Obraz provoněných prodejen lesknoucích se stovkami, ne-li tisícovkami, luxusních skleněných lahviček s atraktivně obarvenou „kouzelnou“ vodičkou v dnešní době potkáváme skoro na každém kroku. S každým slavným jménem, od zpěvaček, přes módní domy až po vrcholové sportovce, si můžeme spojit aspoň jednu ikonickou vůni. Je to byznys, je to reklama, je to další krok k perfektní image. Jak se ale stvořila teorie, jež předkládá takový význam pro potěchu jednoho lidského smyslu?
Stejně jako herci za své výkony získávají Oscary, pro parfémy tu jsou Fifi Awards. Od roku 1973 je uděluje každoročně v červnu The Fragrance Foundation, a to v několika kategoriích. Během velkolepého večera, opravdu srovnatelného s udělováním Oscarů, se vyhlašují nejen nejlepší novinky za poslední rok, ale i uvedení legendárních parfémů do prestižní Síně slávy.
Spolu s několika dalšími zdroji jsme vybrali 10 z nich, které se neodmyslitelně zapsaly do dějin.
1. Chanel No 5
Kým jiným bychom mohli začít než nejslavnějším parfémem všech dob. A pochopitelně také prvním uvedeným do Síně slávy.
Když ho Coco Chanel 5. května 1921 poprvé představila, nechala se slyšet: „Chci dát ženě umělý parfém. Ano, opravdu myslím umělý, jako oblečení. Něco, co bylo vytvořeno. Chci parfém, který je kompozicí.“ Průkopnická návrhářka Coco chtěla dát ženám něco nového, osvoboditelského a zrcadlícího moderní 20. století. Spolu s chemikem Ernestem Beauxem vyvinuli vůni, v níž byly poprvé použity umělé látky, a svět parfémů se tak navždy změnil.
Je tomu už 90 let a nadčasová vůně nadčasové návrhářky je stále nejprodávanější na světě. Každých 30 vteřin se prodá jedna lahvička a roční tržby přesahují 100 milionů dolarů.
2. Shalimar by Guerlain
Orientální vanilková vůně z roku 1925 byla, je a vždy zůstane symbolem elegance, jež ukrývá svůdný podtext tajemného afrodiziaka. S jeho vznikem se pojí legenda o stvořitelích – Jacquese a Raymond Guerlain – a maháradžovi. Ten jim měl údajně vyprávět o vzniku zahrad Shalimar a skvostné stavby Tádž Mahal. Guerlainovi se poté rozhodli vytvořit vůni, která bude obsahovat veškeré kouzlo, vášeň a lásku, stejně jako onen příběh.
3. Arpege by Lanvin
Píše se rok 1927 a Jeanne Lanvin je na vrcholku své slávy. Francouzská luxusní móda je synonymem jejího jména a s každým svým krokem přináší něco nového a ohromujícího. Své milované dceři Marie-Blanchet chce k 30. narozeninám dát nejkrásnější parfém na světě. Zrodí se tak těžká, velmi umělá vůně – s největší dávkou aldehydů vůbec – která svým květinovým srdcem dělá ženu královnou večírků.
4. Joy by Jean Patou
Jean Patou byl jakýsi „návrhář vynálezce“, poprvé na trh přinesl „boomové“ novinky jako např. opalovací olej, tenisové sukně či pružné plavky. Svoje jméno však zachoval v povědomí až dodnes díky svému nejslavnějšímu parfému – Joy. Vznikl v roce 1929, těsně po krachu na americké burze, a svou květinovou vůní měl povzbuzovat v krušných časech hospodářské krize. Což byl celkem paradox vzhledem k tomu, že svého času se jednalo o nejdražší parfém světa. Příčinou tomu bylo nejen vyryté jméno slavného návrháře na flakonku, ale také fakt, že na výrobu 30 ml vůně bylo potřeba přes 10 000 jasmínových květů a 336 růží.
5. L´Air du Temps by Nina Ricci
Italka Maria Nina Ricci se svým příchodem do Paříže nepřinesla žádnou emancipační novinku jako její již zmiňovaní kolegové. Přesto však svého času patřila mezi nejoblíbenější návrhářky světa. Jak to? Z jejích šatů sálala noblesa, ženskost a cudnost. Svoje poselství návrhářky klasiků vdechla i parfémům, které si podmanily ženská srdce. L´Air du Temps z roku 1948 je mýdlová a lehce nostalgická vůně, která však vyjadřuje veškerou čistotu duše uchvacující i dnešní generaci.
6. Opium by Yves Saint Laurent
V roce 1977 přichází další skutečná legenda. Módní návrhář Yves Saint Laurent zariskoval a vytvořil pobuřující orientální parfém, který šokoval nejen svou silnou kořeněnou vůni, ale i provokativním názvem a reklamní kampaní. Jednalo se o jakousi odezvu na stále lehčí a jemnější vůně, které v 70. letech dominovaly. Risk se ale vyplatil, Opium se stalo neodmyslitelným doplňkem všech bouřlivých večírků a dodnes se prodává jak v originálním znění, tak v mnohočetných parafrázích.
7. White Linen by Estée Lauder
Estée Lauder, dermatoložka s česko-maďarskými předky, je považována za jednu z nejúspěšnějších žen minulého století. Když v roce 1946 zakládala svoji kosmetickou firmu, měla za to, že se bude jednat o malý obchůdek nabízející krémy. Dnes je značka zastoupena více než ve 180 zemích světa a patří tak k největším a především nejluxusnějším kosmetickým firmám světa.
White Linen byl uveden v roce 1978 jako v pořadí pátý parfém značky Estée Lauder. Byl určen všem jemným a křehkým ženám a svou čistou mýdlovou vůní, připomínající voňavé prádlo našich babiček, právě je naprosto pohltil.
8. Poison by Christian Dior
Poison neboli „Diorův jed“ je výrazná, mystická vůně symbolizující „volánková“ 80. léta. Společnost se v roce 1985 rozhodla pro kompletní inovaci, s níž musel přijít i nový parfém v novém flakonu. Omamně vonící květinová vůně měla svou velkolepostí symbolizovat samotného zakladatele značky. Její úspěch byl globální, náročné, kompozičně bohaté aroma svou magií očarovalo miliony žen po celém světě.
9. Obsession by Calvin Klein
Obsession byla uvedena na trh v roce1985 a díky své netradičnosti sklidila obrovský úspěch. Hlavu v exotickém duchu citrusového ovoce si ponechaly i zástupy parafrází této vůně. Velmi zvláštní jsou zde tóny kakaa, skořice a koriandru, které podobně jako masivní oválný flakón mají značit indiánské kmeny.
10. Angel by Thierry Mugler
Jednou hvězdou jsme začali a jednu jsme si ponechali na závěr. Naprosto legendární průlom ve sladkých aromatech nastolil svou unikátní vůní francouzský módní návrhář Thierry Mugler v roce 1992. Záhy po uvedení se stal nejoblíbenějším parfémem v celé Francii. Květiny a ovoce vyměnil za čokoládu, karamel, vanilku a med, čímž stvořil opojnou rafinovanou vůni, jež má být poselstvím přímo z nebes. Zamilovaly si ho ženy po celém světě, k jeho vyznavačkám se otevřeně staví i Hollywoodské hvězdy, např. Nicole Kidman či Renée Zelweger.