Naše generace, ale i generace našich rodičů na kreslených pohádkách vyrostla. Vrátíme-li se však o více jak sto let zpátky, ocitneme se v době, kdy davy ohromeně zíraly na obrázek, který se zničehonic, bez jakéhokoliv cizího zapříčinění, rozhýbal. Kde se vzal tento nezaměnitelný efekt? A jaká jména jsou s ním spojena? To se už brzy dozvíte.
První jméno, které si řekneme je Charles-Émile Reynaud, francouzský vědec a vynálezce. V roce 1877 vynalezl praxinoskop (viz odkaz). A v roce 1888 si nechal patentovat tzv. „optické divadlo“, které za pomocí zrcadel bylo schopno promítat první krátké fáze pohybu scének.
Svými nerealistickými postavičkami se proslavil další z tradičního animovaného filmu, Émile Cohl. Karikaturista, kreslíř, animátor s oblibou oživoval neživé předměty, např. dětské hračky, ale jeho nejslavnější postavičkou se stal človíček Fantoš. V roce 1908 natočil první celoanimovaný film – Fantasmagorie.
Osudovým zlomem se pro kreslený film stal kreslíř Winsor McCay. V roce 1903 nakreslil první komix – o zvířátkách v džungli. Vytvořil seriál Malý Nemo, ale jeho nejznámějším dílem je bezesporu Gertie, the Dinosaur. Gertie je první originální postava, která má povahové rysy, zamilovala si ji celá Amerika. Ohromující je, že celý film vznikl z nesčetného množství ručně nakreslených obrázků, z ruky „dříče“ Winsora. (V ukázce si všimněte, že klade důraz na to, aby dokázal, že v animovaném filmu je možné cokoli. Např. Gertie spolkne celý strom.)
Ojedinělou techniku pro svoji tvorbu vymyslel Rus Wladyslaw Starewicz. Měl velké zalíbení v muzeu přírodní historie a chtěl natočit film, jehož hlavní role zaujme hmyz. Vymýšlel, jak ho přiměje, aby dělal přesně to, co chce. Začal tedy vytvářet animace s mrtvým hmyzem.
(Dva odkazy, protože „Kameranova pomsta“ je rozdělena na dvě části, ale rozhodně stojí za zhlédnutí.)
Jméno Max Fleischer možná bude mnohým z vás povědomé a pokud ne, tak pojmy, které se s ním pojí, vám rozhodně něco říkat budou. Superman, slon Bimbo, Pepek námořník a další, všechny tyto proslulé postavy vzešly z Fleischer Studia. Max žil sice v Americe, ale narodil se v židovské rodině v Polsku, takže se dá říct, že proslulé americké ikony jsou prací Evropana. Zmínit by se měl rozhodně i jeho bratr Dave Fleischer, který vytvářel první díla pomocí rotoscopu, tj. Maxův vynález, který rapidně zjednodušil proces animace. Kromě zmiňovaných postav přinesl taky známou Betty Boop, jejíž image převzala Marilyn Monroe.
Na konec nám zůstává jméno, které zná celý svět – Walt Disney. Málokdo ví, jak silnou osobností musel „král zábavního průmyslu“ být. Před vytvořením Mickey Mouse jeho studia většinou zkrachovala a největším úspěchem bylo promítání jejich kreslených filmů jako „předskokanů“ v kině před plnohodnotným hraným filmem. Úspěchy zaznamenala například Alenka v říši divů nebo králík Oswald, o kterého byl Disney připraven. Tahle ztráta ho ale přiměla vytvořit novou postavičku. Vznikl myšák Mortimer, kterého jeho žena následně přejmenovala na Mickey Mouse. Mortimer se nakonec stal jeho sokem v boji o Minnie Mouse. První díl byl němý jako všechny ostatní, ale druhý byl již se zvukem. Parník Willie získal díky svému zvukovému synchronu neuvěřitelný úspěch. Dalším takovým snímkem byla Sněhurka a sedm trpaslíku, za kterou Walt získal svého prvního Oscara. Byl mimochodem rekordmanem v počtu získaných Oscarů, za celý život jich získal 26.
U Walta Disneyho naše cesta končí a na závěr nám zůstavá kdo jiný, než Mickey Mouse, jehož Walt od roku 1946 daboval sám osobně. Říkalo se, že Mickey má být dokonce sám Disney. Jestli tomu tak je či není, to nevíme, ale o tom, že je jeho dílo podařené, ví celý svět a vy se o tom můžete přesvědčit sami v ukázce.