• Magazín
  • Čtenářský deník
  • Maturitní otázky
    • Magazín
    • Čtenářský deník
    • Maturitní otázky

„Učit se učit“ se stalo hlavním mottem projektu Přírodovědecké fakulty Masarykovy univerzity

24. srpna 2013 Blanka Trávníková Vzdělání a kariéra

„Učit se učit“ je hlavním mottem projektu Vzdělávání budoucích středoškolských učitelů přírodních věd, matematiky a informatiky, jež spadá pod PřF MU. Cílem je lépe připravit studenty učitelství na praxi. Součástí projektu jsou internetové stránky Učit se učit, představující studium učitelství v několika krátkých videích.

Foto: Antonín Reňák

Heslo „Učit se učit“ znamená na Přírodovědecké fakultě Masarykovy univerzity především přípravu na praxi. Studenti učitelských oborů se připravují na to, jak vyučovat matematiku, fyziku, chemii, biologii, informatiku a geografii.

SCI_logo_RGB_150

zdroj: Zuzana Kobíková

„Učit se učit“ je mottem projektu Vzdělávání budoucích středoškolských učitelů přírodních věd, matematiky a informatiky (CZ.1.07/2.2.00/15.0201), jenž je realizován převážně akademickými pracovníky Přírodovědecké fakulty Masarykovy univerzity v Brně ve spolupráci s pedagogy z několika brněnských gymnázií.

UCI_logo_duha

zdroj: Zuzana Kobíková

Hlavním cílem projektu je lépe připravit budoucí středoškolské učitele na jejich budoucí povolání a požadavky praxe ve výše zmíněných oborech. Web Učit se učit chápe učitelství jako vědu a umění.

Součástí projektu jsou webové stránky. Postupně zde přibývají články na téma „umění učit“ zaměřené na dané předměty. Jejich čtenáři se tak dozví o zajímavých výukových materiálech, inovativních metodách výuky a mohou si přečíst o rozličných kurzech, přednáškách a seminářích. Neméně přínosné jsou rozhovory s učiteli, informace o dění na fakultě, informování o aktivitách pro studenty či náhled do posledního čísla Učitele matematiky a pozvánky do Fyzikální kavárny.

Každý z oborů zde má vlastní stranu, kde naleznete nejen články, jež k němu náleží, a studium učitelství na PřF MU okem kamery, ale i informace o přijímacích zkouškách a počet přijatých uchazečů v minulých letech.

Nedílnou součásti projektu jsou několikaminutové upoutávky a videoreportáže. Video Pod kůží jde do hloubky samotného studia učitelství – jeho „heslem“ je Věda je mocná, učit ji druhé vyžaduje umění. Utajená inspekce je „skrytým“ pohledem do probíhající výuky, nahlédnutím do vybavení laboratoří a poskytuje stručný přehled oborů. Ve videu s názvem O studiu učitelství na PřF MU je představena fakulta, divák je seznámen se studiem a vyslechne několik rozhovorů jak se studenty a absolventy, tak s pedagogy. Následuje pět krátkých videí představujících jednotlivé obory – učitelství matematiky, fyziky, chemie, biologie a geografie. Videa jsou poutavá, nabitá informacemi a mnohdy velice upřímná.

Na scénáři a režii spolupracovali Dr. Petr Přehnil s Mgr. Zuzanou Kobíkovou. Do role herce byl obsazen Jakub Žáček, jenž se podílel také na čtení komentáře spolu s Robinem Smithem. Za hledáček kamery usedli Linda Vorlíčková, Tomáš Hanzel a Milan Mareš, který si vzal na starost i střih, a to společně s Pavlem Pasekou. Autoři zvuku jsou Milan Humpolík a Pavel Paseka. Speciální efekty vytvořil Martin Blaško a autorem fotografií je Antonín Reňák. Produkce se ujala Laďka Doubravová a PR zajistila Zuzana Kobíková. Videa vznikla ve studiu Direct Film.

OPVK_MU

zdroj: Zuzana Kobíková

Rozhovory

Na závěr jsem požádala Dr. Petra Přehnila a Mgr. Zuzanu Kobíkovou o krátké rozhovory.

Mgr. Zuzana Kobíková

Paní Kobíková, jak jste se dostala ke spolupráci na projektu Učit se učit?
Oslovila mne řešitelka projektu, prof. Zuzana Došlá v roce 2010, kdy projekt začínal. Téma učitelství pro mne bylo jako předmět PR zcela nové, ale lákavé: uznejte, že propagovat studium učitelství je v dnešní době výzva, navíc sama vyučuji na FF MU, takže mám trochu představu o tom, jaká tahle práce je.
Máte již dřívější zkušenosti se scénáristikou a režií?
Vystudovala jsem češtinu, mediální studia a žurnalistiku, a z doby studií i prvních let praxe mám tedy teoretické i praktické zkušenosti s tvorbou klasických zpravodajských reportáží a krátkých dokumentů. Protože se v současnosti věnuji hlavně psaní odborných textů a redakční práci (korekturám apod.), byla pro mne tvorba scénářů i režie reportáží o studiu učitelství na PřF MU příjemným osvěžením. Z reportáží postavených na rozhovorech se studenty, pedagogy a absolventy mám radost, myslím si, že studium učitelství na naší fakultě ukazují upřímně a bez příkras.
Čím Vás osobně obohatila spolupráce na projektu a jak vnímáte Vaši roli v něm?
Obohatila mne tím, že jsem se seznámila s řadou inspirativních pedagogů i studentů PřF MU, kde vládne opravdu příjemná atmosféra. Dále tím, že téma učitelství přírodních věd a matematiky může člověk propagovat s klidným svědomím a chutí. Upřímně řečeno, je to příjemnější než propagovat třeba prací prášek…

A jak vnímám svou roli PR manažerky projektu? Jako roli vnějšího pozorovatele, který referuje o dění na fakultě ve formě rozhovorů, článků a videí. Mým cílem je, aby bylo vidět, co se na fakultě děje, protože se tam odehrává celá řada zajímavých věcí. Byla bych ráda, kdyby na základě aktivit projektu začali studenti o možnosti studovat učitelství alespoň uvažovat. Vím, že učitelé nejsou finančně dobře ohodnoceni, ale vím také, že je mezi nimi řada inspirativních lidí, kteří tuhle nelehkou práci dělají s láskou a proto, že je prostě baví a naplňuje, jak ukazují i výpovědi v reportážích.

