Oběma velmi děkuji za rozhovor a poskytnuté informace, díky nimž mohl článek pro Zapni mozek vzniknout. Přeji mnoho dalších úspěchů do budoucna.