Můžete nám přiblížit svůj celkový pohled na projekt Učit se učit?
Naším cílem je připravit studenty učitelství lépe na to, co je v povolání čeká. Protože požadavky na práci učitele se vyvíjejí a dnešní učitelé toho musí zvládnout opravdu hodně. Zájemci o studium učitelství se tedy mohou těšit na inovované i zcela nové předměty, více pedagogických praxí a vybavené laboratoře i nové studijní materiály. 

Dr. Petr Přehnil

Pane Přehnile, jak jste se dostal ke spolupráci na projektu Učit se učit?
Někdy v zimě jsem představil svoji vizi krátkých filmů, chcete-li reklam na vědu, lidem z projektu Učit se učit. Koncepce humorného doku-dramatu, tedy jakoby mysteriozní detektivky natočené ve skutečném prostoru školy a povětšině s neherci, byla přijata a tak jsem na základě představené vize napsal scénáře a oba filmy natočil, jeden navíc v anglické jazykové mutaci, aby si to užili i cizinci.
Máte již dřívější zkušenosti se scénáristikou a režií?
Bez nich bych se do takového natáčení nepustil. Po skončení právnické fakulty, před více než dvaceti lety, jsem udělal talentovky na FAMU na scénaristiku a dramaturgii. Tam jsme ještě několik dnů „psali v úkole“, což může být velmi zábavné, zpracovávat konkrétní zadání. Na závěr se mě u komise ptali, jestli mi to není žinantní, jít studovat druhou vysokou školu, když někteří ještě nemají žádnou…

Takže jsem několik let pracoval v reklamě, kde jsem točil rozhlasové reklamy, později psal adaptace světových TV spotů a komentáře a scénáře k instruktážním a dalším filmům a občas si též něco zrežíroval. Díky tomu mám reklamní formát vyprávění rád, myslím, že takový krátký film může mít nápad a vtip a nemusí se jen podbízet nabídkou toho nejlevnějšího a výkřiky ZDARMA/SUPER/ BOMBA. Navíc – práce na formát, ať už tematický nebo časový, mohou být příjemným vymezením kreativní práce. A že mě na tu školu tehdy nevzali považuji dnes za velké štěstí.

Moje současná většinová práce je práce patentového zástupce pro ochranné známky a soudního znalce téhož, práce se značkou je mi tedy blízká. Nu a tady jde také o značku, o veřejnou prezentaci projektu Učit se učit a Přírododovědecké fakulty MU jako „mateřské“ značky. Jejich komunikace navenek a vůbec práce se značkou z různých úhlů pohledu je mi vlastní, každý nový pohled je pak přínosný jak pro klienta, tak pro tvůrce, myslím si.

Čím Vás osobně obohatila spolupráce na projektu a jak vnímáte Vaši roli v něm?
Každá tvůrčí práce, která má smysl, děláte ji s radostí a úctou k řemeslu, je obohacující. Tady jsem se navíc setkal se spoustou nadmíru zajímavých a ochotných lidí, správným způsobem pro vědu zapálených a schopných tvůrčí spolupráce. Má role byla dána tvorbou scénářů a režií filmů Pod kůží/Under the Skin a Utajená inspekce, věřím i doufám, že jsem ji zvládnul jak nejlépe jsme všichni se na práci podílející chtěli a jak nelépe to šlo; výsledek musí posoudit divák. Za mimořádně příjemnou a přínosnou současně považuji spolupráci s hercem Jakubem Žáčkem, který je mistrem vedlejších rolí, celostátně známý je například z komediálního seriálu Comeback.
Můžete nám přiblížit svůj celkový pohled na projekt Učit se učit?
Celek/polocelek/detail/velký detail/makro.

Oběma velmi děkuji za rozhovor a poskytnuté informace, díky nimž mohl článek pro Zapni mozek vzniknout. Přeji mnoho dalších úspěchů do budoucna.

autor: Antonín Reňák
autor: Antonín Reňák
autor: Antonín Reňák

autor: Antonín Reňák
autor: Antonín Reňák
autor: Antonín Reňák

autor: Antonín Reňák
autor: Antonín Reňák
autor: Antonín Reňák

autor: Antonín Reňák
autor: Antonín Reňák
foto: varimslaskou.cz

foto: znalectvi.cz
foto: znalectvi.cz
foto: znalectvi.cz

foto: znalectvi.cz
foto: znalectvi.cz

Udělej nám radost a sdílej dál!<br>Email this to someone
email
Share on Facebook
Facebook
0Tweet about this on Twitter
Twitter
Mohlo by tě taky zajímat
Další článek v kategorii Vzdělání a kariéra

Přihlaste se do Celoživotního vzdělávání v oboru sociální pedagogika

Komentáře

© Akademos, a.s. Všechna práva vyhrazena. Další projekty: ZOO Magazín | Efektivní Učení | Logické Myšlení | Nejlepší online hry | Muž v zástěře – kuchařka nejen pro muže